Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer jordvarmeanlæg!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 19 jan 2016 18:19

Ja, jeg tænkte dog en rigtig silo/rum, hvor de indblæste piller suges ind i fyrets magasin, med
et vakuumsystem. På den måde kan man få indblæst piller til et helt år ad gangen, og så bare
trykke på start. Glem resten, og giv fyret en hovedrengøring en gang om året, så spiller det MAX :great:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 19 jan 2016 19:28

Jeg var jo fascineret af den enkle funktion i jordvarmeanlæg.
Jo mere delikat teknik man involverer sig med jo flere driftsforstyrrelser oplever man, som f.eks. ved moderne biler, der er elektronificerede. Jeg er altid så heldig, at de fejl som ingen andre oplever med elektroniske biler, dem oplever jeg. :(
Men det kan da godt være at fyringsanlæg er blevet så driftsikre, at man kan lade det passe sig selv i måneder, det kan jeg af gode grunde ikke afvise. Gad vide om der er anlæg man kunne se i drift???
mvh
ktm

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 19 jan 2016 19:57

Jeg kan kun tale for min BioWin, der blev installeret tilbage i 2007. Dette anlæg har alt den
automatik jeg har omtalt, og det lange serviceinterval jeg har omtalt. Jeg har skiftet eltænder
én gang på 7 år, og har kun oplevet driftsstop i forbindelse med at den er løbet tør for piller,
og det er jo som bekendt fyrbøderens ansvar. For jeg har, af ren nærigskab, netop ikke tilkøbt
det automatiske vakuumsystem. Simpelthen fordi jeg godt mente jeg kunne slæbe den smule
piller, men jeg har nu fortrudt det en smule siden.

Desværre er min Biowin ikke godkendt efter de nye regler, hvorfor det ikke ville nytte meget
at lave en fremvisning på det. Til gengæld findes der nyere godkendte modeller af dette anlæg.

Der findes bestemt også andre fabrikater, med samme gode drifts- og vedligehoidelsesegneskaber.
Den smed der har opsat min BioWin, forhandler bla. Hargassner, som også er produceret i Østrig,
og har samme høje kvalitetsstandard som andre "østrigerfyr".

Link til Hargassner: www.Hargassner.dk
Link til BioWin: www.windhager.dk




Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 19 jan 2016 20:21

Der kan jo ikke ske noget ved at tale med Hørvesmeden i nærheden af mig og se om der er en realistisk mulighed på det snævre areal, jeg har til rådighed.
mvh
ktm

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af MichaelK » 19 jan 2016 20:42

Ellers så er det jo Preben (Multismeden.dk), der står bag Windhager her i Danmark.
Han holder til på Fakse Ladeplads, og det er da trods alt på Sjælland. Hargassner kan
altså også fåes på Sjælland :wink:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af mchlbk » 12 feb 2016 23:42

Har du overvejet at udskifte nogle af dine radiatorer og på den måde udnytte den lave fremløbstemperatur bedre?

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 28 feb 2017 06:42

Opfølgning på tråden.
Efter mange, lange og trange overvejelser blev resultatet at vi anskaffede en luft-vand varmepumpe på 18 KwH.
Forinden havde jeg eksperimenteret med at holde fremløbet nede på 40-45 grader for at se, hvordan det ville virke i vores primært radiatorbaserede centralvarmeanlæg. Det gik udmærket også i koldt vejr. Vi har så muligheden for at støtte med nogle brændeovne, hvis det skulle gå helt galt.
Nu har vi så kørt med varmepumpen i ca. en måned, og det virker overraskende godt. Meget overraskende for mig er det, at fremløbet let når op på ca. 60 grader, uden at varmepatronen er tændt. Varmepatronen er kun meget sporadisk i brug, dog uden at jeg kan finde et mønster i det.
Det ser ud til, at forbruget ligger meget tæt på det vi brugte med træpillefyret, men det var også forventet. Jeg havde ikke regnet med nogen besparelse, kun rent komfortmæssigt og arbejdsmæssigt, hvilket også var ideen med projektet. Hvis der bliver en økonomisk forskel, vil det højst sandsynligt blive i varmepumpens favør, især hvis PSO-afgiften forsvinder, men så er der hele installationsinvesteringen, som jeg ikke tror på kan tjenes hjem ift. træpillefyret. Men måske er huset så det mere værd, den dag vi er båret ud.
mvh
ktm

pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 28 feb 2017 13:30

Det som jeg ser på den korte sigt her, er at du nævner forbruget er uændret, alligevel så er el priserne stigende og (næsten) uafhængigt af PSO afgiften , været stigende i mange år. Træpillerne er næsten blevet billigere, så holder dette, så går det jo stille og roligt hen og koster en del mere for komforten.

Ved godt komfort koster men her er den variable måske dyr om 5-10 år, og så længe træpiller ingen afgift får :)

edit:
Ikke at glemme afskrivningen af den investering i anlægget, som normalt skærer i det økonomiske overskud som det nye kunne give, og er balancen 0, så er det jo en ren merpris i de næste mange år frem sammenlignet med at fortsætte med træpiller. Igen, kender det godt, jeg havde ikke behov for brændeovn med gulvvarme, alligevel købte jeg en :) Ren underskudsforretning.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 28 feb 2017 13:41

Om 10 år kan jeg være totalt ligeglad, idet jeg formentlig er kreperet til den tid.
mvh
ktm

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af triumph » 28 feb 2017 13:50

pendec skrev:Det som jeg ser på den korte sigt her, er at du nævner forbruget er uændret, alligevel så er el priserne stigende og (næsten) uafhængigt af PSO afgiften , været stigende i mange år. Træpillerne er næsten blevet billigere, så holder dette, så går det jo stille og roligt hen og koster en del mere for komforten.

Ved godt komfort koster men her er den variable måske dyr om 5-10 år, og så længe træpiller ingen afgift får :)

edit:
Ikke at glemme afskrivningen af den investering i anlægget, som normalt skærer i det økonomiske overskud som det nye kunne give, og er balancen 0, så er det jo en ren merpris i de næste mange år frem sammenlignet med at fortsætte med træpiller. Igen, kender det godt, jeg havde ikke behov for brændeovn med gulvvarme, alligevel købte jeg en :) Ren underskudsforretning.
Her er et andet bud på langsigtede konsekvenser:
https://ing.dk/artikel/vismaend-saenk-e ... sse-194649


Besvar