Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Støjer en varempumpe ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af pendec » 26 dec 2015 22:18

Landlyst skrev:Øh hvis det blæser ind så tror jeg da du skal have tætnet rørgennemføringerne :shock: Det er da det eneste der kan være galt, for forbindelsen mellem inde og udedelen er da to kobberrør.... Og en ledning....
Så var installatøren jo rimelig ringe til opsætningen ;) Den er væk så utætheden er væk men dengang føltes det nu ikke som det du forklarer, installatøren havde et langt plexirør fra udedel op til toppen af indedelen og et hul på 10cm i væggen for at få hul igennem. Men hvad ved jeg, det var jo derfor jeg ville have montør på, og ikke klarede det selvom det nok også havde været forkert installation, når man skal være godkendt til det.

Nå,nå.. så blev det da afklaret ca. 5 år efter ;) Takker..


jopa

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af jopa » 26 dec 2015 22:45

Har også en panasonic som kører stort set hver dag og den siger intet.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af daffy » 02 jan 2016 14:00

Har opsat en del Panasonic "Danmarkspumpen" efterhånden.
Udedelen kan bores ned i et par fliser så de ikke rører din mur. det giver mere luft bagtil, og gør serviceringen nemmere.
Indedelen placeres så luften går så frit som muligt i rummet. Gerne så højt som muligt p.g.a. varmefordelingen.

Jeg borer 10 m.m. hul til kølemidlet frem/retur. en 8 m.m. til strøm til udedelen, og en 10 m.m. til kondensvandet fra indedelen. og tætner dem.
De 2 kobberrør gemmes i kasser.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Lintz » 02 jan 2016 14:54

daffy skrev:Har opsat en del Panasonic "Danmarkspumpen" efterhånden.
Udedelen kan bores ned i et par fliser så de ikke rører din mur. det giver mere luft bagtil, og gør serviceringen nemmere.
Indedelen placeres så luften går så frit som muligt i rummet. Gerne så højt som muligt p.g.a. varmefordelingen.

Jeg borer 10 m.m. hul til kølemidlet frem/retur. en 8 m.m. til strøm til udedelen, og en 10 m.m. til kondensvandet fra indedelen. og tætner dem.
De 2 kobberrør gemmes i kasser.
Er du ligefrem montør på området ?
Spørger da jeg også går i tanker om en varmepumpe til udestue.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af daffy » 02 jan 2016 15:37

Jeg har kølecertifikat indtil 2.5 kilo -og må derfor godt installerer varmepumper. Mange har selv købt anlæggene som jeg så installerer, og laver service på.

Desværre var der nogen der havde mere brug for alt mit værktøj (Vakuumsuger, manometre, påfyldningsværktøj o.s.v.) og stjal min bil med værktøjet i :-( . Og jeg har ikke lige lyst til at smide godt 20 af de lange ud efter ordentlig værktøj igen. Det er/var kun en hobby, fordi jeg har en Torp i Sverige med et helt specielt varmepumpesystem (Bjergvarme, kombineret med solvarme)


daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af daffy » 03 jan 2016 10:51

Lintz skrev:Er du ligefrem montør på området ?
Spørger da jeg også går i tanker om en varmepumpe til udestue.

Hvor stor er din udestue ?

For at få nogen fornuftige køretider på en varmepumpe skal der et rimeligt lokale til -Jeg regner med 30 kubikmeter rumfang pr kw, når det skal være optimalt, men det er så nok noget bedre isoleret end en udestue 8)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Lintz » 03 jan 2016 10:55

daffy skrev:Hvor stor er din udestue ?

For at få nogen fornuftige køretider på en varmepumpe skal der et rimeligt lokale til -Jeg regner med 30 kubikmeter rumfang pr kw, når det skal være optimalt, men det er så nok noget bedre isoleret end en udestue 8)
Godt spørgsmål - Fordi jeg har også tænkt på om det måske er en smule "overkill" at monterer en varmepumpe til 18 m2 - eller cirka 37 kubikmeter.
Cirka 100 mm isolering i gulv og vægge. Klare plader som tag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2016 11:15

kovas skrev:Hej winter 2.
Citat fra din tråd: Ang. støj,-- nej det er minimalt og på Panasonic pumper er der ydermere en knap som hedder "power/quiet, trykker du på den, går lyden nok 50% ned, men varmen er den samme.
Hvorfor har man så den anden funktion. Hvis den larmer det halve men varmer ligegodt hvorfor bruger man den så ikke hele tiden?
Mon ikke quiet bare sænker blæser hastigheden? det virker sådan på min, jeg har også en Panasonic som jeg dog ikke bruger ret meget.

Konsekvensen ved at sænke blæsehastigheden er at fordamperen bliver koldere og varme delen varmere = mindre virkningsgrad. Derfor skal man ikke køre med det hele tiden og slet ikke når det er rigtig koldt. Men når ikke behovet er stort skruer den jo selv ned for blæseren så den ikke larmer. Min står på stativ på jorden uden for en trævæg. Jeg hører den ikke. Og så larmer den ikke udenfor når man er der, hvem gider sidde på terrassen om vinteren. og bruger man den til køling om sommeren må man jo afgøre hvilken komfort man vil have, stilhed ude eller kulde inde.
Mvh. Sophus

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af daffy » 03 jan 2016 12:09

Lintz skrev:Godt spørgsmål - Fordi jeg har også tænkt på om det måske er en smule "overkill" at monterer en varmepumpe til 18 m2 - eller cirka 37 kubikmeter.
Cirka 100 mm isolering i gulv og vægge. Klare plader som tag.
Så vil det, i min verden være overkill at sætte en varmepumpe op. - er din udestue bygget sammen med f.eks. en stue ville jeg bare åbne en dør for at opvarme den.

I dit sted ville jeg sætte en kaliofer op i stedet for. Evt. en som du kan lukke for når du ikke skal bruge var i udestuen....

p.s. For nogen år siden fik min eks. bygget en udestue direkte på terrassefliser på 26 kvm. Vi fandt ud af at vi købte nogle isolerede tagplader som disse. : http://www.rias.dk/plast-til-byggeri/ta ... motag.aspx Det var nærmest genialt da udestuen nu næsten kan bruges hele året. Men en varmepumpe ville være vildt overkill for denne. En almindelig varmeblæser holder det frostfrit -og skal udestuen opvarmes åbnes terrassedørene fra stuen bare.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Lintz » 03 jan 2016 12:32

daffy skrev:Så vil det, i min verden være overkill at sætte en varmepumpe op. - er din udestue bygget sammen med f.eks. en stue ville jeg bare åbne en dør for at opvarme den.

I dit sted ville jeg sætte en kaliofer op i stedet for. Evt. en som du kan lukke for når du ikke skal bruge var i udestuen....

Har du et link til hvad for en type kaliofere som du hentyder til ?

http://www.rias.dk/plast-til-byggeri/ta ... motag.aspx

Det var så også den type plader jeg mente - i 16 mm
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar