Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe luft-vand erfaring

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
PeterSvendsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 sep 2016 14:35

Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af PeterSvendsen » 30 sep 2016 14:39

Hej,

Vi har i dag Stokerfyr PH12 i vores hus som totalt er på 240m2 i 3 etager, taget er isoleret med 30cm og væggene omkring 14 cm.
Vi overvejer at skifte stokerfyret ud med et luft-varme varmepumpe system, men vil gerne være sikker på vi kan holde varmen til vinter også....

Jeg er blevet rådet til at købe Panasonic da de virker til -15 grader som jeg forstår det.

Er der nogle af jer der har erfaring med Panasonic og vinteren..... er det ok eller kræver det at I har en ekstra varmekilde (gas, brændeovn eller lignende)?

Venligst
Peter


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af HR LUCCA » 30 sep 2016 20:36

Du skal nok lige komme med lidt flere oplysninger om huset , feks om i har radiator eller gulv varme da luft-varme pumpe bedst egner sig til gulvvarme

Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af Claus Birth » 01 okt 2016 09:10

Hej Peter!
Hr. Lucca skriver rigtigt, at et svar vil være mere præcist hvis du udfylder din profil samt evt. fortæller lidt mere om din ejendom (boligen). Med erfaringer fra pillefyr/stoker antager jeg at du har et vandbåret anlæg, altså radiatorer rundt om i huset. Årsagen til at vi fleste skiftede til biobrændsel var at det var billigere end f.eks. olie. Hvis din nuværende varmekilde kan klare husets varmetab på kolde vinterdage kan en luft-vand varmepumpe det også. Beregningsmæssigt er det hvor mange kW yder dit fyr ved vintertide? en lignende effekt skal varmepumpen have med mindre man satser på at supplere hvis det bliver meget koldt til vinter. Håber det er forståligt det jeg skriver.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

PeterSvendsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 sep 2016 14:35

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af PeterSvendsen » 01 okt 2016 21:44

Beklager det var selvfølgelig vigtigt.

Vi har begge dele, dvs både gulv varme og radiatorer. Kælder og 1 sal er der gulvvarme mens der er radiatorer på stueetagen.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan regne ud hvor meget stokerfyret kan levere i de koldeste vinterdage med antager det er 12 kW eftersom det er et PH12, den varmepumpe jeg har set på er Panasonic AXC12GE8 dvs også 12 kW.

Venligst
Peter

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af DBS » 02 okt 2016 18:17

Varmepumper skal helst kører med lav fremløbstemperatur, for at have en ordentlig økonomi.

Du har radiatorer, disse skal være pænt overdimensioneret, for at kan afgive en tilstrækklig varme ved lav temperatur.

En måde at prøve det af på, er at sørge for at fremløb til dit hus, svare til den temperatur som varmepumpen kan levere, og så se om du har nok varme i huset.


PeterSvendsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 sep 2016 14:35

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af PeterSvendsen » 02 okt 2016 21:11

Så du anbefaler at vente en vinter for at se om anlægget kan klare det?

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af DBS » 02 okt 2016 21:36

Det ville være det sikre, men måske du allerede har lagt mærke til, om dine radiator, når du fyre, bliver varme helt til bunden, for så kunne det være de ikke er store nok, eller omvendt de kun bliver lidt varme i toppen.

Men nu er der ikke spurgt ind til, din fremløbs temperatur i dag, men gætter på den er det samme som fyrets temperatur.

Det er vel planen at varmepumpe skal stå i huset, og ikke i en udbygning et stykke fra huset?

PeterSvendsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 30 sep 2016 14:35

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af PeterSvendsen » 02 okt 2016 22:39

Vi har en lang ikke så høj radiator dvs ca 25 cm høj og 2.5m bred.. Kan ikke huske om den plejer at være varm overalt eller kun for oven men ellers er radiatorene normalt kun varme i toppen som jeg husker det.

Fremløbet plejer at være mellem 70 og 80 om vinteren.

Planen er at varmepumpen skal stå i huset ja :-)

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Varmepumpe luft-vand erfaring

Indlæg af HR LUCCA » 02 okt 2016 23:25

En varmepumpe dur ikke hvis fremløb temp skal være 70-80 grader , men der er et link her der måske kan hjælpe dig http://www.energitjenesten.dk/er-mit-hu ... pumpe.html
Måske er løsningen et nyt pillefyr (hvis det gamle ikke er af nyer dato ) med mindre rengøring , servise og mere effektiv især forår og efterår .


Besvar