Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En ny varmekilde i familien!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

En ny varmekilde i familien!

Indlæg af kendanmark » 01 apr 2016 12:30

Hej alle,

Jeg søger lidt hjælp og vejledning vedr. tilkobling af en varmepumpe til vores eksisterende varmesystem.

Vi har i dag et velfungerende varmesystem fra www.VVFS.dk, hvor vi har ca. 12m2 solfangere på taget tilsluttet en 800 liter buffertank i veres kælder. Når der ikke er sol nok er også vores oliefyr forbundet til buffertanken (skiftes snart til fjernvarme). Da vi har pool ved vores hus bruger vi overskudsvarme fra solfangerne til også at varme poolvandet op via en varmeveksler.
Da vi er lidt kuldeskær her i familien synes vi ikke at solvarme alene giver nok varme i poolen, og derfor købte vi en luft-til vand varmepumpe der så skulle give en varme indsprøjtning til det kolde pool vand & til bufferen i overgangsperioderne forår sommer - sommer-> vinter. Om vinteren skal vores primære varmekilde være oliefyret (snart fjernvarmen).

Problemstilling:

Vores buffer er uden indvendig spiral og flowet fra varmepumpen er for højt til at kunne koble direkte på bufferen. Derfor vil jeg købe en buffer mere f.eks. 300 L med en indvendig spiral, og så lede det opvarmede vand stille og roligt over i solfangerbufferen. Desuden vil jeg koble den den opvarmede kreds fra varmepumpen direke på poolveksleren via manuelle ventiler (skal jo kun bruges i poolperioden)

Spg.: Den ekstra buffertank til varmepumpen. Skal spiralen sidde i top eller bund af tanken? Hvordan får jeg mest effekt ud af varmepumpen og overført til beholdervandet?

Varmepumper er i øvrigt sådan en 27kW sjover: http://www.ebay.de/itm/27-0-KW-Luft-Was ... 463d13d0d7

Tak for enhver hjælp

Vh
Ken


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af PellX21 » 01 apr 2016 13:32

Kan godt være jeg spørger dumt, men var det ikke næsten billigere at udvide med flere solfangere - når i har en pool, så kan overskuddet i højsommeren vel altid ledes deri?

Sådan en pumpe bruger jo trods alt noget strøm uanset hvor effektive de er.

kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af kendanmark » 01 apr 2016 16:21

Vi har desværre ikke plads på vores tag til flere fangere - ellers var det klart løsningen :-)

dannidines

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af dannidines » 01 apr 2016 19:26

Så kommer jeg med næste dumme spørgsmål :)

Kan det ikke bedre betale sig at skifte oliefyret ud med det pillefyr og spare penge på varmeregningen SAMT lade pillefyret stå for at skyde varme i poolen når ønskes?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af pelle » 01 apr 2016 19:39

Jeg vil sætte den til bunden ..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af Hjemme teori » 01 apr 2016 19:51

Jeg tænker at flowet er for højt da pumpen er for stor, så selvom du har fundet et godt tilbud, ville det måske være billigere med en mindre pumpe, da du så sparer den ekstra tank. Og da du også angiver den til kun at bruges som tilskud til pool og i overgangsperioderne, bliver den jo igen alt for stor.

En varme pumpe har så derudover altid, for at køre effektivt, brug for så lavt fremløb så muligt og dette har du jo i bunden af tanken. Så hvis du også fremover kunne havne i en situation hvor varme pumpen kunne give et tilskud til fjernvarmen, skal den sidde i bunden, men så varmer den jo også hele tanken, medmindre tanken er varmere højere oppe.

Det bedste vil være en mindre varme pumpe, indgang i en manifold på siden af eksisterende tank, med feks 5 indløb jævnt fordelt i tanken (så finder varmen selv ind i rigtig højde) og så udgang i bunden, evt. via husets retur.
Mvh. Sophus

kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af kendanmark » 02 apr 2016 09:55

dannidines skrev:Så kommer jeg med næste dumme spørgsmål :)

Kan det ikke bedre betale sig at skifte oliefyret ud med det pillefyr og spare penge på varmeregningen SAMT lade pillefyret stå for at skyde varme i poolen når ønskes?
Jo det kan du da have ret i - men vi har begrænset med plads til opbevaring af piller til fyret og vi HAR allerede købt varmepumpen icon_cheesygrin.gif så vi skal bare finde ud af hvordan vi udnytter den bedst - og en af baggrundene for at vælge varmepumpen er at når vi skal have varme over i poolen er der masser af varme i luften alligevel da det vil være i perioden april til oktober....

kendanmark
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 30 maj 2010 20:45
Modtaget likes: 1 gang

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af kendanmark » 02 apr 2016 10:13

Hjemme teori skrev:Jeg tænker at flowet er for højt da pumpen er for stor, så selvom du har fundet et godt tilbud, ville det måske være billigere med en mindre pumpe, da du så sparer den ekstra tank. Og da du også angiver den til kun at bruges som tilskud til pool og i overgangsperioderne, bliver den jo igen alt for stor.

En varme pumpe har så derudover altid, for at køre effektivt, brug for så lavt fremløb så muligt og dette har du jo i bunden af tanken. Så hvis du også fremover kunne havne i en situation hvor varme pumpen kunne give et tilskud til fjernvarmen, skal den sidde i bunden, men så varmer den jo også hele tanken, medmindre tanken er varmere højere oppe.

Det bedste vil være en mindre varme pumpe, indgang i en manifold på siden af eksisterende tank, med feks 5 indløb jævnt fordelt i tanken (så finder varmen selv ind i rigtig højde) og så udgang i bunden, evt. via husets retur.
Tak for det udførlige svar. Ja jeg fik ikke lige tænkt mig godt nok om da jeg købte varme pumpen - for jeg har allerede købt den for 1,5 år siden 8) - og du har helt ret i det med flowet - det er for højt til at koble direkte på min eksisterende tank. Men nu er det sådan at cirkulationspumpen til/fra varme pumpen ikke er indbygget så skal skal jeg selv sætte på - kunne jeg sætte en på med mindre flow? Eller vil min varme pumpe så bare stå og starte og stoppe hele tiden? Varme pumpen afgiver sin varme over en pladevarmeveksler.

Jeg tænkte således at hvis den blev koblet på en anden tank med spiral i kunne den ikke genere det eksisterende buffertank med sit flow - men omvendt vil jeg heller ikke have en kæmpe tank mere stående i min kælder, så jeg håber på at en 300-400 liter kan gøre det?

venlig hilsen Ken

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2016 11:19

I den link du har sat ind til pumpen tidligere, står der at det er en scroll kompressor. Det betyder i min termologi at den yder det der aftages og ikke mere. Ingen start og stop. Nomalt for en varmepumpe mener jeg heller ikke bedste COP opnås ved maks (27kW), men et sted herunder. Uden at vide det, vil jeg tro, et sted mellem 13 og 20Kw.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: En ny varmekilde i familien!

Indlæg af Hjemme teori » 02 apr 2016 11:27

Er du opmærksom på at den kun må opsættes af en autoriseret montør?

Og får du fat i den rette, kan de helt sikkert svare på en masse af dine spørgsmål, omkring pumpen i hvert fald.
Og med den størrelse pumpe, tror jeg også du har underlagt dig at få lavet årligt service. Det afgøres af hvor mange kg kølegas(varmegas) den indeholder.
Mvh. Sophus


Besvar