Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe/Ventilations - Input (Varmegenvinding)

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Fonne
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 03 apr 2013 22:14

Varmepumpe/Ventilations - Input (Varmegenvinding)

Indlæg af Fonne » 31 maj 2014 20:14

Hejsa

Sad hos noget familie idag, og endte med at snakke omkring husrenoveringer på vores lidt ældre 70`er villaer som vi har råd til heroppe :D .... Sidder selv meget for tiden og kigger på at nedbringe faste udgifter, dvs alt fra led pærer, vandsparer bruser til solcelleanlæg bliver kigget på.

Vi havde/har begge kigget på varmpumper, som jeg syntes er et hæderligt markede at blive bare lidt klog på ... Der er nogle energimærkning, hvilke temperaturer de fungere under, SCOP værdi der ligger omkring de ~5 efterhånden osv - Bestemt en ting jeg selv har kigget på, blandt andet kombineret med solceller.

Næste punkt var ventilationsanlæg (varmegenvinding), som vi begge havde lidt sværer ved at blive kloge på. Har selv kigget på Nilan, Genvex, Duka og hvad de ellers hedder, og syntes det lyder meget spændende. Fjerne fugt, genbruge varmen samt også rense luften og få bedre indeklima, alt sammen super. Men som nærige nordjyder vil vi gerne kunne spare noget også, og ser man kan få Genvex anlæg med indbygget varmepumper - Fx disse modeller:

http://www.sundthus.dk/aktiv-varmegenvinding/

Mig der straks tænker varmpumpe, hvor man har noget SCOP osv bliver noget forvirret når man ikke længere kan finde disse tal. Her syntes jeg det bliver lidt svært at beregne ting som fx besparelser, også iforhold til dem hvor man kobler varmtvand ind over.

Nogle som har nogle af disse anlæg og kort kan skrive om deres erfaring, eller måske lidt guide lines, noget i stil med:

- Ældre hus med fjernvarme = Passiv varmegenvinding
- Ældre hus med elvarme = Aktiv varmegenvindig
- Nyt hus med XXX = XXX XXX
- XXX ........

Det er lidt noget i denne stil jeg søger, for det er ikke lykkes mig at blive helt klog på det - Generelt har jeg lidt svært ved at regne på omkostninger kontra besparelser på dette marked.

/Henrik


nemocharley

Varmepumpe/Ventilations - Input (Varmegenvinding)

Indlæg af nemocharley » 01 jun 2014 23:15

jeg kan ikke hjælpe dig med det du spørger om

men jeg vil dog godt sige noget ift. besparelser på varmeregningen

1) hvis dit hus har vandbåren centralvarme er det bedste bud så ikke en stoker eller et pillefyr? Pr kw får du det næppe billigere.
2) Solceller på den nye ordning virker ikke særligt attraktivt - og evt ødrift er både dyrt og lidt besværligt mht lagring
3) solvarme kan godt slå varmeomkostningerne ned - men medmindre der opvarmes med el, dyr gas eller olie så ser du på lange tilbagebetalingstider.

start med at isolere, energi effektivisere, tætne, ændre vaner etc (som i er begyndt på)

varmepumper luft/vand især bruger megen strøm når det bliver koldt - og ligesom med jordvamre skal du have det rette hus til det

luftvarmepumper sammen med solceller (gl. ordning) er der nogen som høster store besparelser ved - men hvad skal brugsvandet opvarmes med? For en familie kan det godt blive dyrt på el.

Besvar