Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand pumper!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 08 jan 2012 23:26

Varmepumpen fungerer efter samme princip og CE godkendte, som dem f.eks. VVS-experten forhandler http://www.vvs-eksperten.dk/index/aw-dpnhe-1869 bortset fra at deres har indbygget cirkulationspumpe - de forhandlede ganske vist for flere år siden varmepumper som fungerede efter det princip du beskriver, men det var lidt for omstændeligt at tilslutte dem - egentlig kun en fordel, hvis de kørte med 2 trin - en lav temperatur til gulvvarme og en højere til varmt vand.

Grunden til at jeg ikke behøver større akku-tank er at jeg istedetfor akkumulerer i ca. 25 m3 beton, hvor jeg i modsætning til en akku-tank på f.eks 1200 ltr. kan akkumulere meget mere varmeenergi - i princippet optil ca. 50 gange så meget. Om aftenen har vi en behagelig indetemperatur på ca. 23g i stuen og om morgenen er den som regel kun faldet til ca. 21g, hvor jeg så starter en ny fyringssektion. Hvis jeg lader pumperne køre, spilder jeg bare noget el-energi og akkubeholderen bliver kold, således at jeg ikke har nogen fordel af at vandet til el-vandvarmeren løber igennem den = dobbeltspild af el.

NB. jeg kan se at vvs-experten netop har tilføjet et par diagrammer for tilslutning af både en varmepumpe, en oliekedel og et solvarmepanel til en akkumuleringstank, som jeg kan bruge lidt fra.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 09 jan 2012 05:30

Lille put i kedlen » i går 23:26

Varmepumpen fungerer efter samme princip og CE godkendte, som dem f.eks. VVS-experten forhandler http://www.vvs-eksperten.dk/index/aw-dpnhe-1869 bortset fra at deres har indbygget cirkulationspumpe - de forhandlede ganske vist for flere år siden varmepumper som fungerede efter det princip du beskriver, men det var lidt for omstændeligt at tilslutte dem - egentlig kun en fordel, hvis de kørte med 2 trin - en lav temperatur til gulvvarme og en højere til varmt vand.
Jamen så er det vel bare at til slutte den?

Grunden til at jeg ikke behøver større akku-tank er at jeg istedetfor akkumulerer i ca. 25 m3 beton, hvor jeg i modsætning til en akku-tank på f.eks 1200 ltr. kan akkumulere meget mere varmeenergi - i princippet optil ca. 50 gange så meget. Om aftenen har vi en behagelig indetemperatur på ca. 23g i stuen og om morgenen er den som regel kun faldet til ca. 21g, hvor jeg så starter en ny fyringssektion. Hvis jeg lader pumperne køre, spilder jeg bare noget el-energi og akkubeholderen bliver kold, således at jeg ikke har nogen fordel af at vandet til el-vandvarmeren løber igennem den = dobbeltspild af el.
Ja undskyld jeg siger det, meeeen tror lige du skal læse lidt op på fyring med fastbrændsel, for det der er noget vrøvl... Du får slet ikke det ud af dit brænde som du tror! beton optager slet ikke varmen hurtigt nok til at fyret ka komme af med det...

NB. jeg kan se at vvs-experten netop har tilføjet et par diagrammer for tilslutning af både en varmepumpe, en oliekedel og et solvarmepanel til en akkumuleringstank, som jeg kan bruge lidt fra.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 09 jan 2012 09:20

Jeg har ingen problemer med at betonen ikke kan optage varmen fra fyret hurtigt nok - tværtimod har jeg været nødt til at skrue lidt ned for omløberne til gulvvarmen for at kunne holde en passende temperatur i akku-tanken. Jeg har dog - desværre for sent :( fundet ud af at i mindre rum skal man lægge gulvvarmeslangerne tættere end i store rum pga. forholdet mellem gulvoverflade/rumoverflade.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Flemming DJ » 09 jan 2012 13:31

Landlyst> M.h.t. varmeoptag i beton, så fungerer det da fint med vores solvarme fra forår (ca. 1. maj) til efterår (ml. 7. og 20. oktober). :great:

Princippet i vores tilfælde er, at der høvles vand igennem gulvvarmen, mens solen er der. Termostat fuldt åben, dog med et max. på ca. 45-50 grader på gulvvarmereturen i de varmeste måneder. Vandet afkøles i gulvet med ca. 7 grader, og gulvet bli'r VED med at ta' imod. Godt 6 timer fra starten af opvarmingen kan vi mærke, gulvet bli'r lunt, og så afgiver det jo varmen i samme takt som opvarmningen. Dét er en glimrende buffer - lang responstid, men effektiv. Den tilførte effekt fra solfangerne på de bedste tidspunkter ligger vel på +/- 6 kW (9 m2 effektiv absorber, 11,25 m2 brutto).

Jeg tror så heller ikke, man bare kunne fyre hæmningsløst i et brændefyr og få det optaget i gulvet. Så nej, det kan nok ikke udnyttes 100% - men, nu fyrer trådejer jo også "balanceret".

Selvfølgelig kunne det gi' mere komfort og udnyttelse af brændet med en større akkutank.

Om man så kan udnytte betonens potentiale fuldt ud, når man "fodrer" den med energi via vand, er så et spørgsmål. Det bli'r trods alt teoretisk max. 100 grader varmt, og noget mindre i gulvene i praksis, hvis man har pexrør og ikke ønsker at bruge dem op før tid. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 09 jan 2012 17:32

Flemming DJ » i dag 13:31

Landlyst> M.h.t. varmeoptag i beton, så fungerer det da fint med vores solvarme fra forår (ca. 1. maj) til efterår (ml. 7. og 20. oktober). Nu er der så også her tale om at montere et ekstra varmeanlæg til det kolde halvår, fordi at det eksisterende "ikke er nok". Vil her påstå at dette "problem" kunne løses med en passende akkutank, istedet for at lave et anlæg mere at vedligeholde på (en VP kræver jo service af kølemontør)

Princippet i vores tilfælde er, at der høvles vand igennem gulvvarmen, mens solen er der. Termostat fuldt åben, dog med et max. på ca. 45-50 grader på gulvvarmereturen i de varmeste måneder. Vandet afkøles i gulvet med ca. 7 grader, og gulvet bli'r VED med at ta' imod. Godt 6 timer fra starten af opvarmingen kan vi mærke, gulvet bli'r lunt, og så afgiver det jo varmen i samme takt som opvarmningen. Dét er en glimrende buffer - lang responstid, men effektiv. Den tilførte effekt fra solfangerne på de bedste tidspunkter ligger vel på +/- 6 kW (9 m2 effektiv absorber, 11,25 m2 brutto).Nu ligger det jo sådan at man får den bedste fyring med træ når det brændes af for fuldt luft, når man klatfyre og drosler luften ned, får man dels en dårlig forbrænding og en dårlig økonomi.... Men det er klart at der ka lagres varme i gulvvarme, men den optager og afgiver langsomt, derfor er det at man laver en akkutank som er en hurtig optager, laver en gulvarme shunt så ledes at man tilføre den varme som gulvet afgiver og der ved har varmt vand i tanken længe! Hvis det var en go ide og øknomi at kun have gulvene som lager, så ka du være helt sikker på at mange andre havde set "lyset" :shock: Det er der bare ikke...

Jeg tror så heller ikke, man bare kunne fyre hæmningsløst i et brændefyr og få det optaget i gulvet. Så nej, det kan nok ikke udnyttes 100% - men, nu fyrer trådejer jo også "balanceret". Man fyre med fuldt skrald når man har en brændekedel (var den ikke også gasogen? Så skal den jo ha max for at fungere)

Selvfølgelig kunne det gi' mere komfort og udnyttelse af brændet med en større akkutank. :great: Og økonomi!! Og man spare et anlæg ekstra...

Om man så kan udnytte betonens potentiale fuldt ud, når man "fodrer" den med energi via vand, er så et spørgsmål. Det bli'r trods alt teoretisk max. 100 grader varmt, og noget mindre i gulvene i praksis, hvis man har pexrør og ikke ønsker at bruge dem op før tid.Det ka man ikke... For det tager meget længere tid at "putte" en kedelfuld træ i din gulvvarme end det gøre at putte den i vand... for du vil vel ikke have 90grader varme gulve heller?
Så i dette tilfælde er det total galimatias at sætte en varme pumpe på, når man med en større akkutank ville kunne pånå bedre økonomi og bedre komfort med mindre arbejde med at fyre.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 09 jan 2012 17:40

Lille put i kedlen » i dag 09:20

Jeg har ingen problemer med at betonen ikke kan optage varmen fra fyret hurtigt nok - tværtimod har jeg været nødt til at skrue lidt ned for omløberne til gulvvarmen for at kunne holde en passende temperatur i akku-tanken. Jeg har dog - desværre for sent fundet ud af at i mindre rum skal man lægge gulvvarmeslangerne tættere end i store rum pga. forholdet mellem gulvoverflade/rumoverflade.
Ej nejnej.... Du har været nød til at skrue ned for pumperne (hold op med at kalde dem omløbere, det er vildt forvirrende... :shock: ) for at spare på varmen.... Og hvis du fylder fyret med brænde og lader det BULDER BRÆNDE som det SKAL, så ka din gulvvarme altså ikke følge med til at påtage varmen.... Og meningen med gulvarme er da at det skal holde en konstant temperatur.... Ikke køre op og med med at man fyre... Er hlet sikker på at hvis du bruger det halve af det du vil på VP på en akkutank så er du rigtigt godt kørende og spare penge... icon_cheesygrin.gif

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Luft til vand pumper!

Indlæg af Lille put i kedlen » 09 jan 2012 23:56

Jeg forstår ikke rigtig hvad kølemontøren skulle servicere på min varmepumpe? Normalt fungerer disse anlæg i årevis uden problemer - nærmest ligesom et køleskab - jeg tror snarere der kunne blive lidt problemer med el-delen, da den skal stå udendørs, men jeg vil bygge et tag henover for at minimere dette.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 10 jan 2012 05:16

Hvis ikke jeg ikke tager fejl skal en VP serviceres årligt, med henblik på kompressordelen, den del med kølemiddel. Og jeg forstår stadig ikke du vil bruge penge på et ekstra anlæg?? Og når den skal ha varme for ikke at fryse om vinteren, så er der jo altså også et betydeligt varmetab den vej.....

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Flemming DJ » 10 jan 2012 10:11

Landlyst> Jajada, bevares...

Jeg sagde da ikke, at anlægget var ideelt, og selvfølgelig vil det virke bedre med mere akkumulering.

PS: Det virker lidt overvældende, når du skriver (så meget) med rødt. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Luft til vand pumper!

Indlæg af Landlyst » 10 jan 2012 16:17

Flemming DJ » i dag 10:11

Landlyst> Jajada, bevares...

Jeg sagde da ikke, at anlægget var ideelt, og selvfølgelig vil det virke bedre med mere akkumulering.

PS: Det virker lidt overvældende, når du skriver (så meget) med rødt.
Jamen så hold dog op med at argumentere for det... icon_cheesygrin.gif Og jeg ska stadig ikke se nogen form for logik i at bette put skal montere en VP på hans anlæg når han jo har et anlæg som for billigere penge i investering og på sigte bliver billigere at bruge ved det.... Bare ved at montere en ordentligt akkutank... :shock:

Og rødt, tjae det virkede da, ikke icon_cheesygrin.gif :great:
Og så skal man jo altså huske at der nogle som kunne google og finde f.eks. denne side og hvis der så står at det er en god måde at lave anlæg på, uden der er nogen der har gjort indvendinger... Jamen så ka de jo tror det er guld og grønne skove.... :roll:


Besvar