Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af jhjorsal » 28 jun 2016 13:21

Jeg skal måske, om et år til at sejle igen. 10 uger ude og 10 uger hjemme, jeg har pt et Baxi 1,5 og et hus hvor kun 1/3 er med gulvvarme. Jeg vil gerne på sigt have gulvvarme i hele huset men det er ikke lige økonomisk muligt lige nu. Så tankerne går på at stille en varmepumpe op som på sigt skal kunne trække hele huset med gulvvarme men varmepumpens formål lige pt vil være at holde huset frostfrit (hvad det så end kræver) når jeg er afsted i vintermånederne for ikke at være afhængelig af andre, der skal se efter huset. Men hvad størrelse varmepumpe skal jeg gå efter når jeg har Baxi'en på 15 KW som måske har 10-15 dage om året hvor den har svært ved at følge med.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af Dunas » 28 jun 2016 19:09

Tror du skal prøve http://www.heatpump.dk/forum/ med dit indlæg. Her er der en med erfaring af varmepumpe luft luft hus http://brandbirk.dk/varmepumpe.html
Hvad jeg kunne læse, er det ikke særlig hensigtsmæssigt med luft luft til store arealer. Men jeg har ingen erfaring omkring dette emne. Igen prøv heatpump forum.

xkfc

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af xkfc » 28 jun 2016 23:53

Vi bruger luft til luft i vores sportshal, ganske velfungerende men nu ved jeg ikke hvor store arealer Dunas hentyder til. Det kan dog være svært at få varmen fordelt rundt i et almindelig hus. Det er naturligvis smart hvis der er vægge og tag over og omkring arealet icon_cheesygrin.gif

Men nu har jeg ikke indtryk af at det drejer sig om luft/luft anlæg, nok nærmere jordvarme eller luft til vand.

Vi har en i byen der investerede i NB's relativ billige luft til vand, han er bestemt ikke imponeret. Min genbo derimod har i foråret fået et CTC anlæg, og jeg er ganske forbløffet, det er nemlig et gammelt dårlig isoleret hus med radiatorer, og så laver den 55° badevand.

Desværre har SE's online grafer over elforbruget været ustabile, men nu kører det, så det bliver spændende når der er gået et år, og vi kan beregne forskellen på luft/vand med det gamle oliefyr.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af jhjorsal » 29 jun 2016 06:39

Ja det var faktisk en luft/vand jeg tænkte på, og ja vi har faktisk vægge i huset ;-) Men jeg har faktisk også en luft/luft varmepumpe i stuen, jeg er bare bange for at varmen ikke vil nå ud i den anden ende af huset i mit ellers rimelig dårligt isoleret hus
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af jhjorsal » 29 jun 2016 07:45

xkfc, jeg skal lige hører, varmer din genbo hans hus op via radiator med varme fra en luft/vand varmepumpe for det lyder da som en relativ dyr løsning, og i givet fald hvad fremløbstemperatur kører han med?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


xkfc

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af xkfc » 29 jun 2016 09:29

Yes, huset varmes op med CTC luft/vand. Huset er fra 1901 og står på kampesten, så ingen isolering nedad, 1. salen er taget i brug for omkring 10år siden og er isoleret med 250-300mm. Væggene har vel fra 0 til 10mm isolering icon_cheesygrin.gif Radiatorene er ikke ret store, så jeg gætter på at der skal mindst 45° til at varme huset op til vinter.

Ja, det bliver spændende at følge, investeringen på knap 150.000,- incl. installation skal jo også gerne hjem igen.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af jhjorsal » 29 jun 2016 10:12

spændende, jeg kører med 70-80 grader frem og har store radiator og kan kun følge med om vinteren
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

xkfc

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af xkfc » 29 jun 2016 10:35

jhjorsal skrev:spændende, jeg kører med 70-80 grader frem og har store radiator og kan kun følge med om vinteren
Hmm, for mig og se må der være noget galt.. 220m2 og et forbrug på blot 6t hænger dårligt sammen med at der er behov for høj fremløbs temperatur.

Hvad med installationen? langt mellem fyr og forbrug? og evt. et-strengs system? er huset isoleret? hvad er komfort temperaturen?

Når du har behov for så varmt vand er luft/vand varmepumpe er skidt løsning, selv til frostsikring.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af Dunas » 29 jun 2016 15:56

jhjorsal skrev:Ja det var faktisk en luft/vand jeg tænkte på, og ja vi har faktisk vægge i huset ;-) Men jeg har faktisk også en luft/luft varmepumpe i stuen, jeg er bare bange for at varmen ikke vil nå ud i den anden ende af huset i mit ellers rimelig dårligt isoleret hus
Ok, så misforstod jeg det.... :oops:

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmepumpe til frostfri drift og på sigt mere

Indlæg af DBS » 29 jun 2016 17:37

Jeg har et hus på 220kvm, og bruger 6 tons piller om året.
Huset er ombygget / tilbygget i 2008.
Jeg er ofte væk i periode op til 3,5 uge af gangen.
Fra 2008 til 2011 havde jeg en 8kw varmepumpe, til holde huset varmt, hvilket gik nogenlunde, jeg er ikke typen der skal have det sauna varmt.
I 2011 kom der et par beboere mere til, de er så typen, der drejer ventilerne op på 24 grader, de ville nok egentlig stille dem højere, men jeg var "kommet til" at begrænse dem.
Det bød så, at nu kunne varmepumpen ikke følge med, jeg har gulv varme, og alle radiatorer er rigeligt stor, men varmepumpen kunne simpelthen ikke producere varmen der skulle bruges, fremløb bare faldt og faldt, og der skulle el tilskud til, og det er ikke billigt.

Altså,varmepumpen opfyldt fint opgaven med at holde mit hus på 15 grader, når jeg ikke var hjemme. Jeg valgte så at købe et scotte pillefyr, for at løse mit opvarmings problem, og det eneste familien skal gøre, er at fylde piller på.

Hvad med at købe et par flere luft/luft varmepumper, også fordele dem i huset ?


Besvar