Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bedste jordbund til jordvarme?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af J-B » 14 apr 2015 21:57

newpas skrev:Solen har ikke meget med det at gøre. Hvis blot du kommer dybt nok ned (mere end 1,20m) er der altid 8¤. Så er det et spørgsmål om at overføre denne varme til brinen i slangen. Jo ringere "varmeledningseffekt" jorden har jo større diameter på slange ville jeg vælge (selv om det koster) Hvis det er sandjord ville jeg ofre nogle læs muldjord til at "pakke" uden om slangen!
Du har delvis ret :wink: men er jordens varmeledning dårlig og ikke kan akkumulere nok fra solen, så bliver det til en stor isklump, så bliver det dyrt at varme huset op og har kendskab til flere steder, hvor frost fra brinen har frosset stikledningen med brugsvand ind til huset :(


nemocharley

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af nemocharley » 14 apr 2015 22:04

sakset fra en undersøgelse - "Betydning for Jordvarmeanlæg:
Varmeledningsevne er afhængig af jord og aflejringstype og vandindhold. Tørt ler har en
varmeledningsevne på omkring 0,15 W/mCº, hvorimod fugtig til mættet ler ligger imellem 0,6-2,5
W/mCº (fra The Engineering Toolbox, 2011). Tørt sand har også en lav varmeledningsevne på
omkring 0,25 W/mCº, hvorimod fugtigt sand kan være så høj som 2,0 W/mCº, og mættet sand har
en rigtig god varmeledningsevne på imellem 2-4 W/mCº (fra The Engineering Toolbox, 2011).
Forsøgsområdet ligger præcis i sandaflejringer, som har den bedste varmeledningsevne, så længe
sandet er fugtigt eller mættet. Overtryk i det primære grundvandsmagasin vil føre til langsom
opsivning af vand fra kalk og kridtlag gennem moræneler til det øverste sandlag. Hydrologisk
ledningsevne er meget lav i moræneler (omkring 10-9 m/sek), men leret er ikke helt tæt, og derfor
vil det være mindst fugtigt, og sandsynligvis mættet i bunden af sandlaget, med en stabil temperatur
omkring 9ºC året rundt. Det er svært at forudse hvordan det sekundære grundvandspejl i
sandaflejring udvikler sig sæsonmæssigt, med det er også sandsynligt at grundvandet i sandlaget
stiger om vinteren. Men det vil være afhængig af nedbørsmængden og fordampning, og kan variere
fra år til år. Derfor anbefales det, at jordvarmeledninger graves ned til en dybde tæt på bunden af
sandlaget som muligt – til en dybde på 3-4m under terrænet. På denne måde er man mest sikker på
at få mindst fugtigt, men sandsynligvis mættet sand, som forholdene i Trylleskov viser, og vil føre
til den bedste og meste stabil udnyttelse af gode varmeledningsevner." - citat slut

så optimalt i dette tilfælde at grave 3-4m ned - gad vide hvor meget mere det koster end den meter de plejer at grave ned i?

nemocharley

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af nemocharley » 14 apr 2015 22:06

og tak for svar til alle :)

J-B må have fat i noget med sol/syd siden - eller sådan forstår jeg det da, når jeg lytter til dem der argumenterer for at kombinere solvarme med jordvarme - vel og mærke solvarme, som er så stort at det skyder en masse varme ud i slangerne i haven.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af BWJ » 14 apr 2015 22:08

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

nemocharley

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af nemocharley » 14 apr 2015 22:17

er der ikke noget med at de lodrette anlæg over tid mister mere effektivitet fordi de suger varmen fra omgivelser, som ikke når at "gendanne" varmen? Eller er det et svensk klippefænomen?


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af J-B » 14 apr 2015 23:35

nemocharley skrev:og tak for svar til alle :)

J-B må have fat i noget med sol/syd siden - eller sådan forstår jeg det da, når jeg lytter til dem der argumenterer for at kombinere solvarme med jordvarme - vel og mærke solvarme, som er så stort at det skyder en masse varme ud i slangerne i haven.
Jordvarme virker primært ved den varme solen giver over sommeren, (og også lidt resten af året), hvad varme der bliver lagret i jorden og hvor god den er til det.
Sekundært, trænger der lidt varme op fra undergrunden, men det er begrænset, skal der graves her i foråret efter en hård vinter, så kan der jo nemt være frost i jorden i flere lag :wink:

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af newpas » 15 apr 2015 00:10

J-B. Det kan jo ikke være rigtigt! Jorden kan jo om vinteren være frosset til 80-90cm dybde. Er du derunder og længere nede er jorden op til ca 8¤ og det er jo ikke solens varme der "springer over" de første frosne cm. Selvfølgelig varmer solen men i større dybde er det jordens varme der tæller.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af J-B » 15 apr 2015 01:26

newpas skrev:J-B. Det kan jo ikke være rigtigt! Jorden kan jo om vinteren være frosset til 80-90cm dybde. Er du derunder og længere nede er jorden op til ca 8¤ og det er jo ikke solens varme der "springer over" de første frosne cm. Selvfølgelig varmer solen men i større dybde er det jordens varme der tæller.
Jeg er delvis enig :wink: men jord er meget doven, er anlægget underdimensioneret og brinen ligger i 1,2 meters dybde, så sender den frost vandret ud og varmen nedefra hjælper ikke af betydning og varmen ovenfra når ikke at gøre gavn af betydning, jord er genialt til at lagdele varme og på samme tid isolere den energi der er, uanset om det er kulde eller varme :wink:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af kovas » 19 apr 2015 19:29

newpas skrev:J-B. Det kan jo ikke være rigtigt! Jorden kan jo om vinteren være frosset til 80-90cm dybde. Er du derunder og længere nede er jorden op til ca 8¤ og det er jo ikke solens varme der "springer over" de første frosne cm. Selvfølgelig varmer solen men i større dybde er det jordens varme der tæller.
jeg er nu ret enig med newpas her. Min garage kan holde sig frostfri om vinteren bare på den varme der kommer fra gulvet som er uisoleret. Og det gulv har ikke set solen i de 25år jeg har boet her.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Bedste jordbund til jordvarme?

Indlæg af no100 » 19 apr 2015 23:14

Hej
Skal vi prøve at skille viden fra vandre historier, jeg forstår godt det er svært, selv firmaerne vider bringer halve sandheder.
Jordvarme = termisk energi i fast masse, termisk energi flytter sig altid fra høj til lav intensitet
http://www.einsten.net/10/2014/10/proce ... orsel.html
jord er et begreb, det dækker over en masse der kan variere fra kompakt til meget porøs.
Det eneste man kan sige om jord uden at kende den konkrete sammen sætning er at den altid i termisk hen sende vil virke som fast masse.
Jorden i 1 m.dybte u. terræn variere ca. 10 grader fra sommer til vinder. skal man ned til konstant temperatur i jord heder det 10 m. u. terræn og nyrer forskning viser at nogle steder skal man 20 m. ned. Så heder temp. Ca. 9 c. men det er kun hvis du ikke bruger af den .
Så de 10 m. ned i jordens skorpe variere efter sol og sommer + vinder og kulde, og det er alene solindstråling og mangel på samme der bestemmer. :great:

no100.


Besvar