Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer jordvarmeanlæg!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af EcoErik » 18 jan 2016 14:13

ktm skrev:Nu her i denne fimbulagtige vinterkulde, har jeg prøvet med fremløbstemperatur på 45 grader. Det er ikke specielt prægtigt, og slet ikke i takt med at kulden bider sig mere og mere fast i væggene. Jo hvis jeg hjælper til med brændeovne og el-varmepaneler.
Så der er en del, der tyder på, at det er en dødfødt ide i mit tilfælde.
ktm: Ja, det har du sikkert ret i. Når jeg lovpriser jordvarme er det jo netop ud fra den gode økonomi som nøje hænger sammen med en lav fremløbstemperatur. Til sammenligning kan jeg oplyse at vi i de sidste 14-17 dages tid har kørt med en fremløbstemperatur omkring 32-36g og jeg har indstillet VP til maksimalt at tillade 40g (af hensyn til trægulve m.v.) Vi har ikke andre varmekilder og bruger pt. ca. 20-24kwh / døgn nu hvor det er blevet koldt (ned til -8g om natten).

Hvis vi skal forsøge at skue lidt ud i fremtiden tror jeg iøvrigt at det kunne være interessant hvis der var nogen der gad udvikle en "udviddet" klimastyring, altså ikke blot tage hensyn til udetemperaturen for at fastsætte fremløb.

En unit der f.eks. havde adgang til vind + temperatur kunne være interessant, - eller endnu bedre, en unit der automatisk kunne modtage vejrudsigter op til 2 dage frem i tiden, for så at tilrettelægge varmekurven herefter. Med træg gulvvarme (beton) kan det jo tage næsten 1 døgn før det reagere ordenligt, så en lille storm kan sagtens nå at afkøle huset et par grader, hvis man ikke på forhånd har "pillet lidt" og fremprovokeret en højere fremløbstemperatur...

Og går du først igang med at justere når det er blevet koldt, så når vinden at lægge sig før du har noget du kan bruge justeringen til...
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Optimisten » 18 jan 2016 20:04

Der er næppe grund til at overveje et jordvarmeanlæg, da det pga store etableringsomkostninger ikke kan skabe en økonomisk besparelse ved en estimeret levetid på 10 år. De huse som bruger så meget energi at det kan betale sig er meget sjældent egnede til et jordvarmeanlæg. Med de energipriser vi har i dag er olie- og pillefyr den mest økonomiske, hvi anlæggets levetid sættes til 10 år.
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 18 jan 2016 20:19

Nu var min primære bevæggrund til at tænke på jordvarme ikke økonomien men derimod bekvemmeligheden.
Så længe jeg ikke dør, bliver jeg altså ældre og mere svagelig/doven. Bentøjet begejstres ikke over at løbe med brændslet, og knæene ej heller ved at ligge og rode med kedlen hver 14. dag.
Ligeledes er det ikke optimalt at forlade pillefyret i månedsvis om vinteren, selv om det måske kunne simplificeres.
mvh
ktm

EcoErik
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 15 nov 2013 08:14
Mit fyr: CTC EcoHeat 308 Jordvarmeanl.
Areal: 164
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: ca 19,5 kwh
Kontakt:

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af EcoErik » 18 jan 2016 20:38

ktm: Det er også rigtig, det havde jeg godt nok læst i tidligere kommentar, men jeg er nok skadet af en indædt nærighed :) Med din kommentar i mente vil jeg sige; Du kan roligt vælge en jordvarmeløsning, hvis du blot sørger for at få den dimentioneret korrekt. Du kan til enhver tid få den til at varme dit hus op, det er blot et spørgsmål om, hvor mange kwh du tilføre :) ... Men ... skal du køre med en fremløbstemperatur på >45g konstant i fyrringssæsonen for at du har varme nok, så vil jeg da gerne ha en lille procent af din el-regning som provision for gode råd - he he for det kan da godt være at det kommer til at løbe lidt op (jeg gætter bare, for jeg har reelt _ingen_ erfaring for driftsøkonomi på JVP med en højere fremløbstemperatur (læs: radiator løsninger), men det må der da vel være nogen andre der kan bidrage med?)
7.2kw Solc.anlæg. 30x240w paneler, 2xDelta 3.0 inverter m/weblogger. 195g syd, 25g tag.
8kw CTC Ecoheat 308 JordVP, 380m slange i én kreds. 1 pl. hus fra 2005, m/164m2 gulvarme.
Årlig forbrug: 7.250kwh, 93m3 vand, 2 voksne, 4 børn
Tilb.bet. tid: ca. 8 år u/forrent. (7,4 VP/8,9 sol), brugte ca. 1500L

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af poul efterlønner » 18 jan 2016 21:37

Man kan også se det fra en anden vinkel.

Det er vel kun i frost og blæst, det er et problem, så kunne du måske supplere med pillefyret / brændeovnen, det er vel højst 1 måned om året sammenlagt.
Hvis du er bortrejst i længere tid, er det vel nok med lav fremløbs temp. og huset kan alligevel holdes tørt og frostfrit, selv ved en inde temp. på 15 grader

en her i nabolaget fik også jordvarme i gammelt stuehus med radiatorer, og som han sagde, førhen var radiatorerne varme på halvdelen af fladen, nu er de varme på hele fladen. Jeg ved ikke hvilken fremløbstemp. han havde.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Optimisten » 19 jan 2016 08:42

ktm skrev:Nu var min primære bevæggrund til at tænke på jordvarme ikke økonomien men derimod bekvemmeligheden.
Så længe jeg ikke dør, bliver jeg altså ældre og mere svagelig/doven. Bentøjet begejstres ikke over at løbe med brændslet, og knæene ej heller ved at ligge og rode med kedlen hver 14. dag.
Ligeledes er det ikke optimalt at forlade pillefyret i månedsvis om vinteren, selv om det måske kunne simplificeres.
Så vil et oliefyr nok være det der giver dig den bedste økonomi og det mindste bøvl :D
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Optimisten
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 30 aug 2015 20:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Optimisten » 19 jan 2016 08:46

poul efterlønner skrev:
en her i nabolaget fik også jordvarme i gammelt stuehus med radiatorer, og som han sagde, førhen var radiatorerne varme på halvdelen af fladen, nu er de varme på hele fladen. Jeg ved ikke hvilken fremløbstemp. han havde.
Det er vel fordi termostaten står åben hele tiden fordi fremløbstemperaturen er lavere end før ;-)
Baxi BF-O 20 kW oliefyr med Bertone Sterling ST108FUV brænder. HPW AW-10 DPHNE 10 kW luft/vand varmepumpe. Buffertank Viessmann VitoCell 500 rustfri m. 2,0 m2 spiral tilsluttet varmepumpen. Neotherm gulvvarme. Bekasin brændeovn model 1 og 4. Finsk masseovn.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 19 jan 2016 09:56

poul efterlønner skrev:Man kan også se det fra en anden vinkel.

Det er vel kun i frost og blæst, det er et problem, så kunne du måske supplere med pillefyret / brændeovnen, det er vel højst 1 måned om året sammenlagt.
Hvis du er bortrejst i længere tid, er det vel nok med lav fremløbs temp. og huset kan alligevel holdes tørt og frostfrit, selv ved en inde temp. på 15 grader

en her i nabolaget fik også jordvarme i gammelt stuehus med radiatorer, og som han sagde, førhen var radiatorerne varme på halvdelen af fladen, nu er de varme på hele fladen. Jeg ved ikke hvilken fremløbstemp. han havde.

Det er nemlig helt rigtigt, at det er kun i de værste dage. Dem har vi så haft en hel del af nu i den senere tid, og det fortsætter noget endnu.
Og ved bortrejse er det jo helt fint med blot 30-40 graders fremløb.
Til støtte kan man også have luft-luft VP, men deres force ligger jo desværre ikke i hård frost, hvor COP hurtigt nærmer sig 1, hvorfor man lige så godt kan fyre med el i JVP?
Det sikre vil nok være, at lade pillefyret stå som back up, selv om det fylder godt i mit lille bryggers.
Jeg har også et lille oliefyr, men ikke nogen tank, da den er faldet for aldersgrænsen.
mvh
ktm

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 19 jan 2016 12:38

Eller drop det hele til fordel for et fuldautomatisk pillefyringsanlæg, der selv tager pillerne fra et eksternt lager, og
tillige kun skal renses en til to gange årligt. Så har Du alt den varme du kan få brug for, og uden nævneværdig bøvl.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Flemming DJ » 19 jan 2016 16:25

Også min tanke.

Det kan sikkert gøres billigere end et jordvarmeanlæg.

Og så vidt jeg ved, kan eksternt lager bare være f.eks. en bigbag på en palle.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar