Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer jordvarmeanlæg!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 28 feb 2017 13:59

triumph skrev:Her er et andet bud på langsigtede konsekvenser:
https://ing.dk/artikel/vismaend-saenk-e ... sse-194649
Man har lov til at drømme :) Så vil solcelle løsningen da gå helt til grunde og være årtiers fiasko, hvis man kan spare den investering.


pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 28 feb 2017 14:00

ktm skrev:Om 10 år kan jeg være totalt ligeglad, idet jeg formentlig er kreperet til den tid.
Alder er klart også vigtigt at tage med :) Tror heller ikke jeg kan slæbe sække når jeg er 70 år , så vil jeg sikkert ønske noget enklere

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Torpet » 28 feb 2017 15:26

Nej, kære pendec, den vurdering holder ikke. Så skulle jeg da have opgivet at fylde piller på for 7 år siden og slet ikke have installeret mit nye Blackstar pillefyr sidste år. Næste år påtænker jeg ay lave endu en installation (nede på gården i Errindlev). Det er jo bare lidt god motion een gang om ugen med påfyldning.

Den dag man ikke kan løfte de sølle 16kg sække, mon så ikke det er på tide man stiller op på en forbrændingsanstalt med en rulle brænde under armen og slutter af? :)

pendec

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af pendec » 28 feb 2017 16:28

Torpet skrev:Nej, kære pendec, den vurdering holder ikke. Så skulle jeg da have opgivet at fylde piller på for 7 år siden og slet ikke have installeret mit nye Blackstar pillefyr sidste år. Næste år påtænker jeg ay lave endu en installation (nede på gården i Errindlev). Det er jo bare lidt god motion een gang om ugen med påfyldning.

Den dag man ikke kan løfte de sølle 16kg sække, mon så ikke det er på tide man stiller op på en forbrændingsanstalt med en rulle brænde under armen og slutter af? :)
Godt at høre du kan.

Man ved aldrig hvad alderen bringer, heller ikke hvad den har allerede bragt. Så er nok sagt om det.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Brandsen » 28 feb 2017 20:57

Halløj i forum,

Jo, tror nu Torpet har en levealder, og ikke mindst en dyb erfaring af at have studeret på livets universitet,
så han har allerede luret, at inden det bliver vores tur på forbrændingsanstalten, så har Uliberal Ubalance taget
konceptet om brugerbetaling til nye højder, sådan vi hver især skal stille med mindst 3 sække træpiller,
eller 20 l heavy fuel, alternativt 4 favne brænde i avnbøg kvalitet, for overhovedet at blive lukket
ind på krematoriet. Høreapparater og batteridrevne ure skal naturligvis være behørigt frasorteret på forhånd,
sådan vi ikke sender skadelige partikler op gennem skorstenen, på vores sidste rejse til de varme himmelstrøg.

Dixi Baxi !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Torpet
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Givet likes: 67 gange
Modtaget likes: 85 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Torpet » 28 feb 2017 21:09

Tja, det er ikke helt skudt ved siden af, altså er du vist ikke bare ‘a pretty face’ :) Brandsen.
— det smarte er nok bare hele tiden at leve i nuet, uanset alder, for lige nu har vi alle den yngste alder, vi kommer til at opleve, så er der noget vi syntes der er sjovt eller noget vi brænder for (måske en langbenet blondine), ja, så er det altså om bare at handle, hvis man ellers kan klare det :)

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af Brandsen » 28 feb 2017 21:36

Halløj i forum,

Klart, klart ! Sække med 16 kg træpiller eller langbenede blondiner, det er bare med at få dem slags ordnet i en fart,
uanset levealder. Men hey, kunne du ikke overveje at overtage posten fra ham dér Trump, for ham er jeg altså ikke
helt tryg ved, og tænkte en erfaren Stoker Pro frænde med patina og erfaring, klart vil være at foretrække på dén post ?

Jeg og øvrige forum frænder vil naturligvis støtte op om embedet, og fremkomme med knivskarpe forslag til nye dekreter
du kunne udstede ! Eksemplevis udstedte Trump forbud mod indrejse i USA fra 7 forskellige muslimske lande. Nu så jeg så
forleden, at NASA havde opdaget en dværg stjerne med ikke mindre end 7 jordlignende planeter, som ligger ca 43 lysår fra Jorden.
Du kunne jo så passende udstede et presidentielt Stoker Pro dekret, om indrejseforbud fra disse 7 nye planeter, jeg mener hvem
ved hvilke aliens der mon bebor disse planeter, de kunne jo være nogen der stemmer på Uliberal Ubalance !
Det må kommes i forkøbet. Alternativt kunne vi måske overveje at udstede en decideret fatwa ?
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Overvejer jordvarmeanlæg!

Indlæg af ktm » 21 mar 2017 09:32

En lille opfølgning på mit skift fra træpiller til varmepumpe.
Jeg har nu i små 2 måneder kørt med luft/vand varmepumpen.
Som jeg næsten var forberedt på, så er der ikke noget økonomisk vundet ved varmepumpe ift mit gode pillefyr.
Jeg havde jo en dejlig Salamander kedel med en TB mini spændt for, et anlæg jeg meget ofte er blevet hånet voldsomt for :D
I afvigte døgn har varmepumpen brugt 40 Kwh og jeg ville have haft brugt 30 kg piller, altså nogenlunde samme udgift. Det der glæder mig i denne sag er, at min fornemmelse var rigtig, nemlig, at den gamle Salamander slet ikke var så åndssvag endda. Jeg havde sat al styring ud af drift, således at jeg selv styrede forløbet, ved at skrue op og ned for indfyringen og droppede al pausefyring. Fyret kørte så kontinuerligt uden stop overhovedet, ud over når kedlen skulle renses. Det kostede 2 lejer i blæsermotoren til ialt kr. 50, hvert andet år. For at undgå driftstop ifm med opstart, tændte jeg manuelt op med et par tændblokke og gav flammefølersigneal, når der var kommet god ild på herden. Denne simple manøvre skulle foretages hver 14. dag ifm rensning af kedel.
Oven i det hele kunne jeg så glæde mig over, at jeg ikke skulle skifte kedel hvert 8-10 år som min nabo og tidligere mine forældre skulle. Salamanderen overlede 2 meget dyre kedler hos min nabo! :shock: OG fejlede intet. TB minien var meget hærget til sidst. Herden var brændt meget i stykker og styreenheden var begyndt at lave nogle mærkværdigheder. Men det er vel også OK efter små 20 år.
Jeg lurer noget på om mit HiTec varmeanlæg klarer 20 år lige så gnidningsfrit!! :roll:
Nu glæder jeg mig så over, at jeg ikke mere skal bære piller ind og jeg ikke mere skal rense kedel, og bryggerset er blevet noget mere sobert! :lol: og så må det koste det, det gør. (Heldigvis røg vi ikke i ulykke med fjernvarme!)
mvh
ktm


Besvar