Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
nemocharley

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af nemocharley » 26 maj 2015 11:30

i det scenarie ville jeg købe nok solvarme til at kunne supplere varmepumpen for alvor - hvis du vil have varmtvandsstation som ekstern veksler, så snak lige med Niels Lyck (Vvfs.dk) han ved en del om det.

og... 150k, et pillefyr f.eks en lille scotte kan sættes op for ca 30k og give dig en varmeregning på ? - hvor lang tid er der i tilbagebetaling op til de 150k? Jeg har selv brugt 215k på en løsning, der koster mig cirka 6k om året i varme og el - og jeg må være helt ærlig og sige, at jeg ikke ved om det var det smarteste - solcellerne er problematiske da de er på det offentlige net (fremtidig fortjeneste er yderst tvivlsom), solvarmen er rar og bekvem men sparer mig måske max 1 ton piller....

altså misforstå mig ikke - løsningen giver en lav energi regning de næste mange år, men til et lavenergihus skulle disse regninger gerne kunne blive tilsvarende lave med meget lavere investeringer

en vp og solceller lyder som en oplagt varmekilde til sådan et hus - er mere nødvendigt eller rentabelt?


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af fryseren » 30 maj 2015 18:51

Fik lige kigget på jordvarmepumper, flere modeller har SCOP på 4,7

bla den til 33.000 hos vvs-eksperten.
2,1 krone/ SCOP 4,7 = 45 øre/kwh varme (35c)

Der er så lige den detalje med 600 meter slange i 1,2 meters dybde

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af Djursland » 07 sep 2015 21:21

i skal også lige huske at den scop holder kun ved 7 gr

ligeså snart du runder 0 gr går det op i hat og briller med den cop værdi da de kun er tvunget til at oplyse den ved 0 gr og ved 7 gr og ikke andet

luft temperatur er ikke en konstant ergo er din cop heller ikke

jeg er kommet frem til jordvarme er mere jævn temp over året hvis vi ikke kikker på tænkte sager som slanger ligger i sand eller hvad ved jeg

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

KNVarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 nov 2015 11:07

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af KNVarme » 12 nov 2015 23:08

Bare et par betragtninger :-)
Den foreslåede varmepumpes effektivitet ikke imponerende i dag. Det er en "sommerhus" varmepumpe vil jeg mene. Der er rigtig mange modeller der kører med SCOP værdier på omkring 5 og en enkelt fra Daikin der nærmer sig de 6.

Vedr. KW / pris udregninger:

Hvis vi siger at pilleovnen er 90% effektiv (god ovn) og pilleprisen er 2 kr så...
4,8 KW/kg piller *0,9 = 4,32 kw effektiv varme fra 1 kg piller
2 kr/kg / 4,32 kw/kg = 0,463 kr/kw for "pillevarme"

Hvis vi siger at huset ikke er registreret som elopvarmet så el prisen er 2,08 kr/kw
SCOP er opgivet til 3,8 (Disse er testet og målt af Teknologisk institut eller tilsvarende i andre lande og står til troende ifht hvad folk oplever i praksis)

2,08kr/kw el /3,9 kw/kw = 0,53 kr/kw

Pillevarmen er stadig vinder.
Men hvis man har et elvarme hus så prisen for el er 52 øre billigere pr kw...
2,08-0,52 = 1,56 kr/kw

1,56kr/kw / 3,9 = 0,4 kr/kw

For sjov kan vi regne på hvad pilleprisen så skal være for at følge med...
0,4 kr/kw * 4,32 kw/kg = 1,728 kr/kg


Vælger man en topmodel fraT LG/Panasonic ser regnestykket dog anderledes ud.

Eksempelvis har LG's prestige plus 09 en scop på 5,2.

Ikke elopvarmet hus:
2,08kr/kw / 5,2 kw/kw = 0,4 kr/kw

Elopvarmet hus:
1,56kr/kw / 5,2 kw/kw = 0,3 kr/kw

For sjov kan vi se hvad pilleprisen så skal være...
0,3kr/kw*4,32 kw/kg = 1,296 kr/kg

Det er sjovt med tal ;-)
Advarsel!!! Jeg rådgiver, sælger og monterer varmepumper - Jeg er bare "gået forkert" på informationsmotorvejen ;-)

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af Harre » 13 nov 2015 07:14

KNVarme skrev:Bare et par betragtninger :-)
..............................

...........
Vælger man en topmodel fraT LG/Panasonic ser regnestykket dog anderledes ud.

Eksempelvis har LG's prestige plus 09 en scop på 5,2.

Ikke elopvarmet hus:
2,08kr/kw / 5,2 kw/kw = 0,4 kr/kw

Elopvarmet hus:
1,56kr/kw / 5,2 kw/kw = 0,3 kr/kw

For sjov kan vi se hvad pilleprisen så skal være...
0,3kr/kw*4,32 kw/kg = 1,296 kr/kg

Det er sjovt med tal ;-)


Hvad sker der så med de sjove tal, når du lægger afskrivninger af anlæg oveni?

Det er sjovt med tal, men de forvirrer ofte :)


Brugeravatar
1397busadk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 sep 2015 07:52
Mit fyr: Scotte bs1016 10kw
Areal: 138
Brændsel: 8 mm Vida træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4951
Årligt forbrug: Anslået 4000 kg
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af 1397busadk » 13 nov 2015 09:52

Hvor køber i strøm til 2,08 kr /kwt alt inklusiv ?

Jeg giver en del mere , nærmere 2,50 kr
Bs1016 10 kW Scotte V7 , Trækstabilisator - Røg temp. - retur temp. - vvb 3vejs prioritering. - kompressor rens - 110L metro kombi.
Opvarmer 138 m2 beboelse fra 1956 - 60m2 gulv varme i stueplan og 2 radiatorer på 1 sal.
1 opstart uge 30 2015
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=1397busadk

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af kovas » 13 nov 2015 13:14

Harre skrev:Hvad sker der så med de sjove tal, når du lægger afskrivninger af anlæg oveni?

Det er sjovt med tal, men de forvirrer ofte :)
Hej.
Nu skal et pille fyr vel også afskrives, men det er da klart at installationen på en eller anden måde også skal med i beregningen. Og en varme pume er der lovpligtig service på, det koster også. Et pillefyr må du selv servicere.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af poul efterlønner » 15 nov 2015 00:06

Indlæg af 1397busadk » i går 09:52
Hvor køber i strøm til 2,08 kr /kwt alt inklusiv ?

Jeg giver en del mere , nærmere 2,50 kr


Her på fyn, er den sidste el-pris jeg har set kr. 1,98 / kwt,
så kommer det faste abb. selvfølgelig oven i, så hvis du kun bruger 500 kwt bliver den samlede pris ca kr. 3,50 / kwt, men hvis du bruger 20.000 kwt bliver den samlede pris ca kr. 2,02 /kwt.

men efter som det faste abb. under alle omstændigheder skal betales, så koster et merforbrug på 50 kwt, 50 x 1,98 = kr 99,- altså kr. 1,98/kwt
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
1397busadk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 16 sep 2015 07:52
Mit fyr: Scotte bs1016 10kw
Areal: 138
Brændsel: 8 mm Vida træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4951
Årligt forbrug: Anslået 4000 kg
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 1 gang

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af 1397busadk » 15 nov 2015 07:49

poul efterlønner skrev:Indlæg af 1397busadk » i går 09:52
Hvor køber i strøm til 2,08 kr /kwt alt inklusiv ?

Jeg giver en del mere , nærmere 2,50 kr


Her på fyn, er den sidste el-pris jeg har set kr. 1,98 / kwt,
så kommer det faste abb. selvfølgelig oven i, så hvis du kun bruger 500 kwt bliver den samlede pris ca kr. 3,50 / kwt, men hvis du bruger 20.000 kwt bliver den samlede pris ca kr. 2,02 /kwt.

men efter som det faste abb. under alle omstændigheder skal betales, så koster et merforbrug på 50 kwt, 50 x 1,98 = kr 99,- altså kr. 1,98/kwt
Hej

Så kan jeg bedre forstå prisen , hvilket selskab bruger du ?
Jeg bruger Seas og giver 2,39 kr kWh alt inklusiv udregnet på mit års forbrug på ca 3500 kWh

Jeg havde selv valget mellem pillefyr eller luft/vand pumpe her i sommer hvor vi byggede om og skulle af med brændeovn og oliefyr .

Bosch og 3 lokale håndværkere lavede tilbud på luft/vand pumpe (vi har ikke plads til jord varme)

Men hverken Bosch eller håndværkerne ville stille garanti på scop da vi også har radiatorer i huset og de kræver en høj fremløbs temp og da vi har et hus fra 1954 , som dog er ok isoleret , er det jo ikke just et lav energihus icon_cheesygrin.gif

Pumpen ville koste 75000 kr , pillefyret kostede mig ca 25000 kr totalt med installation ( jeg lavede det hele selv)

Udregningen sagde at vi ville ende på ca 7800 kr i varme udgift med pumpen , jeg håber at kunne gøre det til ca samme pris med pillefyret .

Mvh Jesper
Bs1016 10 kW Scotte V7 , Trækstabilisator - Røg temp. - retur temp. - vvb 3vejs prioritering. - kompressor rens - 110L metro kombi.
Opvarmer 138 m2 beboelse fra 1956 - 60m2 gulv varme i stueplan og 2 radiatorer på 1 sal.
1 opstart uge 30 2015
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=1397busadk

nemocharley

Re: Varmepumpe billigere end træpille ovn - kan det passe??

Indlæg af nemocharley » 15 nov 2015 08:56

Da jeg for snart fire år siden, begyndte at tænke på at skifte den gamle salamanderkedel ud var jeg til at starte med 100% sikker på at det skulle være en luft/vand varmepumpe. Jeg var så sikker, at jeg efter en energivejleders (det skulle så vise sig at pågældende rent faktisk var varmepumpeforhandler/installatør) anbefalinger købte et overdimensioneret solcelleanlæg, da ordningen stadigvæk gav mening for private for så at ville skifte oliefyret med varmepumpen den efterfølgende sommer/efterår.

Da det blev vinter kunne jeg se at vores olieforbrug var langt højere end forventet ("energirådgiveren" havde sat os til 12-1300 liter på baggrund af de energirenoveriger vi havde lavet - i realiteten endte vi i den sæson med at bruge 2100 liter), jeg begyndte så småt at blive skeptisk og tog mere ansvar og læste i dybden om emnet selv. Da jeg sænkede fremløbstemp. og øgede pumpehastigheden på den gamle cirkulationspumpe kunne vi hurtigt konstatere, at ikke alene kunne vi ikke holde varmen i frost- og blæse vejr, vi kunne også se et forøget strømforbrug.

Vores hus er bare ikke egnet til varmepumper. Det er koldt om sommeren, indeklimaet var ikke det bedste hvis vi sparede på varmen - og det var altså selv efter vi havde lagt 40m2 tung gulvvarme, skiftede de mest medtagede vinduer/døre til tolags, efterisoleret loft og skunke og fornyet hulmursisoleringen fra 1997. At skulle lave gilvvarme på 1ste sal, ville simpelthen blive for omkostningstungt, og kælderen i midten af huset ved jeg simpelthen ikke hvad vi skulle stille op, når vi nu ikke vil undvære den. I virkeligheden var pillefyr, det første sted jeg skulle have kigget - høj fremløb, og fuldgod erstatning for oliefyret men bare til den halve brændselspris. Jeg valgte så at købe et solvarmeanlæg til at holde huset gennemvarmt om sommeren også, hvilket har gjort en verden til forskel for husets indeklima.

Havde jeg f.eks bare smidt en pillebrænder på den gamle salamanderkedel da vi rykkede ind i 2005, så kunne jeg have sparet langt over 80K - men jeg vidste desværre for lidt om de muligheder dengang.

Jeg har et vennepar som insisterede på jordvarme til en delvist renoveret hus fra 1917. Det blev ikke nogen god oplevelse i starten, det er først nu hvor huset er færdigrenoveret, at det begynder at virke ordentligt, og deres brændeovn bruges flittigt. Elforbruget er stadig højere end de bryder sig om, så lige nu ser de på kombinationsmuligheder.

Solceller (eller måske husstandsmølle, hvis ordningen der er bedre) og varmepumper (eller varmepumpe med solvarme) er en genial løsning, men det skal være til det rigtige hus.


Besvar