Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

20+ kW batteri til under 10.000kr?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Christian BL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2018 06:05
Givet likes: 6 gange

20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Christian BL » 27 jan 2018 07:43

Hej med jer!

I den allerbedste provokerende og click-bait lignende stil har jeg en plan jeg vil dele med jer! icon_cheesygrin.gif
Jeg er igang med at løfte en 60ér villa med energiklasse F til "skide godt" (A måske?) uden brug af ekstraisolering

Den korte version af nedenstående:

-Akkumuler vand der er varmere end gulvvarmens behov i en stor akkumuleringstank. (1.000L)
-Brug det varme vand til opvarmning af huset om natten og på efterfølgende gråvejrsdage
-Kør kun kedelvand med din varmpumpe om dagen for at udnytte solcelleoverskudsproduktion
-Suppler vand i akkumuleringstank med solvarme for helt eller delvis at fjerne varmepumpens kedelvandsproduktion på solskinsdage
-Brug spiral i akkumuleringstank til også at opvarme VVB når temp er over 55 grader

Resultat: Omkostninger til opvarmning når solen er gået ned reduceres enormt og fjernes helt under ideelle forhold.
Omkostninger:Afhænger af, om du har en varmepumpe, solcelleanlæg og solvarme.


Den lange version:

Det handler om at udnytte følgende forhold:
-At man har/ønsker en varmepumpe
-At man har/ønsker et solcelleanlæg med overskudsproduktion (som man ikke vil forære væk til dem der sender dig energiregningen)
-At man har/ønsker at supplere med solvarme der som bekendt for en lavere anlæggelsespris optager en højere W/m2 i energi.

Grundet regeringens og forsyningsselskabernes umenneskelige og lemfældige omgang med energiafgifter, tillæg, gebyrer, abonnementer og rend mig i R****, har jeg set mig nødsaget til at skabe min egen energi for at have det bedre med hvordan mine hårdt tjente penge skal bruges ;)
-Det er i al fald slut med at smide dem ned i kassen til fratrædelsesbonuser til embedsmænd og direktører for store firmaer.

Surt opstød til side, så har jeg følgende situation:

-et-plans villa fra 1966 (Lille familie på 3 personer)
-186 m2 bolig placeret i tæt villakvarter
-varmetab på højst 50 W/m2 (forventes bedre når nye vinduer og døre er sat i)
-150 m2 vandbåren gulvvarme
-36 m2 elbåren gulvvarme
-Varmepumpe 9 kW Panasonic T-CAP AIO (Fantastisk produkt, kan kun anbefale. skriv til mig for spørgsmål)
-7-8 kW solcelleanlæg 30 grader tag stik syd
-Solfanger med 60 vacuumrør forventet kapacitet: 3500-4000 kWp
-Årligt elforbrug på ca. 10.000 kWh hvoraf størstedelen går til varmepumpen (Dette scenarie er FØR solvarmeanlægget er i drift og bidrager )

Hvad er det jeg vil?? - Det nemt!

Solen der rammer mit tag producerer langt mere energi end jeg bruger. -Denne er "gratis" og skal høstes så jeg reducerer min energiregning til et minimum uden at gå på kompromis med komfort, da jeg ikke ønsker dette.

Hvordan gør jeg så det?

Planen er, er at lagre al den energi jeg gratis få tilstrålet mig i løbet af dagen. Tesla powerwall er en joke, og batteriteknologien og prisen er der bare ikke endnu! -Giv det 5 år! så skal i se flow-batterier der vil noget.

Boligen forbruger konstant i gennemsnit 2-3 kWh i timen døgnet rundt i fyringssæsonnen. Der er faktisk ikke de helt store udsving.

Det store tals lov gælder her, MEN, jeg agter at lagre de ca. 24 kWh jeg skal bruge til varmedrift om natten i en stor akkumuleringstank som gulvvarmen så trækker på imens solen er nede. VVB tanken taber ikke varme om natten og kan "slukkes" i styringen. Om dagen skal VP (Varmepumpen) og Solfanger fylde tanken op med både dags-og natteforbrug. -Dette vurderer jeg stærkt sandsynligt, specielt på solskinsdage.

Hvorfor ikke bare en el-patron på solcelleinverter? -Fordi min VP giver mig COP 2,2 - 2,6 på elvarme. Det er langt mere effektivt.

I MIN optik ville ovennævnte løsning gøre min varmeforsyning og VVB tæt på gratis set på års basis, og komplet omkostningsfri ved langt de fleste af årets solskinsdage. Der vil kun være mit elforbrug til boligen uden for solskinstimerne tilbage hvilket ikke udgør det helt store.

Lad os knuse tallene:

Rundt regnet skal min bolig i gns. i døgnet i fyringssæsson bruge 24kWh varme når solen ikke er oppe. Nogle gange mere, andre gange mindre.
Jeg har en hurtigt reagerende "let" vandgulvvarme som ikke kan lagre meget energi. Det betyder, at jeg skyder frem med 34 grader 23 grader retur.

For at mit vandbatteri kan lagre en varmeeffekt jeg kan bruge i mit system, betyder det, at vandet i tanken skal være højere end (eller konstant) 34 grader for at kunne afgive brugbar energi til huset.

Varmepumpen performer super fint ved 45 grader i COP værdi, så lad os til start antage at solvarmen ikke engang bidrager her, eller er installeret endnu!

Min oplagrede energi er defineret ved en mængde vand som en given temperatur højere end et mindstepunkt (min retur) (forbehold for at have formuleret mig forkert her kære fysikere)

Min temperaturforskel er 45C minus 23C (frem minus retur, og her menes der frem på tank og ikke på gulvvarmen efter temperaturshunt)

Det giver et regnestykke der ser sådan her ud: https://www.engineeringtoolbox.com/ener ... _1463.html
Batterikapacitet = (4.2 kJ/kgoC) ((45C) - (23C)) (1000 liter akkumuleringstank) (1 kg/liter)/3600(for at få sekunder til timer)
Batterikapacitet: 4,2*22*1000/3600= 25,6 kWh

Nu ser vi lige bort fra varmetab og udsving og betrager det som et gennemsnit og afrundinger af virkeligheden.

Det betyder, at hvis min VP uden solvarme kan producere 25,6 kWh energi i varmt vand gratis via overproduktion fra solcellerne i solskinstimerne, så vil jeg med en COP 2,2 spare: 25,6kWh/2,2COP*1,65kr/kWh=19,2 kr om dagen (Bemærk at kWh prisen for mig er ca. 1,65 kr/kWh efter 4.000 kWh/år pga VP tilskud.

Lad os sige, at dette er tilfældet 100 dage om året, så er besparelsen 1.920 kr/år. blot ved at slukke min VP produktion om natten og installere stor akkumuleringstank! (Heraf overskriften: "Batteri på 20+ kWh til under 10.000 kr.)

Nu antager vi, at når solcelleanlægget har overproduktion, så ville 60 vacuumrør som MINIMUM producerer langt over vandbatteribehovet på en dag (3-4000 W/h). Det betyder, at solvarmen "gratis" kan lade batteriet MERE op, eller bare op fra bunden i sig selv ved at VP er slukket!.

Vi antager at solvarmen løfter batteriet fra 45 grader til 60 grader! Hvad sker der med kapaciteten? -Den stiger til 4,2*37*1000L tank/3600 = 43 kWh som mit varmeanlæg kan bruge! husk at varmepumpen er slukket når tanken er over 45 grader. Det betyder, at når jeg har brugt energien har sparet 25,6kWh/2,2*1,65kr/kWh+(43kWh-25,6kWh)*1,65 kWh (bemærk at jeg fjerner COP faktor over 45 grader. antager el-patron med COP 1) = 48 kr./dag = 4.800 kr på 100 dage. ikke dårligt.

Jeg er helt med på, at jeg har taget mig nogle friheder og løse forudsætninger, men jeg kan ikke se hvorfor at man ikke skulle kunne reducere sin varmeregning med 60-90% med denne metode?

Specielt solvarmen der kan løfte højere end 45 grader gør en enorm forskel, speciel når der er solskinsdage blandet med gråvejrsdage.

Hva synes i?? Vi skal have noget debat og entusiasme om friheden fra afgiftsmafiaerne.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af triumph » 27 jan 2018 09:45

Fantastisk indlæg!
I min enfoldige verden ville et godt gammeldags blybatteri være mere brugbart, da der jo ikke kun er varme, der er behov for om natten, men også strøm.
Jeg chekkede hvilken kinesiske solceller, og invertere der blev solgt i Danmark. Jeg søgte efter et firma der solgte disse produkter på Alibaba. Og fik et tilbud på et komplet 6 Kw solcelleanlæg med alm blybatterier. Det kostede 5600 USD + moms, forsendelse, og told.
Jeg har endnu ikke købt det, da jeg ikke kender reglerne.
Jeg talte med et lokalt elektriker firma. De sagde at jeg bare skulle sætte det op, og lade være med at anmelde det. Men kan man det ?
De må jo lægge mærke til at man ikke har noget elforbrug, og hvad gør de så?

Christian BL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2018 06:05
Givet likes: 6 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Christian BL » 27 jan 2018 10:17

Tusind tak skal du have.

Husk at du kan få problemer med forsikringen hvis din elinstallation resulterer brand eller anden skade, og den er udført fejlagtigt eller uautoriseret.

Jeg vil sige det sådan her mht. Batterier.
Flydende batterier skal vedligeholdes, og man kan nemt risikere at ødelægge dem hvis de forsømmes. Og de har en begrænset levetid.

Hvis du hver dag tømmer et 4kWh blybatteri, er det udtjent på mindre end 5 år måske.. og vil kun have “tjent dig 17.000kr i levetiden ex vedligehold. (4kWh x 2,3kr/kWh x 365dage x 5 år )

Kr. Pr. Oplagret kWh er nøglen, og så længe at det er varmeregningen der dominerer energiudgifterne, ville jeg klart vælge et varmebatteri frem for el.. prisen er under de rigtige omstændigheder meget bedre

Og husk at litium batteribanker kun må aflades 40-60 pct.. et 10kWh batteri giver dig dermed kun 4-6 kWh

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af HR LUCCA » 27 jan 2018 10:41

Et alm bly batterier tåler ikke afladning længere ned ind til 50 % , kommer de under mange gange holder de kun kort tid , måske kun 6-12 måneder .
For hver dybde afladning forsvinder en lille del af batteries kapacitet .

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Hjemme teori » 27 jan 2018 11:18

Jeg ved ikke hvordan det er om vinteren, men en tommelfingerregel, da jeg undersøgte det i sin tid var at solceller kunne hente 150-200w/m2 og solvarme kunne hente 600-700w/m2 på flade solfanger og 800-950w/m2 med rør. så selvom du kan hente en cop på 2,5 med din varmepumpe kommer du jo ikke over 500W med solcellerne. Det er så sommerdrift, vinterdrift er tallene jo langt lavere, jeg vil tro 1/3.

Så hvis ikke det er for at udnytte kapacitet du allerede har på solceller, ville jeg gå efter en solfanger med rør monteret i 67grader (vist den optimale vinkel til vinterdrift). Rør, fordi de virker bedre i kulde og kan lave varme, med diffus indstråling. resten af året skal du så have en løsning for at slippe af med varmen, men i den ultimative, ville det så være en VP jord/vand evt. i en boring, så kan du afsætte overskudsvarmen i boringen. Det sidste i det setup, er så et "varmetårn", dvs et ovenjords installation, hvor man kan hente varmen, når luften er varmere en boringen.

Har du anlægget, ja så er det vel bare at gå i gang.
Men har du kigget på produktions grafer, så deu ved om du reelt kan hente den strøm du tror?
Og så skal have helt styr på lagdeling i din akkutank, da det koster på både solfanger ydelse og VP ydelse, hvis returen til disse er unødvendigt varme.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
TommyT
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 20 jan 2007 11:53
Mit fyr: Baxi 2,5 F
Areal: 260
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 8600
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 11 gange
Kontakt:

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af TommyT » 27 jan 2018 12:45

hejsa.
har selv leget med tanken om offgrid strøm.
jeg har kikket diverse youtube sider med indlæg med 18650 batterier som man laver batteri pakker af
de skulle kunne klare op til 80% afladning hvor bilbatterier kun kan klare 20% hvis de skulle kunne klare x antal opladnings cyklus.
søg på Diy Tesla Powerwall så kan du se hvordan de går til opgaven.

her er en i au med mange gode fif til opgave løsning
https://www.youtube.com/watch?v=eg1P7SiNhZ8


eller man kan købe tesla pakker

https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S- ... 92&vxp=mtr

der har været et par pakker til salg i eu også

bare en anden måde at bygge sit "offgrid" system :o)

vh
tommy

Christian BL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2018 06:05
Givet likes: 6 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Christian BL » 27 jan 2018 14:06

Hej Tommy og Sophus.

Gode tilbagemeldinger i kommer med!

18650 batterier:
Jeg har selv været sekunder fra at sætte et 10kw projekt igang med det, men tiden man skal lægge i det syntes jeg lige nu er stor, og man slipper stadigvæk ikke uden om, at du skal have et massivt solcelleanlæg for at drive det.
Jeg syntes bare ikke el-batteripakker lige nu er rentable.. du har ikke den store overskudsproduktion i fyringssæsonnen, så hellere få brugt den så direkte og billigt som muligt. Her er 10kWh varmt vand batteri noget billigere i indkøb end 5-10kWh el batteri. (Og risikofrit)


Sophus, ja, solceller producerer under 10kWh producerer ikke meget overskudsenergi i fyringssæsonnen når man allerede har 2 kWh/timen kørende i VPen.
Men på en solskinsdag i december kan 60v vacuumrør virkelig give noget energi! Og denne bør man nuppe.
Mit scenarie på de 100 dage må nok betragtes som “de 100 dage med klart vejr der kunne opstå i fyringssæsonnen”

Jeg håber på inden længe at lave et stipuleret årsscenarie af systemet, hvor solskin, temperatur, ydelse, lagerkapacitet og så videre kan ses. Så ved jeg mere præcist hvad der kan forventes.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Hjemme teori » 27 jan 2018 14:12

Jeg tror mest på en stor tank, til flere dage og så godt med rør. Så dertil en stor pool til at aftage energien om sommeren. Dog er det ikke helt så voldsomt, hvis de bliver vinklet til vinterdrift, så tabes der meget om sommeren, hvor der er mest overskud.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Pawgs » 27 jan 2018 22:47

Jeg har en ingeniør kammerat med jordvarme der har regnet på det med solceller, strøm og jordvarme. Hans konklusion var at det bedst kunne betale sig at lede brinen fra jordvarmeanlægget op igennem solcellerne for at opvarme det og dernæst ned igennem jorden og tilbage til varmepumpen. Han mangler bare at få sat det op.

Tanken var at den opvarmede brine ville hæve jord temperaturen om vinteren og resultere i en højere scop og energi udnyttelse i forhold til at varme vandet direkte.

Selv har jeg ikke forstand på det synes alligevel at jeg ville dele hans tanker om det. Og hvorvidt han har regnet rigtig kan jeg heller ikke udtale mig om :)

Christian BL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 27 jan 2018 06:05
Givet likes: 6 gange

Re: 20+ kW batteri til under 10.000kr?

Indlæg af Christian BL » 28 jan 2018 10:13

Hej Pawgs,

Forudsat at man allerede har jordvarme, så måske, men jeg tror ikke helt på det desværre.

Har man endnu ikke jordvarme, tror jeg slet ikke den holder desværre, hvis man betragter totaløkonomien i forhold til installation af en varmepumpe frem for jordvarme.

Men ideen med en akkumuleringstank som er batteri til natten fungerer mindst ligeså godt med jordvarme som med varmepumpe i min optik ;)


Besvar