Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft/luft VP hot or not

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kovas » 16 okt 2013 09:47

Hej Nemo.
Hvem der er tungnem skal jeg ikke dømme om.
Jeg mangler nogle fakta. Ja trådstarter havde et tidligere årsforbrug på ca 2500kwt. Som jeg læser det første indlæg fra KeldP så mener han at der er afregning pr 1/1 og derfor har han 3500kwt i overskud. Hvis den forudsætning ikke holder ( afregning pr ibrugtagning) Så var det interessant at vide ibrugtagningsdato og størrelsen på anlægget.Og hvad de der vp-er koster. Så kan man bedre udtale sig om indkøbet af 3 vp-er er hot eller not.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


brianrasmussen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 45
Tilmeldt: 20 sep 2013 19:02
Mit fyr: Scotte 10 kw m.semirens
Areal: 180

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af brianrasmussen » 16 okt 2013 10:15

Tror man skal spørge sit elselskab hvornår de afregner, det må de tilsyneladende selv bestemme. Ifølge dette fra Energinet

Energinet har svaret
Netvirksomheden må selv bestemme, hvornår de laver aflæsningen. De behøver altså ikke nødvendigvis at lave aflæsningen pr. årsskiftet.

Mvh Brian

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 16 okt 2013 11:09

ja Kovas du har ret - jeg havde ikke fanget det der med at trådstarter mente at der var afregning 1/1... og jeg ved faktisk heller ikke om der er en fast regel med det.....: konklusion: jeg er lidt tungnem....

men, hvis vi nu siger bare for øvelsens skyld at der er 3000kwh i overskud til vpérne, så giver det cirka 10000-12000kwh varme (hvis pumperne bruges der hvor de er bedst), og det er så cirka 2½ palle piller = ca 5000dkr. Pumperne har måske kostet 30k???? Og efter alt det gætværk lander jeg på cirka tilbagebetalingstid på 6 år. Men instant komfort selvfølgelig. Men hvad med det varme vand? Det koster jo også lidt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 16 okt 2013 14:51

Håber jeg kan kaste lidt lys over det...jeg har Energimidt og de afregner alt den 1-1 og nemo har ramt meget tæt på...det hele...tror jeg. Jeg nyder da komforten...jeg ved at mit fyr vil køre dårligt med det forbrug der er lige nu. Måske er mit hus nogenlunde fornuftig isoleret...jeg har 300mm på loftet. Ja der er el vandvarmer, men de par minutter jeg bruger varmt vand tager ikke meget. Som sagt regner jeg med lidt forbedret cop-faktor da jeg har delt opgaven på 3 pumper...jeg forventer ikke at de skal op fuld effekt. Men det kan være jeg bliver sørgelig skuffet...nu må vi se...det er da spændende. Solcelle anlægget følger fint med forbruget endnu...så det tærer kun svagt på opsparingen.

Hvad skulle jeg egentlig gøre med den strøm hvis jeg ikke brugte den i VP...så havde jeg jo købt for stort et anlæg. Jeg mener dog jeg har købt det anlæg som passer til huset...det er 6,3kWp...at jeg så ikke bruger så meget strøm er en anden sag. Man kan jo ikke komme bagefter og tilpasse størrelsen af anlægget...det har de jo sørget for.

Jeg bruger ikke VP'erne til at køle med for jeg kan holde huset på max 23g selvom der er 31 udenfor...jeg skal blot lukke alle døre og vinduer inden kl09...
Senest rettet af Kjeld P 16 okt 2013 15:37, rettet i alt 1 gang.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 16 okt 2013 15:35

Nu købte jeg jo selv et for stort solcelleanlæg - eller det er som man ser på det, jeg købte jo den anlægsstørrelse fordi jeg troede at en luft/vand vp var vejen frem for mit hus (usaglig og grisk vejledning fra et vp-firma, som heldigvis er gået på røven). Det var det ikke, så hvordan fik jeg bedst integreret min overskudsstrøm (at sælge den får man som bekendt ikke meget ud af)?

Jeg valgte en 6kw elpatron, som sammen med solvarmen sikrer mig 6 måneders arbejdsfri, og en god bagstopper skulle fyret drille 1 januar, hvor jeg måske ligger og krammer kummen. Men jeg ved godt, at jeg ikke får det bedste ud af min ekstra strøm.... - jeg var bare nede med 200k, så kassen var altså lukket.

En billigere løsning havde været at droppe solvarmen, købe en MGM Junior og en ny kombivandvarmer - fyret ville kunne være slukket i 3½mdr hjemme ved os med den løsning. Overskudsstrømmen kunne så bruges af en velplaceret luft/luft vp - hvilket måske ville have givet os 6mdr med fyret slukket... - altså ganske som trådstarter. Bortset fra at trådstarter vil prøve at lade fyret være slukket i ca 8mdr...

Noget andet er - et stort solcelleanlæg kan altså godt være attraktivt i en evt. salgssituation - en familiefar med tre langhårede døtre, kan måske godt se fordelen....


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kovas » 16 okt 2013 19:50

Hej
Nu skal det ikke være nogen hemmelighed at jeg aldrig ville investere i luft/luft -vp. Alene støjen og så levere de ikke når der er brug for det. Så jeg synes det er meget at gi for at fyre sin strøm af hjemme. Kunne man ikke også sige: 3500kwt * 0,6kr = 2100kr. det er til en palle piller = med 4600kwt til at fyre med i overgangen og så kunne man bruge de 30k til noget sjovere. Men jeg kan da godt se at det er trals med så stort et overskud. Vi blev rådet til at købe så det ca dækkede vores egetforbrug, det var det mest rentable. Jeg tror aldrig det bliver en god forretning først at investere i for meget solstrøm og så siden i luft/luft-vp for at komme af med strømmen. Men det er jo lige gyldigt når man nu står og har gjort det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 16 okt 2013 20:04

Hmm...jeg hører nu ikke ret meget til dem...de nye Panasonic siger næsten ingenting, men du har ret...det er mange penge. Jeg ved jo heller ikke hvor god eller dårlig investeringen er, men det er i alt fald dejligt at have dem til at køre lige nu. Jeg har heldigvis fået dem til en god pris...dog ikke gratis.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 16 okt 2013 21:13

træpiller er stadigvæk så billige at man ikke kan forvente stor eller lille økonomisk gevinst i det - heller ikke ved at få 10-12000kwt "gratis" varme ud af vpérne. Men kombisystemerne har dog trods alt en fordel, de er en tand mere modstandsdygtige overfor prisudviklingen på biobrændsel.

Personligt kan jeg meget godt lide tanken om at når mit pillefyr skal arbejde, så får det altså også lov til virkelig at arbejde - ikke for mange tænd/sluk eller for megen lavlastarbejde.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af poul efterlønner » 16 okt 2013 23:42

kovas skrev:Hej igen Keld.
Prøv at se denne tråd.viewtopic.php?f=189&t=18375 De to herre bliver ikke rigtig enige om tidspunktet for aflæsning.
Jeg er jo nok en af "de to herre" , Og ja, der er åbenbart forskel fra elselskab til elselskab, her på fyn (energi fyn) er skæringsdatoen til nytår.

Har lige startet jordvarme anlæg op, til at aftage de 2000 - 2500 kwt jeg har i overskud. Jeg forventer at fortsætte med halm/brænde fyret 3-4 måneder om vinteren, alt efter hvordan temp. bliver, så jeg kan få regnestykket til at gå nogenlunde op.
Der er også den fordel, at jeg har varme der kan passe sig selv, hvis jeg ikke kan fyre selv.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2013 12:34

66 rør til 200l vvb?? Hvordan dulan svinger du den poul efterlønner? Jeg har 60 rør til 380 liter (+ det vand der er i gulvvarmen), jeg kunne måske have klemt 10 ekstra rør på - men så ville jeg heller ikke turde gå højere op.

Skyder du noget ud i jordvarmeslangerne?


Besvar