Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af eeyore » 20 jan 2016 18:40

Jeg har selv et Krappan anlæg og er meget tilfreds. Emil er meget hjælpsom hvis der opstår spørgsmål.

Husk at være meget omhyggelig ved gennembrydning af dampspær. Det kan give nogle ubehagelige skader hvis det ikke bliver gjort ordenligt. Jeg brugte selv MG membran gennemføringerne fra Krappan, monteret med Dafa dampspærtape. De er svine dyre, men alle pengene værd, da de er nemme at arbejde med. Glem alt om at tape dampspær og rør sammen (har set det gjort mange gange), men det er en lorteløsning hver gang.

En ordentlig indregulering koster 2-3k. Det lyder af mange penge, men det er det værd. Hvis du får et billigt tilbud fra en der kan gøre det på 1-2 timer, så sig nej tak.

Jeg købte sammen med min far og svoger et kalibreret varmtrådsaneometer med måletragt og gjorde selv, de skulle også have kalibreret deres. Så har man jo også altid udstyret hvis kan skal fin justere lidt på det :)


ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 20 jan 2016 19:52

Super at høre fra en der også har krappan anlæg. Og ja Emil, han er meget hjælpsom og dygtig.
Jeg har købt KVU-O-500 ventilationsaggregat. Hvad for et anlæg har du?
Det er også MG1016 membrangennemføringer jeg har bestilt. Jeg er uddannet tømrer, og har selv bygget huset, så det hele er fuget, klemt og tapet sammen, da jeg jo ved hvordan det skal laves korrekt. Så de nye 12 gennemføringer af rør plus de 4 gennemføringer ved anlægget, da det hænger på væggen i en isoleret garage, bliver lavet ordentlig.
Hvordan med strømforbrug, er det noget helt voldsomt? Jeg har nemlig overhovedet ingen anelse om hvad det koster i kWh om måneden?
Når vi kommer til indregulering, så er jeg meget i tvivl og noget uenig med Emil, da han siger at man bare kan gøre det selv, da der alligevel ikke er nogle firmaer der kan finde ud af det. Men syntes bare at man tit læser/hører om hvor vigtig det er at få det indreguleret.

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af eeyore » 20 jan 2016 20:47

Det er et KVU 500. Jeg har ikke målt strømforbruget endnu, men havde faktisk en plan om at gøre det i nærmeste fremtid. Mit er desværre ikke opstillet frostfrit, så jeg har 3 meter varmekabel for at holde kondensafløbet frostfrit.

Jeg havde lidt samme dilemma angående indreguleringen. Jeg valgte dog at investere i udstyret til at gøre det selv, bl.a. fordi mit anlæg er lidt tricky at indregulere da det er eftermonteret i to etager hvilket ikke gav optimale vilkår for rørføringen. Det tog mig det meste af en dag at få det justeret ind så luftskiftet var balanceret og mængden var korrekt. Det var det aldrig blevet ved et 2-3k indreguleringsbesøg.

Jeg vil klart få det indreguleret eller selv købe udstyret til det. For meget indblæsning presset varm fugtig luft ud i konstruktionerne/isoleringen. For meget udsug hiver kold luft ind gennem alle sprækker.

Hvis du har brændeovn bliver det yderligere en udfordring, da den vil få for lidt luft hvis du kører 100% ballanceret luftskifte. Jeg kører derfor med en lille smule for meget indblæsning (3% så vidt jeg husker). Dette presses ud gennem skorstenen, så jeg får et marginalt varmetab da det jo ryger udenom varmeveksleren, men hellere det end et hus fuld af røg eller en røggas eksplosion fra brændeovnen.

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 22 jan 2016 01:54

Hvad koster sådan et kalibreret varmtrådsaneometer med måletragt? Man skal vel være nørd eller noget, for at finde ud af at bruge det og hvor meget/lidt luft der skal være ved hver udsug/friskluft.
Vi får 9 friskluft og 4 udsugning, hvor den ene af udsugningerne er emfanget i loftet.
Vi går også og tænker i brændeovn som ren hygge, og der ved jeg at man til de fleste brændeovne kan få noget ekstraudstyr til, hvor brændeovnen tager frisk luft direkte udefra, da nye huse med ventilation er så tætte. Det ville måske være at anbefale?

eeyore
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af eeyore » 22 jan 2016 09:59

Det koster 6-7k, men jeg fik mit til halv pris, da det var en udgået model.

Det tager lidt tid at sætte sig ind i det, men det er nu ikke så svært, hvis dit anlæg er dimensioneret og udført rigtigt. Du kan eventuelt anskaffe/låne Ventilations Ståbi (ISBN: 978-87-571-1982-4) og kigge i den.

For at beregne den samlede luftmængde og sikre at du overholder diverse krav/anbefalinger, skal du ind og kigge på Bygningsreglementet og DS 447.

Generelt skal du have et areal betinget luftskifte på 0,3 l/s pr. m² brutto areal (1,08 m³/h pr. m²). Dette krav kan dog forøges hvis du har mange fugt zoner hvor kravene pr zone er:

Køkken 20 l/s (72 m³/h)
Bad og toilet 15 l/s (54 m³/h)
Toilet/bryggers 10 l/s (36 m³/h)

Hvis dit fugt zone betingede luftskifte er større end dit areal betingede luftskifte må du benytte behovstyret anlæg (fugtstyring). Ellers skal du overholde de 0,3 l/s pr. m².

Eksempel:

Hvis du har 200 m² bolig, er det areal betingede luftskifte 200*0,3*3,6=216 m³/h. Hvis boligen har et køkken, et bad og et bryggers bliver det fugt zone betingede luftskifte 72+54+36=162 m³/h. Dvs. at dit luftskifte skal være 216 m³/h. Hvis du derimod har 1 køkken, 2 badeværelser og 2 toilet/bryggers, bliver det dimensionerende krav 72+54+54+36+36=252 m³/h, men du må så til gengæld bruge fugtstyring af anlægget.

Så start med at beregne det påkrævede luftskiftet og derefter fordel det på de 9 friskluft ventiler i forhold til hvor mange m² de skal dække (hvis du har loft til kip, skal du måske bruge m³ i stedet for m² til fordelingen, det har jeg gjort). Udsugningen fordeles derefter på de 4 ventiler, husk at de skal overholde minimumskravene ovenfor.

Jeg forstår ikke valget af udsugning istedet for et ordentligt emfang. Din punkt udsugning bliver <100 m³/h i modsætning til et ordentligt emfang, der i nogle tilfælde kan komme over 1000 m³/h. Dertil kommer hele problematikken omkring kondens og fedt i kanaler, filtre og varmeveksleren. Det anslås at varmetabet løber op i 300-500 kr årligt afhængigt af varmekilde, i min verden er det ikke besværet værd. Du slipper dog for at skulle åbne et vindue/rist som du skal når du bruger emfanget.

Brændeovn med friskluft tilførelse er et must ved et tæt hus. Når min engang skal skiftes bliver det også til sådan en model. Det er dog langt fra de fleste der kan fås med det.


Fuggi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09 apr 2016 11:47

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af Fuggi » 09 apr 2016 12:02

hej ku8 og andre der følger med i tråden..

jeg ville meget gerne høre om du har fået det instalerret?
skal selv til at montere et nilan comfort 300 ec! og overvejer stærkt at koble en em-box fra nilan på til emhætte!
har du/andre nået at få nogle erfaringer med denne?

mvh. Thomas

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 10 apr 2016 12:24

Hej Thomas.

Mit anlæg kommer først op og køre om 14 dages tid, da jeg over en måned ikke har været på loftet pga en slem madforgiftning.

Hvis jeg var dig, så ville jeg starte med at kontakte Emil ved krappan, som jeg har handlet ved.

Jeg valgte et IKM ventilationsanlæg med varmegenvinding igennem krappan, som har en kompetance, som ingen andre har. Emil har ejet genvex og været ansat højt oppe hos Lindab rør, så han ved i den grad hvad han snakker om.

Emil fra krappan har selv haft hans emfang tilsluttet til hans anlæg i 25 år, og der er ikke det mindste fedt i rørene, så det er en skrøne, at der er fedt i rørene. For filteret i emfanget tager fedtet, før det havner i rørene. Da jeg tog den eksterne motor og rør ned fra vores eksisterende emfang, inden det skulle tilsluttes vores nye anlæg, var der ikke det mindste fedt i hverken rør eller motor.

Nilan anlæg larmer og fryser til, når det fryser udenfor. Det gør IKM ikke, og der er ikke brug for dyre forvarmere, ekstra emfang filter osv.

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 10 apr 2016 12:26

Jeg har taget nogle billeder igennem monteringsforløbet, så jeg vil når jeg er helt færdig smide nogle billeder herinde.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af JFinderup » 16 feb 2017 19:17

Hvordan gik det med anlægget?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

ku8
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16 aug 2012 23:41
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvilket mærke ventilation med varmegenvinding?

Indlæg af ku8 » 27 feb 2017 22:04

JFinderup skrev:Hvordan gik det med anlægget?
Det kører bare super.
Ingen kondens nogen steder overhovedet.
Her mandag den 27 februar 2017 klokken 22 ligger vi på 34% luftfugtighed i vores køkken/alrum og stue, ved 21,5 grader indvendig og 6,6 grader udvendig.
Vil lige få lagt nogle billeder herind, når jeg en dag har tid.
Jeg var selv meget skeptisk, da jeg skulle ud og give så mange penge for sådan et anlæg, men det er helt klart alle pengene værd.


Besvar