Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Støjer en varempumpe ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
HESC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2015 11:10

Støjer en varempumpe ?

Indlæg af HESC » 26 dec 2015 09:54

Jvf anden tråd, overvejer jeg at montere en luft/luft varmpumpe, men har hørt skræk scenarier, hvor folk klager over stormvejr i stuen (pga indblæsning), støj gener mm.

Mit spørgsmål er derfor, hvor meget 'blæser' det i det rum hvor inde-enheden befinder sig ?

Den pumpe jeg har kig på er Panasonic HZ9RKE, og lyd niveauet er sat til 45 db (udenfor) og 18 db(indenfor) - hvor meget er dette ? Kan 45 db f.eks. høres igennem en væg af mursten ?


Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Flisbrænderen » 26 dec 2015 10:29

HESC skrev:Jvf anden tråd, overvejer jeg at montere en luft/luft varmpumpe, men har hørt skræk scenarier, hvor folk klager over stormvejr i stuen (pga indblæsning), støj gener mm.

Mit spørgsmål er derfor, hvor meget 'blæser' det i det rum hvor inde-enheden befinder sig ?

Den pumpe jeg har kig på er Panasonic HZ9RKE, og lyd niveauet er sat til 45 db (udenfor) og 18 db(indenfor) - hvor meget er dette ? Kan 45 db f.eks. høres igennem en væg af mursten ?
Panasonic plejer at ligge i den gode ende mht støj.
De lyd niveau du nævner er meget lave. 18 db burde man ikke kunne høre med mindre man lægger øret helt ind mod enheden.
45 db vil måske kunne genere lidt hvis man evt har terasse lige ved siden af, men det kommer igen an på om det er en generende lyd for den enkelte person.
En lyd på 45 db kan være generende, mens en anden lyd på 45 db ikke føles generende.
Om 45 db kan høres igennem en murstensvæg er svært at svare på. Det kommer igen an på hvilke frekvenser lyden består af.
Hvis det er en meget lav frekvens, altså en brummende lyd går den igennem alt, selv med meget lav styrke, hvis man ellers kan høre den, da det er vidt forskelligt hvad det enkelte menneske kan høre.

Det bedste du kan gøre, er at prøve at finde en med lige den model du går efter og komme ud at lytte med egne ører.
Det er vidt forskelligt hvor meget sådan en varmepumpe larmer og hvor irriterende man synes lyden er, det er ikke kun størrelsen af db det kommer an på. Typisk larmer de billige mere end de dyre, men man kan ikke altid være sikker.

Når det så er sagt kender jeg en, som har en Panasonic luft/luft varmepumpe, men kender ikke model nr på den.
Den virker lydløs og ikke blæsende indenfor, jeg synes dog den larmer lidt udenfor, men jeg er også meget lydfølsom.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af pelle » 26 dec 2015 10:30

Har sådan en varmepumpe der hænger i stuen/køkkenalrummet. Ang. støj. Det er ikke noget der generer os overhovedet. En svag susen. det er alt. udedelen kan vi slet ikke høre.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

HESC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 dec 2015 11:10

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af HESC » 26 dec 2015 10:54

pelle skrev:Har sådan en varmepumpe der hænger i stuen/køkkenalrummet. Ang. støj. Det er ikke noget der generer os overhovedet. En svag susen. det er alt. udedelen kan vi slet ikke høre.
Er jeres model en HZ9RKE ?
Oplever i nogen form for 'blæst' fra indedelen ? - har bare hørt om 'skræk-historier' med papir osv der flyver af borderne når inde-enheden starter op, og det lyder jo ikke helt så smart :shock:

Hvor er jeres udedel placeret, siden i slet ikke kan høre den ? (går ud fra det er indendøre i ikke kan høre den) - har ligeledes hørt historier om folk der ikke kunne sove for udedelens larm...

Må nok ud at se på den :-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af pelle » 26 dec 2015 16:35

HESC skrev:Er jeres model en HZ9RKE ?
Oplever i nogen form for 'blæst' fra indedelen ? - har bare hørt om 'skræk-historier' med papir osv der flyver af borderne når inde-enheden starter op, og det lyder jo ikke helt så smart :shock:

Hvor er jeres udedel placeret, siden i slet ikke kan høre den ? (går ud fra det er indendøre i ikke kan høre den) - har ligeledes hørt historier om folk der ikke kunne sove for udedelens larm...

Må nok ud at se på den :-)
Nej. Den vi har, er ikke den du ser på . Vores er ældre, så mon ikke den nye generation er mere støjsvag. Jo, det er når vi er indendøre vi ikke kan høre udedelen. Men, når jeg er udenfor lægger jeg nu heller ikke mærke til støjen fra udedelen. Jeg har nok også med alderen fået en filter i øregangen. Det siger min kone da jeg ikke rigtig lytter efter hvad hun siger. Men, hun kan rende og hoppe kan hun. Nåh pjat.. :)
Du skal altså ikke lytte så meget til de skrækhistorier om blæst og støj fra varmepumper. Det er klart hvis varmepumpen sidder i et sommerhus der er kold når det tages i brug. Så, vil det jo støje en del og give en del blæst. Det er logisk. Men, i et helårshus hvor varmepumpen tændes op til fyringssæsonen så, kører den bare stille og roligt og holder boligens varme vedlige. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 440
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af vinther2 » 26 dec 2015 17:19

Som backup for vores pillefyr, hvis et eller andet gjorde at driften var nede et par dage, fik vi samtidig med pillefyret installeret en Panasonic HE9NKE varmepumpe.
Jeg havde mine ideer om hvor inde og udedelen skulle sidde, men det blev skudt i sænk da montøren kom!

Hvis man vi have glæde af kølingen de, måske 14 dage om året hvor det er RIGTIGT varmt, skal man sørge for at udedelen sidder sådan at inderdelen er umiddelbart på den anden side. Ikke noget med at lade rørene køre vandret langs væggen for så at ramme inderdelen. Kondensvandet skal frit kunne løbe ud og væk.

Og angående placeringen af inderdelen, så mente jeg at det ville være smart at placere den oppe under loftet, over vores sofa! Den gik heller ikke! Montøren forklarede at den skulle evt. placeres på en endevæg og og så skulle luften ledes væk fra hvor vi sad. Lamellerne i inderdelen kan drejes fra side til side med motorstyringen.

Han havde fuldstændig ret og vi har nu haft den i snart 4 år. Den er også et godt supplement i overgangsperioderne.

Ang. støj,-- nej det er minimalt og på Panasonic pumper er der ydermere en knap som hedder "power/quiet, trykker du på den, går lyden nok 50% ned, men varmen er den samme

Håber du kan bruge disse erfaringer til noget. :)

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 440
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af vinther2 » 26 dec 2015 17:24

Lige en fodnote:
Udedelen larmer ikke, medmindre den er placeret på en bræddevæg. Vores udedel er placeret lige udenfor stuen på mursten og den kan vi overhovedet ikke høre!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af kovas » 26 dec 2015 19:59

Hej winter 2.
Citat fra din tråd: Ang. støj,-- nej det er minimalt og på Panasonic pumper er der ydermere en knap som hedder "power/quiet, trykker du på den, går lyden nok 50% ned, men varmen er den samme.
Hvorfor har man så den anden funktion. Hvis den larmer det halve men varmer ligegodt hvorfor bruger man den så ikke hele tiden?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

pendec

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af pendec » 26 dec 2015 20:19

@Kovas
Jeg havde panasonic HE9LKE (mener jeg), og den var da næsten støjfri . Det som man bemærkede var utæthederne når den var slukkede, og der var god vind som slog direkte ind på væggen (og ind i udedelen), så kunne man godt mærke at kold luft susede ind uden man lige ønskede dette når den ikke var brug.

Når jeg prøvede quiet funktionen, så kørte blæser langsommere, ja, det har jo dog også effekten at varmen som var den samme ikke kom lige så kraftigt ud i rummet, så det havde lidt konsekvenser for varmen mener jeg, selvom den så larmede det mindre som nok var næsten lydløst men med følge konsekvenser.

Min sad på en sydvendt væg, og fik vi god stærk vind derfra, så fik jeg også den luft ind om vinteren men om det direkte påvirkede min eksisterende gulvvarme , det er så spørgsmålet men det kunne da mærkes når man var i nærheden og den var slukket.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Støjer en varempumpe ?

Indlæg af Landlyst » 26 dec 2015 20:49

pendec skrev:@Kovas
Jeg havde panasonic HE9LKE (mener jeg), og den var da næsten støjfri . Det som man bemærkede var utæthederne når den var slukkede, og der var god vind som slog direkte ind på væggen (og ind i udedelen), så kunne man godt mærke at kold luft susede ind uden man lige ønskede dette når den ikke var brug.

Når jeg prøvede quiet funktionen, så kørte blæser langsommere, ja, det har jo dog også effekten at varmen som var den samme ikke kom lige så kraftigt ud i rummet, så det havde lidt konsekvenser for varmen mener jeg, selvom den så larmede det mindre som nok var næsten lydløst men med følge konsekvenser.

Min sad på en sydvendt væg, og fik vi god stærk vind derfra, så fik jeg også den luft ind om vinteren men om det direkte påvirkede min eksisterende gulvvarme , det er så spørgsmålet men det kunne da mærkes når man var i nærheden og den var slukket.

Øh hvis det blæser ind så tror jeg da du skal have tætnet rørgennemføringerne :shock: Det er da det eneste der kan være galt, for forbindelsen mellem inde og udedelen er da to kobberrør.... Og en ledning....


Besvar