Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft/luft VP hot or not

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af pendec » 07 mar 2014 15:01

Poulf skrev:Og ja jeg har også solceller en 3kw inverter, den lavede i 2013 3100kw.
Men det er jo dårligere nu da jeg nu kun får 1,60kr pr kw, men jeg bruger rigeligt alt selv.
gammel ordning? Ville sgu være lækkert med den ordning blev genoptaget. Så kunne jeg også se lidt mere i at investere i fremtiden og mit eget el forbrug og en anden VP , som du siger, sygdom kan hurtigt ske og hvem fylder så op og har kræfterne til dette?
Det er skam svært , har selv prøvet det over de sidste 6 måneder hvor VP klart ville have været at foretrække.


nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 07 mar 2014 16:45

ja det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg er glad for de her kombiløsninger og elsker at høre om hvordan folk griber det an. Dit simple og manuelle start/stop af stoker/varmepumpe er nu ikke så tosset efter min mening - det er ihvertfald en prisbillig og overskuelig måde at gribe det an på.

Jeg valgte varmepumpen fra til mit system, selvom jeg har en sjat overskudsstrøm, som elpatronen bruger af i sommerhalvåret. Sammen med solvarmen er mit fyr slukket i 6mdr.

Din løsning sparer dig vel også få et vandlager - er det ikke rigtigt at hpw pumpen ikke behøver et sådant? Eller hvordan har du sat det op?

Undskyld Kjeld P at jeg napper din tråd på den her måde, men jeg synes alligevel det er lidt relevant - så jeg håber, at det er ok?

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 07 mar 2014 17:56

Jada...det er helt OK...læser også dette med interesse...spædende at høre hvad folk finder på...det kunne jo hænde man også lærte noget :)
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Poulf
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 20 nov 2007 17:21
Mit fyr: Baxi 1,5 350l
Areal: 300 m2 + 200 kælder
Brændsel: træpiller + varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 2-4 tons
Geografisk sted: Odder

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Poulf » 08 mar 2014 14:14

Hej igen
Jah jeg fortsætter i Kjeld P's tråd.

Min varmepumpe er en HPW 10KW fra VVs eksperten, og jeg har buffertank på 140l. Denne kunne undværes men det begrænser start/stop.
Mit anlæg er lavet således at vandet også løber ud i varmepumpen, så spares en frygtelig masse frostvæske.
Der er så en risiko hvis strømmen går i kuldeperioder. Men i Danmark er det nu meget sjældent at det sker i længere perioder så den risiko har jeg taget, selvom VVseksperten fraråder. Efter nogle timer får jeg problemer og vandet skal tappes af i udendørsdelen.(så må jeg håbe at jeg er hjemme).
Jeg har bibeholdt automatisk skft fra Baxi til varmepumpe, således at den tager over hvis Baxi skulle stoppe. (jeg havde et oliefyr tidligere til samme formål). Jeg bilder mig ind at skulle Baxi stoppe i den værste vinter, så wp tager over så huset vil være til at bo i alligevel i de dage Baxi evt er stoppet.
Vi har også en brændeovn som kan varme meget af stueetagen op, så helt galt går det aldrig. Brændeovn har iøvrigt ikke været i brug siden 2005 hvor Baxi blev sat op.
Generelt er jeg meget glad for løsningen, og det har jo vist sig at driftøkonomien hænger sammen. På denne måde har vi også varme i gulvvarmen hele året.
Selve installationen af vp løb op i ca 30.000 i indkøb, men dem har jeg afskrevet.
Poul Færgemann

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 08 mar 2014 16:59

:great: tak for info :)


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 01 apr 2014 14:29

Marts måned...stadig ingen piller eller andet. Dette er varme+varmt-vand+lys,TV,computer kiggeri m.m.


Billede
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 09 maj 2014 14:47

April måned... jeg nyder varmepumpernes bekvemmelige drift (jeg hører intet til dem). Som det er nu og har været et stykke tid er varmebehovet lille, men stadig nødvendig. Solcellerne har snart fået bugt med de ca 1200KWh jeg har brugt mere end sidste år...bliver mere og mere overbevist om at det var det rigtige jeg gjorde da jeg købte solceller og varmepumper.

Billede

Nå ja...jeg er ikke den eneste der nyder det...

Billede
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

nemocharley

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af nemocharley » 09 maj 2014 21:19

:great: det er sgu hygge icon_cheesygrin.gif

kurtsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 25 jul 2014 12:49

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af kurtsen » 25 jul 2014 12:56

Jeg har et hus på 120 kvm og vores VP har ingen problemer med at varme rummene op, som det skrives kan den måske være fejlmonteret, eller har jeg måske en god model? Ved ikke hvad den hedder, men jeg købte den gennem http://www.klimaringen.dk/. Jeg synes de var gode til at fortælle mig om deres VP'er - jeg var ret blank på det område til at starte med :)

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Luft/luft VP hot or not

Indlæg af Kjeld P » 30 aug 2014 09:06

Generelt om varmepumper.


Test

Man kan teste sin varmepumpe ved at indstille blæseren i inde-delen til mindste flow manuelt og derpå hæve temperaturen til maximum. Efter nogle minutters drift i denne tilstand bør luften som kommer ud være ca 50g varm. Testes med alm stue termometer. Man skal ikke fristes til at lade pumpen køre på denne måde...det slider på den og er ineffektivt.


Kølemiddel

Er der nok kølemiddel på. Hvis ude-delen fryser til og det er ujævnt fordelt på elementets overflade og typisk forneden er det et tegn på manglende kølemiddel. Der skal laves service som antagelig betyder at den skal tømmes for at få rette mængde på igen.

Montering

Det er bedst at have tag over ude-delen...de kan ikke lide regn og sne. Mine er alle under tag og de virker fint og ser ud som nye.

Rensning

Rensning af inde-del hellere en gang for meget end en gang for lidt. Er der for lidt flow kommer kompressoren på arbejde og der er risiko for til-isning samt der kommer for lidt varme. Udelen bør kigges efter en gang i mellem.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar