Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af Landlyst » 28 dec 2015 09:19

danskfocus skrev:Hold da op, alle fordomme om varmepumper samlet i een tråd, nå ja ok, man er vel nødt til at trække sådanne kort, for at retfærdiggøre pillefyrsanlæg til flere hundrede tusind kroner.
Fordomme? Er det ikke realistiske bekymringer? Og det er da som Optimisten siger.... At lave et anlæg til at få et underdimentioneret anlæg køre bedre.... Det svare til at du sætter et 10kW fyr ind men når det er koldt behøver du et 16kW, så i stedet for at få et fyr der kan give de 16kW, så sætter du et ekstra fyr op som kan yde de sidste 6kW, foran det med de 10kW.... :roll: :shock:


danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af danskfocus » 28 dec 2015 09:45

Den del med at bygge et anlæg på et anlæg er jeg enig i er en dårlig ide.

Alle varmeanlæg skal selvfølgelig være dimensioneret korrekt, for at virke efter hensigten, også pillefyr, og columbus æg eller ej, at brænde små træstumper af i en jernkappe med vand omkring, vil før eller siden blive forældet teknologi.

Jeg har selv været glad for mit Woody fyr, minimalt vedligehold og god økonomi, men helt ærligt hvis jeg kan undgå at have 7 paller træpiller stående, og undgå at rense fyret et par gange om året, samtidigt med at det ikke er dyrere i drift, så bliver det fremover kun startet op en gang om året, bare for at se om det stadig virker.
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 28 dec 2015 10:49

Fordomme baseres ofte på formodninger, og løse gætterier. Det har jeg endnu ikke set
i denne tråd, men jeg har set folk løbe tør for argumenter. Når det sker, så bliver det
tid at trække "racismekortet". Jeg kan også se, at overdrivelse åbenbart også er et muligt
våben i kampen for at få ret.

Men fakta er dog at nogle huset egner sig fint til varmepumper, og andre gør ikke. Jeg
forstår ikke, at man hårdnakket holder fast i, at de maksimalt 45-55 grader i fremløbs-
temperature en varmepumpe kan leverer, også kan bruges i huse, hvor der kræves en
højere temperatur end det (og det kan den også, med supplement fra elpatronen). whistle.gif

Jeg har begået én fejl i denne tråd, idet jeg i starten ikke kunne gennemskue, at det var
et "nyt" gammelt hus, som trådstarter spurgte til, og ikke det oprindelige hus, der allerede
har et velfungerende jordvarmeanlæg installeret, som tråden skulle handle om. Undskyld.

Men teknikken bliver hele tiden forbedret, på alle fronter, derfor vil jeg slet ikke afvise
at man kan få et velfungerende anlæg i rigtig mange huse. Den økonomiske belastning på
"husholdningsbudgettet", er man jo selv herrer over.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af danskfocus » 28 dec 2015 11:09

:roll: ja hvad kan man forvente.

Hvis nogen vil have flere argumenter og fakta, kan man bare spørge, jeg skal gerne levere fakta, fra mit gamle hus.
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af Lau » 28 dec 2015 11:57

Jeg har her lidt fakta fra mit gamle hus.
Byggeår 1877.
Isoleret med invendig forskalling indeholdene 150 mm, alle gulve i stueetagen brækket op, isoleret med 200 mm og gulvvarme ilagt.
250 mm på loftisolering ( ud imod taget ) isolering i etageadskillelse ukendt.

Før havde jeg et gasfyr og kørte med 45 grader i gulvvarmen - radiatorer på 1. Salen tror jeg er nødvendige at køre med over 50 grader, men er igang med et forsøg på kun at køre frem med 45 der også.

Jeg har udskiftet gasfyr med pillefyr - totale anlægsomkostninger omkring 37.000 dkr.
Jeg brugte gas for ca. 16.000 dkr, bruger nu træpiller for omkring 7.000 dkr

Mit træpillefyr passer sig selv, dog skal jeg fjerne aske og fylde træpiller på. Jeg kan nøjes med at fjerne aske 4 gange om året, det gør jeg med en støvsuger.. Ikke noget med koste og aske i ansigtet osv.

Mit pillefyr koster det samme pr kwh som en varmepumpe formentligt ville gøre - dog kan jeg med træpillefyret skrue op for fremløbstemperaturen i min gulvvarme uden det betyder en døjt for mine driftsonkostninger. Og det med temperaturen er lidt vigtigt da der i mit gamle hus er lidt kuldebroer hist og her, desværre ville de koste en lille formue at fjerne.
Jeg har et træpillefyr grundet varmekomforten og økonomien.

Et jordvarmeanlæg vil formentligt koste omkring 140.000 kroner i installation og indkøb plus hele min have skal anlægges på ny. Jeg ville skulle betale for lovpligtige eftersyn, går det i stykker må jeg ikke selv reparere det - så jeg skal blot overlevere min pengepung til en anden..
Så jeg kan ikke se hvordan det skulle kunne betale sig at installere en varmepunpe i mit tilfælde?
Selvom driftskomforten ville være meget lækker(",)


lupo3l
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 11 feb 2014 11:02
Modtaget likes: 7 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af lupo3l » 28 dec 2015 12:53

Hvad med at køre jordvarmeslangen ind i gennem et par solfangere før kompressoren?
Det har jeg aldrig forstået hvorfor man ikke gør.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 28 dec 2015 13:25

lupo3l skrev:Hvad med at køre jordvarmeslangen ind i gennem et par solfangere før kompressoren?
Det har jeg aldrig forstået hvorfor man ikke gør.
Formentlig fordi det giver for lidt i forhold til meromkostningerne til solfangerne på et, i forvejen, dyrt anlæg?

I øvrigt har jeg nøjagtigt samme oplevelse med mit opsæt, som Lau beskriver :great: Mit fyr kører hele året,
selvom det faktisk er muligt for mig at slukke det om sommeren, da jeg har elpatron i varmtvandsbeholderen.
Det kan bare ikke rigtigt svare sig, for pillefyret er billigt i drift. Ikke engang et solfanger kan jeg forrente, med
det anlæg. Besparelsen er simpelthen ikke stor nok 8)


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af MichaelK » 28 dec 2015 14:35

danskfocus skrev::roll: ja hvad kan man forvente.

..........

Ja, det har du helt ret i icon_cheesygrin.gif Det er da også for ringe, at vi ikke bare falder
i ren næsegrus af beundring for jordvarme. 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

danskfocus
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25 nov 2009 12:51
Mit fyr: Woody V6.77 på Opop H418
Areal: 178 radiator+70 gulv
Brændsel: Træpiller i år (6mm olimp)
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Dagligt forbrug: ca. 25 kg
Årligt forbrug: ca. 7 tons
Geografisk sted: Nakskov

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af danskfocus » 28 dec 2015 15:24

Du behøver såmænd ikke beundre noget eller nogen for min skyld, jeg synes blot det er synd at folk bliver afskrækket af de fordomme og historier nogen kommer med pga. uvidenhed og andet.
Hvis anlægget er dimensioneret rigtigt er det en god løsning.
Det med at sætte fremløbstemperaturen ned, for at teste om varmegiverne i huset kan følge med, er en god test, man skal blot huske at skrue helt op for cirkulationspumpen, jo større flow jo bedre. I et varmepumpe anlæg løftes temperaturen kun nogle få grader fra retur til fremløb, derfor er flowet så vigtigt. Har man så et problem i et rum, hvor radiatoren ikke giver varme nok, er det forholdsvis let at montere en større.

Jeg varmer mit hus (knapt 250 kvm) fra 1926 op året rundt incl. varmt vand for 5500-6000 KWh= 11000 kr, og så er jeg kun halvfærdig med renovering og isolering af huset, anlægget har kostet 25000 kr når tilskuddet er trukket fra.
Woody 16 Kw
30*190 W Eging solceller (5,7KWp) og 1 Danfoss tlx 6 pro +
Samsung EHS 9KW varmepumpe til overskudsstrøm.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af kovas » 28 dec 2015 15:47

Kan man virkelig få et jordvarmeanlæg til opvarmning af 250m2 for 25000kr? Så skulle man da nok ha købt et sådant.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar