Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarmepumpe fra OK

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
LABET
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17 feb 2014 21:41

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af LABET » 17 feb 2014 21:48

Hej,

Jeg overvejer en solvarmepumpe fra OK som supplement til mit oliefyr, se nedenstående link:

http://www.ok-varmepumper.dk/solvarmepu ... umper.aspx

Varmepumpen vil ifølge OK kunne levere brugsvand til en rimelig billig pris.

Denne teknik ser umiddelbart meget interessant ud. Det undrer mig dog, at der ikke er flere udbydere, hvis alt nu er så godt, som det beskrives.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med sådan et solvarmepumpeanlæg?

Mvh,
LABET


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af DBS » 17 feb 2014 21:56

Med en COP på 2,7, som årligt gennemsnit, så vil jeg ikke engang overveje noget som helst...

Køb et pillefyr, det er billigere i indkøb og drift.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af Ugelvig » 17 feb 2014 22:14

Hvor herre til hest...

Solvarmepumpe? Er det solfanger med indbygget VP?!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

nemocharley

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af nemocharley » 18 feb 2014 07:04

da jeg var i det sydlige Portugal for et par år siden, var der en del af de sataner på tagene - jeg talte med vores udlejer om det og han sagde at de virkede fint og stabilt efter deres forhold - også om vinteren. Men sjovt nok så fortalte forhandleren ham, at de ikke var egnede under 4-5 celsius grader (elvarme legemet tog over) og at de kun skulle bruges til brugsvand.

det er jo ikke ligefrem det indtryk OK giver (jeg har set på deres produkt før) - køb du dig hellere et almindeligt solvarmeanlæg, hvis du vil have lidt ud af solen. Ja eller nøjes med pillefyret som der bliver foreslået længere oppe.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af Hjemme teori » 18 feb 2014 10:42

Det sku en and. Når man ingen gang kan være mere seriøs en det der står i deres brochure så ville jeg ikke tage det alvorligt. Det er ikke første gang jeg ser OK pynte på deres flotte overskrifter. Læg mærke til at de skriver varmt vand for 200kr. pr måned, Det er så kun i jui-juli, resten af tiden er det mere. Det er så første sted de pynter på tallene er der flere, hvor det så ikke er så nemt at gennemskue.

Jeg har også læst en hvor de solgte solpaneler med en tilbagebetalingstid på 7 - 10,2 år i overskriften. Men lige meget hvor progressivt jeg satte tallene i deres regne eksempel kom jeg aldrig længere ned i tilbagebetaling end 10,2 år, så hvor kom de 7 år fra.

Og med en årscop på 2,7 kan jeg ikke se hvordan det kan blive billigere en feks piller som deres graf meget fint viser. Et pillefyr med en virkningsgrad på 80% skal man her på djævleøen give 2,25kr/kg / 4,9kWh/kg / 0,8 virkng. = 0,574 kr/kwh

Pris pumpe 2,1kr/kwh / 2,7(årsCOP) = 0,778 kr/kwh

Hvordan i hede hulen kan den pumpe så matche eller være bedre en piller hele året rundt når års COP'en ikke er bedre???
Mvh. Sophus


Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af DBS » 18 feb 2014 19:59

Selv om man så beregner med den reduceret elpris (over 4000kwh/året), så vil det stadigt være dyre end pillefyr.

Her til kan man så tænke lidt over, om man vil købe et pillefyr, som man selv kan rode med, og består af nogle rimelige billige komponenter, hvis noget skal skiftes, eller på den anden side en VP, hvor man ikke kan lave en skid selv, og en udskiftning af veksler eller kompressor koster det helt vilde.

Så pillefyr, eller solvarme :wink:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af BWJ » 18 feb 2014 21:43

Hjemme teori skrev:Det sku en and. Når man ingen gang kan være mere seriøs en det der står i deres brochure så ville jeg ikke tage det alvorligt. Det er ikke første gang jeg ser OK pynte på deres flotte overskrifter. Læg mærke til at de skriver varmt vand for 200kr. pr måned, Det er så kun i jui-juli, resten af tiden er det mere. Det er så første sted de pynter på tallene er der flere, hvor det så ikke er så nemt at gennemskue.

Jeg har også læst en hvor de solgte solpaneler med en tilbagebetalingstid på 7 - 10,2 år i overskriften. Men lige meget hvor progressivt jeg satte tallene i deres regne eksempel kom jeg aldrig længere ned i tilbagebetaling end 10,2 år, så hvor kom de 7 år fra.

Og med en årscop på 2,7 kan jeg ikke se hvordan det kan blive billigere en feks piller som deres graf meget fint viser. Et pillefyr med en virkningsgrad på 80% skal man her på djævleøen give 2,25kr/kg / 4,9kWh/kg / 0,8 virkng. = 0,574 kr/kwh

Pris pumpe 2,1kr/kwh / 2,7(årsCOP) = 0,778 kr/kwh

Hvordan i hede hulen kan den pumpe så matche eller være bedre en piller hele året rundt når års COP'en ikke er bedre???

Kan du på årsbasis ligge på en virkningsgrad på 80% :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af Hjemme teori » 18 feb 2014 23:44

BWJ skrev:

Kan du på årsbasis ligge på en virkningsgrad på 80% :shock:
Hvem skriver noget om årsvirkningsgrad på pille fyret? Jeg smider noget ind jeg vil kalde en endog meget realistisk virkningsgrad. Så henviser jeg til grafen, hvor de så sandelig tager noget for sommerdrift på pillefyret men stadig mener at vinterdriften på pumpen matcher eller er bedre på pris med pillefyring.

I brochuren for pumpen skriver de at den forventes at have en årsvirkningsgrad på 2,7. Da den er bedre om sommeren, må den være lavere om vinteren. Så på det tidspunkt hvor virkningsgraden er bedst på pillefyret (vinter) og værst for pumpen "kommer de så lige til at tegne at pumpen stadig er billigere". Når en dokumentation i den grad er forkert, kommer hele grafen til at fremstå utroværdig, men desværre kun for dem der ulejliger sig, med at sætte sig ind i tingene.

Hvis du mener jeg pynter tallene, så fint. Men jeg har faktisk overhoved ikke sammelignet prisen årsbasis da deres dokumentation ikke gør andet for mig end at vise at den er unødigt pyntet, møntet på at sælge. Og så kan jeg jo ikke vide om der overhoved står noget som er rigtigt eller om der bare er lavet et skønmaleri.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Solvarmepumpe fra OK

Indlæg af Hjemme teori » 19 feb 2014 00:07

BWJ skrev:

Kan du på årsbasis ligge på en virkningsgrad på 80% :shock:
Bortset fra det, så har jeg skrevet mit energiforbrug ned de sidste 6 år, men har kun haft pillefyr i 1½. En af de ting jeg selvfølgelig var nervøs for da jeg investerede var, om virkningsgraden bare tilnærmelsesvis ville holde. Derfor havde jeg heller ikke sat den for højt, når jeg regnede på min tilbagebetalingstid. Og jeg må desværre sige at på trods af at jeg gik fra Olie på 2/3 dele af ejendommen til piller og den sidste 1/3 fra El (med en virkningsgrad på 100 eller højere(LL pumpe)) til piller kan jeg ikke umiddelbart konstatere at mit energiforbrug er steget. Og det på trods af en noget forøget komfort, især på den del der var opvarmet med el.
Oliefyret var et 6 år gammelt fyr med en testet virkningsgrad på 90,8 og målt til de årlige eftersyn på 86-88%
Pillefyret laver varmt vand hele sommeren med 5-7 daglige optændinger og heller ikke her skuffer fyret og bruger faktisk mindre energi en Oliefyret gjorde.

Så uden at kende virkningsgraden på både nyt og gammelt har pillerne ikke skuffet overhoved og jeg "tror" ikke jeg har en årsvirkningsgrad der er under 80%. Og skulle jeg have det, er jeg stadig en glad mand da besparelsen fint overgår min forhåbninger.
Mvh. Sophus


Besvar