Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af triumph » 30 dec 2015 20:08

Jeg har lige været hos besøg hos en gammel skolekamerat der har fået en kinesiske varmepumper. Det er en luft-vand varmepumpe med 5 års garenti, han har monteret i sit hus (som jeg gætter på er ca. 160 m2) Det koster i pt 15 kwh/døgn at varme hans hus op (formodentligt 7,5 KWh/døgn i årsgenemsnit ?) = 2738 KWh/år x 1,65 kr/KWh = 4517 kr/år
Sådan en fætter kan vel fåes for 20 kilo + installation.
Er det så ikke bare at kople en akutank på systemet, hvis temperaturen i akutanken falder under xx c, så starter luft/vand anlægget ?


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af Optimisten » 30 dec 2015 20:49

triumph skrev:Jeg har lige været hos besøg hos en gammel skolekamerat der har fået en kinesiske varmepumper. Det er en luft-vand varmepumpe med 5 års garenti, han har monteret i sit hus (som jeg gætter på er ca. 160 m2) Det koster i pt 15 kwh/døgn at varme hans hus op (formodentligt 7,5 KWh/døgn i årsgenemsnit ?) = 2738 KWh/år x 1,65 kr/KWh = 4517 kr/år
Sådan en fætter kan vel fåes for 20 kilo + installation.
Er det så ikke bare at kople en akutank på systemet, hvis temperaturen i akutanken falder under xx c, så starter luft/vand anlægget ?
Jo - sådan virker det hos mig, bortset fra at varmepumpen er helt slukket mellem kl. 23 og 6 (hvorfor producere varme, når udetemperaturen er lavest og bufferen (akutanken og tung gulvvarme) kan klare varmeforsyningen om natten. Gulvvarme fremløb 29 grader og tanktemperatur i toppen 33 grader - det er lige før SEAS sender en check hver måned, så billigt er det. Vi bruger 15kwh/dag til opvarmning af 280 m2 minus varmt vand i højst 5 måneder om året. Brændeovnen er kun til hygge, når der falder noget gratis brænde ned fra himlen. Og huset er fra 1929 - det var et rigtigt godt år...

Hvis vi overvejede at skifte til jordvarme, ville investeringen aldrig kunne tjene sig hjem ;-)
Last edited by 2 on Optimisten; edited 30 times in total
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af HR LUCCA » 30 dec 2015 20:51

triumph skrev:Jeg har lige været hos besøg hos en gammel skolekamerat der har fået en kinesiske varmepumper. Det er en luft-vand varmepumpe med 5 års garenti, han har monteret i sit hus (som jeg gætter på er ca. 160 m2) Det koster i pt 15 kwh/døgn at varme hans hus op (formodentligt 7,5 KWh/døgn i årsgenemsnit ?) = 2738 KWh/år x 1,65 kr/KWh = 4517 kr/år
Sådan en fætter kan vel fåes for 20 kilo + installation.
Er det så ikke bare at kople en akutank på systemet, hvis temperaturen i akutanken falder under xx c, så starter luft/vand anlægget ?
Nu skiver du ikke hvor længe din gamle skole kammarat har haft varmepumpen og om han har radiatore eller gulvvarme , og heller ikke om huset er et lavenergihuse eller det måske er et 100 år gammel hus uden vinduer i , En luft/vand varmepumpe er bedst hvis man har gulvvarme så man kan køre med en lav fremløbs temp , og hvis ude temp ikke er for lav icon_cheesygrin.gif
Så måske holder de 4517 kr ikke ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af triumph » 31 dec 2015 09:03

HR LUCCA skrev:Nu skiver du ikke hvor længe din gamle skole kammarat har haft varmepumpen og om han har radiatore eller gulvvarme , og heller ikke om huset er et lavenergihuse eller det måske er et 100 år gammel hus uden vinduer i , En luft/vand varmepumpe er bedst hvis man har gulvvarme så man kan køre med en lav fremløbs temp , og hvis ude temp ikke er for lav icon_cheesygrin.gif
Så måske holder de 4517 kr ikke ?
Han har gulvvarme, jeg vil tro at huset er ca. 160 m2, og det er vel 10-15 år gammelt

EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af EcoErik » 16 jan 2016 13:16

danskfocus skrev:Hold da op, alle fordomme om varmepumper samlet i een tråd, nå ja ok, man er vel nødt til at trække sådanne kort, for at retfærdiggøre pillefyrsanlæg til flere hundrede tusind kroner.
He :great: - ja - jeg synes også at "fremløbstemperaturen" på denne tråd blev lidt for høj så jeg trak stikket...

Men ærgeligt at der ikke er nogen med erfaring på præsis det område kunne tænke sig at melde ind. Måske skulle jeg have spurgt anderledes:

Hvis en luft til vand varmepumpe blot skal hæve temperaturen på en given mængde vand fra 0 til 2g (og ikke f.eks. fra 43g til 45g) bruges der så den samme mængde "kunstigt tilført" energi - altså KWh - eller vil varmepumpen være istand til at have en højere COP værdi / effekt fordi den operere i et væsentligt lavere termperatur område?

Burde være det samme spørgsmål som jeg tidligere stillede, blot omformuleret..

Siden 1/1 er vores brine temperatur faldet fra 4 ind, 0 ud, til 1 ind, -1 ud og p.t. bruger JVP 21-24kwh/døgnet, indetemperatur: 22,5-23g
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Nyt ”tosset” jordvarme projekt?

Indlæg af DBS » 16 jan 2016 19:06

Jo laver ude temperatur, jo laver COP
Jo Højer temperatur den skal aflevere, jo laver COP


Besvar