L/V pumpe og brugsvand

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Helskov
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

L/V pumpe og brugsvand

Indlæg af Helskov »

Hej

Har fået en HPW pumpe fra VVS eksperten. Den er ikke stillet op endnu men godt på vej. Bryggers skulle laves klar og fundament støbes samt gammel oliedjævel og olietank skulle væk.
Da jeg købte den rådførte jeg mig med en sælger hos VVS eksperten i Hedensted som skulle være manden der vidste noget. Og det virkede bestemt også sådan.
Da jeg har en spritny Metro 110l combi anbefalede han mig at bruge elpatronen da det ville være for dyrt at varme op til
55gr med varmepumpen. Jeg skulle nøjes med 45gr da vi har 2 værelser uden gulvvarme og radiatorer. Men jeg kunne kombinere min varmepumpe med en lille 40liter vandvarmer som skulle forvarme vandet til den store. (Som jeg forstod det) Og så varme de sidste grader op med elpatronen. Ifølge ham havde jeg ikke behov for nogen zoneventil når jeg gjorde det på denne måde. Nu har jeg så modtaget alt. Vandvarmen er jo uden spiral. Nu kan jeg slet ikke få ind i mit hoved hvordan pokker han havde tænkt sig jeg skulle tilslutte det.

Hvis 40liter vandvarmen skal varme via spiralen i min 110liter combi så kunne jeg vel ligeså godt bare tilslutte direkte til min 140liter buffer med en zoneventil. Eller er der en tanke med den 40liter? Jeg skal jo undgå at få koldere vand i spiralen end der er i beholderen.
Hvis han havde tænkt jeg skulle køre det iskolde vandværksvand igennem min 40liter inden 110liter combi, hvordan havde han så tænkt varmepumpen skulle forvarme disse 40liter når denne er uden spiral. Han sagde med hans konstruktion behøvede jeg ikke en zoneventil da jeg ikke ville få koldere vand i min combibeholder.

Jeg har ikke kunne få fat på ham så håber nogle her kan finde hoved og hale.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

L/V pumpe og brugsvand

Indlæg af pso »

Jeg kan se en mulighed,
Såfremt den nye 40L VVB har en elpatron ville det give mening at lave HPW opvarme de 110L via din Metro spiral og så slutvarme til 60 grader i den lille VVB på 40L. Altså det varme vand skal først igennem Metro og så igennem 40L hvor du bruger El patron i 40L VVB.
Jeg ser dog 2 problemer, Din 40L har nok kun 1500W og og er lidt længe om at opvarme de 40L fra 45 til 55 grader.
Værre er dog at du måske kan få fårlige bakterie i din 110 L metro, da den aldrig kommer over de 45 grader, Den skal varmes op til 55 grader en gang imellem f.eks en gang om ugen.
Jeg ville ikke turde installer dette system medmindre du kan programmere HPW styring til at varme VVB op til 55 grader med faste intervaller som f.eks en gang om ugen.

Jeg overvejede selv en HPW da jeg har solvvarme og brændeovn, men har istedet for valgt en scotte mini.
Du skal vide at alle luft vand varmepumpe virkningsgrad falder med faldende lufttemperatur helt ned til 1 når det er frostvejr, altså det samme som at bruge en alm EL radiator. Er det frostvejr i en måned og du ikke har anden varme kilde som f.eks brændeovn kan du nemt bruge for 10000 kr EL i den måned.
Jeg undersøgte det grundig, den officielle årsvirkningsgrad alle opgiver er baseret på temperaturer målt i København i en 15 års periode hvor der næsten ikke var frostvejr,

Med alle forbehold da jeg ikke er fagmand. Bare en selvstuderet GDS.

nb Husk du har returret i 2 uger ved køb på internet, men du skal selv betale retur fragt, det bør de dog gøre da det er deres fejl.
Helskov
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

L/V pumpe og brugsvand

Indlæg af Helskov »

Ifølge prøverapporten yder HPW fra TEknologisk institut en COP på 1.63 ved -7gr og en udgangstemp på 55gr. Så det vil tage mig mange år at tjene hjem den smule et pillefyr ville spare i betragtning af det vil koste små 30000 kr ekstra at skulle lave fyrrum i udhuset med skorsten og 20meter varme slanger. Vores hus er godt isoleret. Har haft pillefyr. Never again. Vi tog en uge på ferie en vinter med nerver på. For vi vidste ikke om fyret var løbet tør for piller og det hele frostsprængt. Og så hele arbejdet og de kommende afgifter afgjorde valget. Nå men det du siger med at lade den lille varme brugsvand lyder ikke helt dumt. Et ugeur kan jo lade min metro køre el til 65gr en gang om ugen. Den må jeg lige tænke lidt mere over :) Tak for inputtet
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

L/V pumpe og brugsvand

Indlæg af pso »

Husets isolering er en meget vigtig faktor. vores hus er ikke så godt isoleret.
vinterferien har jeg tænkt på. gode naboer fylder piller på svigter fyret har jeg tegnet anlæg således at en el patron på 6kw i akkutank holder hus frostfri

Besvar