Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer jordvarmeanlæg!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af no100 » 15 dec 2015 15:47

Hej ktm

Min vp. køre for tiden med en fremløbs temp. På 42 c. og holder en cop. på 3,5 :)
Mit hus er gammelt 1927, jeg har kun radiatorer og vp. er placeret i udhuset (dårlig placering) , der er 6 termoruder i mit hus og de sidder alle i hoveddøren. Husets isolerings standart er, tætter på f en a+ og vp. er den gamle type :|
Virker det så. JA det virker så godt at brændet fra min parken bliver givet bort.
Hilsen no100.


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 19 dec 2015 15:29

Jeg var ellers igang med at eksperimentere med lav fremløbstemperatur, men pga de milde udendørstemperaturer, kan jeg ikke komme længere ned end 50 grader i min højeffektive Salamanderkedel. Jeg har ikke så mange trin på styringen på min TB-mini
Jeg har skruet ganske meget op for radiatorerne og har en vældig varme i hele hytten. Desværre kan jeg nok ikke ud fra disse erfaringer helt kunne afgøre, om hvorvidt 40 graders fremløb er tilstrækkeligt, men jeg er ved at tro på det. Det er relativt store pladejernsradiatorer fra midt 90erne med lameller imellem de 2 eller 3 lag.
Det må da for pokker også blive koldere igen! :)
mvh
ktm

EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af EcoErik » 21 dec 2015 20:34

Hej Ktm,

Forstår altså ikke helt dem der siger at en JVP ikke kan levere en højere temperatur? Vi anskaffede for 3 år siden en CTC Ecoheat 308. I styringen har jeg sat el-patronen ned til at kunne bruge maks 300W (det får du altså ikke varmet meget vand op ved!!). Pumpen har 2 kamre i systemet, den nederste følger kravet fra varmekurven i forhold til den krævede fremløbstemperatur og svinger 5 grader fra maks til min. Når det er koldt ligger den på ca. 42-45g. Top beholderen (der giver det sidste "pift" til gennemstrømsvandvarmningen) ligger på 45-50g. Pumpen klarer fint at komprimere varmen for at opnå disse grader, men jeg er da bevist om at det koster mere energi at komme op på de 50g

Økonomien for de sidste 3 år er som flg: (164m2 fm-søkær hus fra 2005 med 100% gulvvarme)
2013: 3112 kwh
2014: 3186 kwh
2015: 3389 kwh (incl. estimat for rest 2015)

De opgivne kwh er incl. cirkulationspumpen, (den er styret af VP) og det er en Kamstrup bi-måler - ikke den indbyggede kwh måler fra CTC.
Vi har 360m jordslange og er 2 voksne + 4 børn fra 6 til 15 i husstanden. Inden VP brugte vi ca. 1500l olie/år.

Mit råd vil være at skrotte VVB og bruge den indbyggede gennemstrømsvandvarmer - også skal du selvfølgelig vælge den nye model fra CTC :) De er godt nok lidt dyre men jeg synes de har bevist deres gode egenskaber, - det har ihvertfald holdt hos os..

mvh
Erik
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 21 dec 2015 20:53

Men Du har jo gulvvarme, som er perfekt til varmepumper.
Det er jo radiatoropvarmning, som kan være problematisk.

Har man radiatore der kræver eksempelvis 70 grader for at
holde varmen i huset, så skal forskellen fra 50 til 70 grader
jo leveres af elpatronen. Det koster kassen i strøm, og gør
økonomien i denne type anlæg dårligere sammenlignet med
pille- eller stokerfyr.



mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 21 dec 2015 21:40

Jeg kan fornemme, at ved 50 graders fremløb er det kun et spørgsmål om at åbne kraftigt for radiatorerne, der er dimensioneret efter at skulle kunne klare en fimbulvinter. Vi har heller aldrig frosset. Når det er frostvejr og storm, trækker det dog lidt hist og her, men det er jo heller ikke hver dag det sker, og så kan vi jo lægge en pind i brændeovnen.
Der er så ikke så mange firmaer, der reagerer på henvendelse om et sådant projekt. Er der ikke nogen der laver noget sådant i dagens Danmark?
mvh
ktm


EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af EcoErik » 21 dec 2015 22:17

Hej Ktm,

Pointen med mit indlæg var sådan set blot at forsøge at dokumentere, at det kan lade sig gøre at få en VP til at levere en højere temperatur end 45g (uden brug af elpatron). Jeg synes det lader til at mange stoker fans ikke rigtig tror på VP - og dem om det. Prøv selv at kigge hos CTC http://www.ctc.se/product/ctc-gsi-12/ De udnytter noget de kalder for hedgas til at opnå de høje temperaturer uden brug af elpatroner. Hvor stor en % sats af den samlede mængde energi der kan tilføjes ved den metode er selvfølgelig nok begrænset, med andre ord må du ikke forvente at anlæget "kun" producere den høje temperatur hele tiden.

Jeg vil jo våge den påstand, at kan du køre vinteren her igennem med dit nuværende anlæg indstillet på en maks fremløbs temperatur på 50g uden de store problemer, så kan du "roligt" satse på jordvarme, specielt hvis du har en backup, hvis det skulle blive rigtig koldt! Den har du selvfølgelig altid i form af elpatronen, men her vil jeg helt sikkert give de øvrige ret i, at det hurtigt bliver _rigtig_ dyrt, hvis den skal tage over. Har du en brændeovn eller lader du i første omgang dit gamle fyr blive koblet til som reserve, så kan du roligt begive dig ud på jordvarme eventyret.

Jeg kan kun sige at det har været rigtig positivt for os. P.t. overvejer jeg kraftigt at skrotte fjernvarmen i det "nye" gamle hus vi har købt. Her er udfordringen at huset er på ca. 400m2 med et bebygget areal på 249m2 (i byen), hvorfor det bliver et krav at bore istedet for nedgravning af slanger. Det er jeg mere usikker på, - har hørt at man kan være "heldig" eller "uheldig" med sådanne boringer.. Jeg forventer også at det nye anlæg skal suppleres af indtil flere energisamlere for at kunne klare belastningen. Skulle der sidde nogle herude med erfaringer på "store" anlæg og energisamlere, så meld endelig ind - erfaring søges!!

En anden udfordring i det nye anlæg er, at jeg skal kunne "dele" varmeomkostningen, idet huset vil indeholde 2 boligenheder. Dog skal det siges at der igen bliver 100% gulvvarme i huset (når vi er færdige med at bygge om) :shock:

mvh
Erik
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af no100 » 22 dec 2015 16:43

Der er svært at vurdere muligheden ud fra de oplysninger du har givet
Et vp anlæg består groft sagt af tre dele varmeoptageren (jordslange)– vp – varmeafgivere (radiatorer).
Mange tror at vp. er den vigtigste del i anlægget, det er det ikke.
Hvor skal vp. stå ?
Hvilken jordtype ?
Hvor mange m. slange er der plads til ?
Man kan godt lave en beregning ud fra dit pilleforbrug . men det er der folk på Heatpump dk. Der er meget beder til en jeg.
På heatpump dk. Er der nørder og fagfolk og du vil være beder hjulpet, min viden ligger mere omkring lagring af energi i jord og energifanger.
no100.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 22 dec 2015 19:51

@Erik
Jeg tror også, at jeg kan komme langt med 40-50 graders fremløb, når det skal være.
Normalt har jeg været negativ over for så lav en fremløbstemperatur pga risikoen for legionærer i VVB, men det kan jeg imødegå ved at skifte den 20 år gamle VVB ud med noget nyere og mere effektivt.
Jeg tror ikke, at vejen frem er el-patroner, men snarere at lade det gamle pillefyr stå som back-up, og så satse på mine brændeovne.

@no100
VP skal stå i vores bryggers midt i huset, så jeg håber ikke, at den støjer mere ende det gamle pillefyr, som vi ikke har problemer med.
Jordtypen varierer voldsomt, idet vi ligger i en randmoræne, hvor lagene står på højkant som følge at istidens voldsomme hændelser. Men der er et større område, som ligger lavt med høj grundvandsstand og er dårligt drænet, hvor det nok er det rigtigste at nedgrave slangerne, hvis det bliver et horisontalt anlæg. Jeg lurer også på et vertikalt anlæg, hvis det evt. er det mest hensigtsmæssige.
Grunden er på 3800 m2, så der burde være plads nok.
Jeg bruger p.t. 8-10 tons piller og 500 kg. Træbriketter p.a.

Lidt hovent og frækt vil jeg minde om, at mine overvejelser som første og primære grund, ikke baserer sig på det økonomiske, men meget mere et spørgsmål om, at gøre det lettere som gamlinger overhovedet at bebo ejendommen, som vi nødigt vil skille os af med, hvis det en dag overhovedet skulle blive muligt, og bytte ud til noget meget ringere. Jeg erkender, at jeg med alderen, snart 70 år, kan meget mindre, end jeg kunne for 10 år siden. Med alt det jeg hører om, hvordan gamle mennesker martres i lejligheder, ønsker vi ikke at udsætte os for de nedværdigelser. Jeg har besluttet mig for, at jeg skal bæres ud her fra med fødderne først. Derfor! :-)
mvh
ktm

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af no100 » 22 dec 2015 23:55

Har du først fået jordvarme og det er rigtigt lavet og justeret så kommer dit pillefyr til at ruste op. :D

hvis det bliver et horisontalt anlæg. Jeg lurer også på et vertikalt anlæg, hvis det evt. er det mest hensigtsmæssige.

Hvis du har plads til horisontalt anlæg og slangen kommer til at svømme i grundvand, det fås ikke beder. :great:

Man kan godt lave vertikale anlæg der giver gode resultater men det er meget dyrere, det er dyrt at bore og efter en årrække falder den termiske energi i boringen, dette kan man modvirke ved at tilføre energi men det koster også .

i mit anlæg som er vertikalt, 14 korte ”boringer” i kompakt varmelager, og hvor jeg bruger 50 m2 energifanger til lagring af energi.
Fordel : kan laves i en meget lille have
ulempe: dyrt at anlægge

Støj er ikke et problem ved jordvarme.

no100.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 18 jan 2016 14:00

Nu her i denne fimbulagtige vinterkulde, har jeg prøvet med fremløbstemperatur på 45 grader. Det er ikke specielt prægtigt, og slet ikke i takt med at kulden bider sig mere og mere fast i væggene. Jo hvis jeg hjælper til med brændeovne og el-varmepaneler.
Så der er en del, der tyder på, at det er en dødfødt ide i mit tilfælde.
mvh
ktm


Besvar