Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Erfaring med CopMax 10 med wtgr 100/40

Indlæg af Smoelfen » 07 jan 2023 11:08

Uha det er uhyggeligt. Fik over julen og nytåret undersøgt "de-icing heater" funktionen. Det viser sig at denne funktion er aktiv, så snart temperaturen efter fordamperen er under 0 grader. Varmepumpen er konstrueret således at varmekablet bliver forsynet med 230 volt når rummet efter fordamperen og før blæser er under 0 grader, dvs. når udetemperaturen er under cirka 6-8 grader og pumpen kører, eller når udetemperaturen er under 0 grader og pumpen står stille. Da selve varmekablet sidder efter fordamperen får man absolut intet ud af den effekt der smides ind i dette kabel. Jeg vil prøve at måle effekten direkte med et sandt effektmeter i kommende tid, men for nu er den koblet fra. Da det var rigtig koldt så det ud til at dette varmelegeme brugte op mod 800 Watt, men som skrevet skal jeg lige have det eftervist. Hvad gør det så af gavn dette varmekabel? Det smelter kondensvandet der løber ud af pumpen under afrimning. Jeg har taget det helt fra nu og det giver en væsentlig forøgelse af effektivitet på pumpen, når ikke dette spild skal slæbes med i effektivitetsmålingerne. Der har ikke været problemer med det frosne kondensvand, udover at der lå en is klods inde i rummet. Jeg er godt klar over at det kan give problemer, men en løsning kunne være at koble det på kontaktoren for "crank-case heater" og "electrothermal-film".
I skulle tage og prøve at pille denne fra, det giver en stor lettelse i elforbruget på matriklen :P
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar