Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Kjeldsen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 31 jul 2012 16:47
Mit fyr: Scotte 16 kW m/ BS1016
Areal: 293
Brændsel: Barlinek
Givet likes: 1 gang

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af Kjeldsen » 16 nov 2015 09:31

Hvis der foreligger en energiberegning på huset er varmetabet også beregnet i kW ved 20 °C inde og -12 °C ude. Man skal være varsom med at omregne det årlige energiforbrug i kWh til et varmeffekt. Vedkommende der har lavet energirammeberegningen kan oplyse dig varmetabet i kW. Alternativt kan du bede ham om .xml-filen og sende den til mig, så kan jeg trække tallet ud.


nemocharley

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af nemocharley » 16 nov 2015 10:39

KNVarme skrev:Solvarme er et idealistisk produkt da tilbagebetalingstiden ofte er omtrentlig så lang som levetiden. Desværre. Men at det virker er der ikke tvivl om.
det kommer jo an på anskaffelsesprisen og hvad den primære varmekilde koster pr. kwh - solvarme til gas, olie og el plejer nu nok at kunne svare sig.

et mindre solvarmebrugsvandsanlæg til en varmepumpes brugsvandsproduktion (det er vel en elpatron = dyr strøm, som hiver temp op til brugsvandet?) kan måske godt svare

KNVarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 nov 2015 11:07

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af KNVarme » 16 nov 2015 21:48

Hmm. Det kunne være jeg skulle kvantificere mit sidste indlæg.
Udgiften til varmt vand vil med en virkningsgrad på varmtvandsproduktionen på 2,8 beløbe sig til ca. 2300 kroner om året..
Det bliver svært at strikke et solvarmeanlæg sammen der både dækker behovet så varmepumpen laver nærlig det hele eller lidt mere men samtidig ikke koster udgiften til det varme vand i de næste 15 år.
Advarsel!!! Jeg rådgiver, sælger og monterer varmepumper - Jeg er bare "gået forkert" på informationsmotorvejen ;-)

nemocharley

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2015 08:59

Hvad med varmepumpens inderdel? Ifald den kan bruges til solvarme, så halveres anskaffelses udgifterne jo næsten.

KNVarme
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 nov 2015 11:07

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af KNVarme » 17 nov 2015 16:36

Øhh jeg vrøvlede da vist med fuld fart her:
KNVarme skrev:Hmm. Det kunne være jeg skulle kvantificere mit sidste indlæg.
Udgiften til varmt vand vil med en virkningsgrad på varmtvandsproduktionen på 2,8 beløbe sig til ca. 2300 kroner om året..
Det bliver svært at strikke et solvarmeanlæg sammen der både dækker behovet så varmepumpen laver nærlig det hele eller lidt mere men samtidig ikke koster udgiften til det varme vand i de næste 15 år.
Der skulle have stået at det er svært at strikke et anlæg sammen der dækker behovet for brugsvand næsten helt, men samtidig har en pris under hvad anlægget kan lave varmt vand for i 15 år i træk.

Beklager jeg er et vrøvl :-)
Advarsel!!! Jeg rådgiver, sælger og monterer varmepumper - Jeg er bare "gået forkert" på informationsmotorvejen ;-)


nemocharley

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2015 16:56

jeg synes ikke du vrøvler :) , den slags brugsvandsdækning jeg tænkte på var mere 60-70%, med evt sommeroverskud i gulvvarmen. Altså typisk 4-6m2 effektivt aperturareal til en 250-300l inderdel. Tanken skulle vel og mærke have en styring, som kunne bruges til solvarme også.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af fryseren » 29 nov 2015 11:04

Er de nye varmepumper ikke med styring slåedes at de kører med variabel og behovs dækkende effekt. Frem for start/stop.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Korrekt størrelse pumpe med energiberegning

Indlæg af fryseren » 29 nov 2015 11:18

KNVarme skrev:Solvarme er et idealistisk produkt da tilbagebetalingstiden ofte er omtrentlig så lang som levetiden. Desværre. Men at det virker er der ikke tvivl om.
Nu er det jo ikke hele anlægget man skifter hver gang noget går i stykker.

Følgende går også i stykker og der skal på disse også løbende skiftes og repareres "et eller andet"

Gas fyr
Oliefyr
pillefyr
Stoker
Brændeovn
Varmepumper
Jordvarme.

Dertil kræver ovenstående lovpligtige halv- eller helårlige eftersyn af autoriserede montører. Det gør solvarme ikke.


Så nej solvarme er ikke kun et idealistisk produkt.


Besvar