Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af HR LUCCA » 08 jan 2017 14:38

Helskov skrev:Jeg har skiftet vores pillefyr ud med varmepumpe for 4 år siden. En billig kineser fra VVS-Eksperten.
Vi sparer nu ca 1500kr årligt i varme i forhold til piller.
Ingen udgifter til skorstensfejer. Og ingen slæben af træpiller og et fyr der risikerer at være stoppet midt om natten med en koldt
hus til følge
Har gulvvarme.
Aldrig om jeg gider noget så gammeldags at brænde træ til bolig opvarmning igen og svine hele nabolaget
Du skriver ingen udgifter til skorstensfejer , men så har du udgifter til Lovpligtige eftersyn på varmepumpen ,hvis det er en luft til vand varmepumpe og det er normalt dyrere :wink:


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af triumph » 08 jan 2017 21:08

Jeg syntes at i går lidt hårdt til Helskov
Jeg finder det ikke usansdsynligt at udgiften ved drift af en varmepumpe, er lavere end drift af pillefyr.
Det er jo helt korrekt at der er mindre arbejde ved en varmepumpe, end ved et pillefyr.
Det er korrekt at der er krav til et lovpligtigt eftersyn på en varmepumpe. Men det eneste de gør, er at veje kølemiddelet. Ogda der ikke er nogen kontrol af om det udføres, så kan man vist roligt springe det over

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Re: Hvad er jeres kommentare til disse artikler?

Indlæg af Kjeld P » 09 jan 2017 10:51

Mit pillle fyr laver stort set ikke andet end at stå som 'back up'. Mit solcelle anlæg og 3 varmepumper klarer 98% af energibehovet. jeg købte 2T piller i 2013...der er stadig mange tilbage. Solcellerne laver ca 6000KWh...de slår altid til...jeg skåner blot varmepumperne når det bliver -10. Ved -7 kører de ca 40% af fuld drift. De kan ved fuld effekt bruge 90KWh døgn...de har ikke være over 50KWh endnu.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar