Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
PeterSvendsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 sep 2016 14:35

Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af PeterSvendsen » 08 okt 2016 22:08

Hej,

Jeg faldt over dette fra tænk og test, hvad er jeres kommentarer til disse

https://taenk.dk/om-os/valg-til-forbrug ... a-annoncer

Der står jo nærmest at luft til vand varmepumper kun egner sig til nul energi huse der allerede er opvarmet med el!!

Hilsen
Peter


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af MichaelK » 08 okt 2016 22:41

Jeg er ikke overrasket over konklusionerne i artiklen, for de bekræfter til fulde
den skepsis jeg har over for disse opskruede reklamer. Kun hvis elproduktionen
her til lands bliver 100% grøn, vil man delvist kunne forsvare investeringerne i
disse anlæg.

Hvis man, som jeg, ene og alene er interesseret i at spare penge, så skal man
holde sig langt væk fra varmepunper. Mit pillefyrsanlæg er min. 6000,- billigere
/år, end et jordvarme anlæg ville have været, og tilmed til en lavere investering.

Nu tager jeg hul på min 9'nde fyringssæson med et fyr, hvor der kun er blevet
skiftet tændelement en enkelt gang. Pillefyret har altså, indtil nu, været over
60.000,- billigere end et jordvarmeanlæg. Heri er ikke en gang medregnet de
pligtige årlige serviceeftersyn på varmepumpen, som jeg ikke har på pillefyret.
Deri ligger yderligere en besparelse!

Solcellerne var jeg dog lige på nippet til at hoppe på, men fik det aldrig gjort.
Nu kan jeg så se, hvordan solcelleordningerne langsomt er blevet udhulet til
nul og niks! Der har jeg virkeligt ondt af dem, der investerede i noget der så ud
til at være en fornuftig investering, for derefter at blive røvrendt af vekslende
energipolitik på alvorlig slingrekurs. Nu kan det da snart ikke blive værre?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af bennylar » 09 okt 2016 08:27

Det kan sagtens blive meget værre vi bor trods alt i Danmark, med politikere der egentlig ikke aner hvad de laver,.. :P :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af triumph » 09 okt 2016 11:46

Jeg har en kammerat der har et ca. 160 m2 hus der er bygget for ca. 15 år siden. Huset blev opvarmet med gulvarme via naturgasfyr. Han satte en billig kinesisk luft/vand varmepumpe til 20.000 kr op, og han sparede godt 1/3 på sin varmeregning. Han varmer sit hus op for ca. 5000 kr/år
Bemærk at artiklen tager udgangspunkt i at sommerhuset tidligere var opvarmet med brænde, formodentligt fra selvskovning.
Derudover kunne han jo have glemt at lukke for luften til brændeovnen. Det er set før at folk får et højere forbrug når de får brændeovn. Hvis man ikke lukker spjældet når bræneovnen er slukket, trækker brændeovnen varm luft ud af huset, der skal erstattes, og opvarmes af andre varmekilder.
Hvis man prøver at sammenlige varmekilderne, så indeholder 1 kg træpiller ca. 4,9 KWh, så har fyret en virkningsgrad på 0,8. Der er et tab i varmesystemet, hvilket selvfølgeligt afhænger af installationen. Men vi kan jo også sætte den til 0,8. (Reelt tror jeg at tabende er størrer, da der ved start/stop af pillefyr er noget vand der ikke nyttiggøres) DVs at der ud af 4,9 kw, Er (4,9 x 0,8 x 08) = 3,14 KWh der nyttiggøres i radiatoren. Hvis 1 kg træpiller koster 2 kr, giver det 64 øre/KWh.
I artiklen stod at varmepumpen skulle have en COP på 5,53, men han havde målt den til 3,5.
Så vidt jeg husker får man reduktion i eludgiften over 4000 KWh på 50 øre/Kwh, når man har varmepumpe som primær varmekilde.
Jeg ved ikke hvor meget af forbruget der vil ligge over/under 4000 KWh. Hvis man regner med en elpris på 2,3 kr/KWh, skal man altså betale 1,8 kr/KWh for forbrug over 4000 KWh. Hvis vi regner det samlede forbrug til 2 kr /KWh, og varmepumpen har en COP værdi på 3,5 skal han altså betale: 2/3,5 = 57 øre/KWh. Altså mindre end med et pillefyr.
Det er klart at hvis der ikke er tab i indtallationen fra pillefyret, så skal man ikke gange med 0,8, og så bliver prisen for opvarmning med piller 51 øre/KWh. Altså lidt billigere end varmepumper. Men at konkludere at varmepumper er helt til hest, det syntes jeg er forkert

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af no100 » 09 okt 2016 22:53

Hej Peter Svendsen
Du lader dig snyde af
Ole Toft
Udviklingsingeniør, 2620 Albertslund

Han udtaler sig om alle typer varmepumper selv om det er tydeligt at han kun har haft en luft / luft varmepumpe.

Hentet fra Ole Toft beskrivelse

Da vi selv investerede ca. 26.000 kr. på en luft-luft pumpe til vores sommerhus

Der var så ekstra gang i blæserne både inde og ude

Planlæg nøje, hvor indedelen skal opsættes. Den bør have et stort frit areal foran udblæsningen, så den kan komme af med varmestrømmen nedad/fremad i en vinkel på 30 – 40 grader i forhold til vandret. Opsæt ikke indedelen i umiddelbar nærhed af spisebord/siddegruppe, da dette giver træk.




Jeg er generelt træt af at blive snydt udtaler Ole da han opstiller som Kandidat til rådsforsamlingen.
Forbruger rådet. Der er 4 steder hvor han er blevet snydt.
Dyre produkter som fotoudstyr skal kunne fås i forseglet emballage
Stop manipulation med energiforbrugstal på for eksempel varmepumper
Jeg vil gerne være ”ambassadør” for høreapparat-brugere, som oplever problemer
Forbrugerne skal aldrig betale 100 % for en vare, der ikke er leveret, for eksempel et køkken

Han har det med at blive snydt så jeg begynder at tvivle på hans titel.

no100. :wink:


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af mchlbk » 11 okt 2016 09:32

Ole toft har nogle år tilbage installeret en varmepumpe før den blev testet af Teknologisk Institut. Det er ikke ret klogt.

For nogle år siden kom det frem, at varmepumper generelt ikke levede op til producenternes salgstal. Derfor skal man kun købe pumper, der er testet af Teknologisk Institut. Det er surt at han er blevet snydt, men hans oplevelse fortæller heldigvis intet om de testede varmepumper, man kan købe i dag. På testede varmepumper kan man roligt regne med, at SCOP giver et godt billede af den reelle effektivitet.

For os med pillefyr er den mest interessante varmepumpe nok luft/vand-pumpen. Jordvarme er alt for dyrt at etablere og effektiviteten er kun marginalt bedre end luft/vand-pumpen. Desværre er fremløbstemperaturen ret lav på sådan et anlæg, så det vil i mange tilfælde være nødvendigt at investere i ekstraisolering og større radiatorer også, hvis man bor i et ældre hus.

Det kan man passende være opmærksom på, når husets radiatorer løbende bliver skiftet - det er jo ikke sikkert man gider (eller kan) blive ved med at slæbe piller i al evighed.

Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af Helskov » 07 jan 2017 18:07

Jeg har skiftet vores pillefyr ud med varmepumpe for 4 år siden. En billig kineser fra VVS-Eksperten.
Vi sparer nu ca 1500kr årligt i varme i forhold til piller.
Ingen udgifter til skorstensfejer. Og ingen slæben af træpiller og et fyr der risikerer at være stoppet midt om natten med en koldt
hus til følge
Har gulvvarme.
Aldrig om jeg gider noget så gammeldags at brænde træ til bolig opvarmning igen og svine hele nabolaget

pendec

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af pendec » 07 jan 2017 18:21

Helskov skrev:Jeg har skiftet vores pillefyr ud med varmepumpe for 4 år siden. En billig kineser fra VVS-Eksperten.
Vi sparer nu ca 1500kr årligt i varme i forhold til piller.
Ingen udgifter til skorstensfejer. Og ingen slæben af træpiller og et fyr der risikerer at være stoppet midt om natten med en koldt
hus til følge
Har gulvvarme.
Aldrig om jeg gider noget så gammeldags at brænde træ til bolig opvarmning igen og svine hele nabolaget
Må man spørge hvad huset er? 10 år eller 100 år gammel, og tænker du over det, eller?

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af mchlbk » 08 jan 2017 09:27

Helskov skrev:Jeg har skiftet vores pillefyr ud med varmepumpe for 4 år siden. En billig kineser fra VVS-Eksperten.
Vi sparer nu ca 1500kr årligt i varme i forhold til piller.
Ingen udgifter til skorstensfejer. Og ingen slæben af træpiller og et fyr der risikerer at være stoppet midt om natten med en koldt
hus til følge
Har gulvvarme.
Aldrig om jeg gider noget så gammeldags at brænde træ til bolig opvarmning igen og svine hele nabolaget
Hvis du sparer penge i forhold til pillefyr har dit pillefyr været meget utidssvarende. Du kan i øvrigt ikke se røgen fra et moderne pillefyr, så den med at svine nabolaget til må du længere ud på landet med.

Derudover er det årlige lovpligtige eftersyn af varmepumpen en del dyrere end et besøg af skorstensfejeren. Dit indlæg virker ærlig talt som noget du lige har fundet på i farten.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af Lintz » 08 jan 2017 10:14

Helskov skrev:Jeg har skiftet vores pillefyr ud med varmepumpe for 4 år siden. Aldrig om jeg gider noget så gammeldags at brænde træ til bolig opvarmning igen og svine hele nabolaget
Jamen, tillykke med din varmepumpe, håber du bliver glad for den. :great:

Om det er gammeldags at brænde biomasse af kan da godt være - Men så er der også mange kraftværker der er håbløs gammeldags :wink:

Hvis dit pillefyr har svinet sådan kræver det vist en andet fyr eller en anden fyrmester :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar