Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand pumper!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Michael Lind Hansen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 147
Tilmeldt: 13 mar 2007 21:55
Geografisk sted: Auning Djursland

Luft til vand pumper!

Indlæg af Michael Lind Hansen » 07 jan 2008 07:43

Luft til vand pumper er der ikke nogen der har erfaringer med sådanne? Det er jo godt nok et stoker forum men der er vel nogen der har undersøgt lidt om emnet. Bla. omkring hvordan økonomien er i forhold til piller!


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af BFE » 07 jan 2008 09:33

Du mener en varmepumpe.
Økonomi? Der er investerings- / evt anlægsomkostninger, hvis der graves slanger ned i haven eller de lægges ud i havet og så er der driftsomkostninger til elektricitet og vedligehold. Energien du henter er gratis, men det koster at omsætte den og reservedele til kompressorer og andet isenkram holder ikke evigt og er dyrt at udskifte. Og så er der kølemidlet at tage hensyn til også. Gaslækager og reparation og efterfølgende opfyldning. Disse ting udføres bedst af profesionelle. Disse udgifter bør også medtages i ens betragtninger. :wink:

Prøv at søg på Google og find de test rapporter der findes om emnet. :wink:
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

levi

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af levi » 07 jan 2008 10:50

Et jordvarmeanlæg koster ca.5 - 10 procent mere i drift om året end en stoker - og det er udelukkende på driften piller kontra strøm.

Tilgengæld passer jordvarme sig selv, og kræver kun 1 årligt lovbefalet servicebesøg.

Forrentningen er en helt anden sag - et jordvarmeanlæg kan ikke tjene sig selv hjem i Dk, men er en investering i komfort kontra cool cash.

I Sverige er historien helt anderledes, derovre koster anlæggene ca. 30 procent mindre end herhjemme, og elektriciteten koster under halvdelen af hvad vi giver her på Sjælland.

Varmepumper luft til luft er en god forretning indtil temp. udenfor falder til minus 12 grader.

Varmepumper luft til vand mister meget stor effekt når temp. udenfor kommer under 0 grader - og drifs omkostningerne stiger derfor markant.

T.C.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 01 jan 2007 13:20
Mit fyr: 24 kw dor kedel 16 kw scotte neddroslet
Areal: 192
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 15-30 kg
Årligt forbrug: 4,5-5,0 tons
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af T.C. » 09 jan 2008 17:07

Nu har jeg haft en Nilan VGU 230 siden januar 1985 (28år) :lol: det er en god løsning syntes jeg,der er aldrig ofret noget på den udover skiftet anode,men nu er den ved at bruge mere støm og det tager længere tid at få 160 liter vand ved 55g, har aldrig duggede ruder godt indeklima og jeg mener det er derfor at vi næsten aldrig er forkølede.Og husk også at det kun den der kører i sommerperioden (pillebrænderen slukket)
Så det er hvis tid til at skifte den ud med VGU 250 bruger mindre støm i disse sparetider. :great:

ps. er der nogen herinde der vil give et bud på en ny

Tommy

Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 09 sep 2008 15:06

Michael Lind Hansen skrev:Luft til vand pumper er der ikke nogen der har erfaringer med sådanne? Det er jo godt nok et stoker forum men der er vel nogen der har undersøgt lidt om emnet. Bla. omkring hvordan økonomien er i forhold til piller!
det hele kommer jo an på hvordan du bygegr dit anlæg op, jeg er pt igang med den helt store udskiftning af varmeanlæg,
jeg har lige sat solvarme anlæg i drift som giver afkast til gulvvarmen når vandvarmeren har opnået sin temperatur,
ud over det bliver der sat en "ispind" http://www.octopus.tm/dk
som er optimal til gulvvarme da den har en max fremløbs temperatur på 50 grader, begge dele supportes så af et oliefyr der ved de extra kolde dage eller anlægssvigt kan overtage varmeopgaven.

den ispind jeg har valgt er med seperat kompressor så jeg kan udnytte jordvarmen på de 2 kobberrør der løber ud til udedelen.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af pelle » 09 sep 2008 21:34

Hej Gert. m
Velkommen til stokerproforum.
Lyder smart med den "Ispind" :great:
Hvad er fordelen, ved den frem for traditionel jordvarme. Er den Billigere og nemmere at installere. får man mere for pengene. Jeg har aldrig hørt om sådan en før.
hvor mange m2 solfangere har du? Det ville være en god ide at udfylde felterne i højre side. Olieforbrug, boligareal osv.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 10 sep 2008 08:08

Hej Pelle
tak for det :)

jamen der er som ved alt andet, både fordele og ulemper. ;)
princippet i den kaldes jordvarme i luften, og den består af en fordamper og en kompressor (som også er anlægets eneste bevægelige del) og er meget simpel at sætte op, der findes 2 typer,
1 med påbygget kompressor som langt de fleste "gør det selv" folk kan sætte op, den kræver 2 rør som sluttes til det eksisterende centralvarme anlæg sammen med en cirkulations pumpe og en elpatron. (elarbejdet skal naturligvis udføres af aut elektriker ;) )

den anden er med seperat kompressor og kræver en smule mere arbejde, da der skal graves en rende til kobberrørene og disse skal lodes på indedel og ude del, fordelen i den er at man udnytter jordvarmen og derved får lidt extra kapacitet når jorden er faldet til.

så fordelen generelt er opsætning installation kan gøres på en weekend, og kræver ikke at man graver det meste af haven op for at lægge slanger ned, prisen for den model jeg har valgt er 65000,- (uden arbejdet med tilslutning osv)
anlæget indeholder ingen giftige kølemidler, kun ren propan gas, på mit anlæg ca 650g og ca 300g for modellen med påbygget kompressor

ulempen er, at fordamperdelen er ikke den kønnste der findes ;) men det er som meget andet smag og behag, jeg gemmer fordamperen i baghaven :P

håber det gav lidt lys, ellers besvarer jeg gerne spørgsmål om så meget som jeg nu evner

Mhv
Gert.M

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Emborg41 » 10 sep 2008 09:23

Faldt lige over denne :wink:

http://www.jensensservice.dk

Det ser interessant ud :great:

Gert.M
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2008 20:18
Mit fyr: Vølund
Areal: ca 200 udnyttet
Brændsel: olie, Ispind, Solvarme
Årligt forbrug: før ispind 2,5
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm
Kontakt:

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af Gert.M » 10 sep 2008 09:58

Emborg41 skrev:Faldt lige over denne :wink:

http://www.jensensservice.dk

Det ser interessant ud :great:

ja det link skulle jeg jo selvfølgelig havde lagt med :wink:
desvære opdatere han ikke siden mere med data, men har over et års tid(mener jeg det er) dagligt lagt data ind :D

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Luft til vand pumper!

Indlæg af pelle » 10 sep 2008 10:17

Det lyder som en rigtig god løsning, denne ispind. Nu har du jo solvarme, Gert.
Kan din styring klare en ekstra trevejsventil. Kan du jo grave noget pem rør ned sammen med kobberrøret. Således at fremløbet fra solvarmen går i mod fremløbet fra ispind og tilbage sammen med returen fra ispind . På den måde kan du jo nok hæve jordtemp. lidt mere. Og få en større effektivitet fra solfangerne.
(Endnu lavere returtemp. er til fangere, endnu større effektivitet. Man opsamler mere solenergi) Det er da noget, du kan tænke lidt over. Det er da rimeligt billigt at grave en pem-slange ned.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar