Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Daffy - Bjergvarme.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af Lintz » 03 jan 2016 15:06

Medejer af en Svensk Torp med en Nibe Figther.1245-8. 120 meter bjergvarmeboring. 8 kvm.

Sådan står der i din Avatar - Lidt nysgerrig omkring dette anlæg.

- Har du lyst til at fortælle lidt ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af daffy » 03 jan 2016 15:49

Har prøvet en gang, men tror ikke det blev opsat.
Huset var oprindeligt en gammel villa i kanten af en by ca. 50 km NØ for Gøteborg. Varme systemet var en gammelt bjergvarmepumpe fra midt 70´erne. og en flot gammelt kakkelovn. Min veninde købte det billigt og begyndte selv at renovere det. Desværre brændte huset helt ned p.g.a. en el-fejl og der skulle så bygges et nyt -efter megen bøvl med myndigheder og forsikringsselskab.

Da min veninde ikke havde til hele Finansering , og jeg var noget mere ved muffen den der end nu, blev aftalen at jeg købte halvdelen af huset mod at hun betalte husleje til mig (De har ikke kreditforeningslån i Sverige som her) - jeg har så en lejlighed på 1. sal til rådighed når jeg er der.

Torpen er et flot Älvsborg træhus på i alt ca. 200 kvm. og en stor garage bygget ved siden af. Varmepumpen blev en helt ny NIBE (Vølund) Figther 1245 8 kw som er udmærket for huset, selv om der er hundekoldt i området her om vinteren.

Desværre var bjergvarmeboringen for lille til at kunne trække huset. Allerede efter den første vinter var indgående brine på -6 grader og det er altså for lidt. Gode råd var dyre -og en ekstra boring endnu dyrere (100000 kroner + en masse byggebøvl).

Den lokale rørmocker (vvs´er) var helt med på at der skulle laves noget alternativt, for at forbedre anlægget. Det blev så en 8 kvm. rørsolfanger med 2 varmtvandsbeholder. 1 til opvarmning af brine og 1 til opvarmning (forvarmning) af brugsvand til varmepumpen der jo har en 185 liter varmvandsbeholder indbygget.

Brineopvarmningen har konsekvent 1. prioritet og derefter opvarmes brugsvandet. Solfangeranlægget, der i øvrigt kører næsten hele tiden bare der er noget lyst, varmen brinebeholderen op til 28 grader, der derefter shuntes ned til 20 grader som indgang til varmepumpen - bedste temperatur for en sådan varmepumpe. Når temperaturen i bjergvarmeboringen er 4 grader OVER indgående brine til brinebeholderen, sørger en tregangsventil for at åbne for boringen, men stadigvæk sådan at alt brine løber igennem brinebeholderen.

Om det virker ? tja, det laveste temperatur der er målt i boringen siden etableringen i 2010 er -1, hvilket er MEGET acceptabelt. Anlægget har flere gange blevet vist på Svensk tv som inspiration.

Brugsvandet opvarmes af solfangeranlægget når brinen er 29 grader. Alt brugsvand løber igennem solvarmebeholderen, hvilket har den effekt at varmepumpen stort set aldrig arbejder hele sommeren. Kun når der virkeligt skal bruges meget varmt vand til ungernes svimmingpool eller lignende kører varmepumpen.

Som en lille effekt af alt arbejdet med anlægget er Rørmockeren nu flyttet sammen med min veninde -og vi er stadigvæk de allerbedste venner.

-Ofte når jeg ser på gamle anlæg her i Danmark fortæller jeg om anlægget i Sverige. Jeg ved så ikke om nogen har fået det lavet, men ved etablering eller renovering af en jordvarmepumpe er det i min verden en mulighed man skal tage med.

Lang historie, men spørg -og jeg skal svare det bedste jeg kan ;-)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af Lintz » 03 jan 2016 18:42

Allertiders oplysning - Går ud fra at det dermed virker lidt som jordvarme. Men hvordan pakker man omkring rørene, for det går jeg da ud fra at de skal.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af daffy » 03 jan 2016 18:56

Det er det samme som jordvarme - bare lodret ned i klipperne - I Danmark hedder det vertikalboringer. Man borer lodret ned i klipperne og sender 2 forbundne rør sammen der så tager turen ned og op. grundvand i boringen er et absolut plus. Virker normalt rigtigt godt, men boringen her er blevet for klejn. I store byggerier -F.eks Ikea´s hovedsæde har den over 100 boringer på 200 meter og holder fint temperaturen der. På en af Volvo´s lastbilfabrikker bruger de meget af procesvarmen til at opvarme brinen. -Og om sommeren til at køle bygninger m.m. ned med.

Vildt spændende emne, hvis altså man er en nørd som Mig ;-)

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af snubbi » 04 jan 2016 22:02

Lintz skrev:Allertiders oplysning - Går ud fra at det dermed virker lidt som jordvarme. Men hvordan pakker man omkring rørene, for det går jeg da ud fra at de skal.
hej lintz jeg tror det er bentonit de pakker rørene med .
jeg har set det blev gjort der hvor jeg arbejder, da de skulle lukke nogle boringer efter grundvand sænkning.
bentiniten var presse til 8 mm pille som de helte i boringen


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Daffy - Bjergvarme.

Indlæg af Brandsen » 04 jan 2016 22:37

Halløj i forum,

Korrekt [tag]Snubbi[/tag], betonit er normalt påkrævet af myndighederne som forsegling af borehuller,
uanset om det er jordvarme, vertikalt eller horisontalt, eller vand boringer, eller andet der kan danne åbne sår til grundvandet.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar