Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Ranunkelvej12
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 dec 2011 21:36

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af Ranunkelvej12 » 29 feb 2012 18:12

Hej Varmepumpe- eksperter.
Jeg står i den situation at mit gamle gasfyr står til udskiftning. Derfor vil jeg gerne have en varmepumpe og solfanger i kombination, evt. med en ekstra fanger end normalt da overskuds varmen om sommeren kunne lagres i jorden - vil dette være en ide?
Er der pumper der kan styre dette (forbrug til varmt vand, central varme, buffertank og resten af energien i jorden)?

Vh. Dan


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af svbech » 29 feb 2012 18:49

Skal du have varmepumpe så er der et par krav til dit hus der ikke på nogen måde kan fraviges... (hvis du vil have en fornuftig elregning ;-) )

1. Du skal have gulvvarme i hele huset, idet varmepumpen kun er økonomisk ved fremløbs temperatur op til omkring 40 gr.
2. Dit hus skal have en god isolerings standard.
3. Jorden hvor du skal grave slangerne til pumpen ned skal have den rigtige sammensætning, og vandindhold. få det undersøgt
af professionelle inden i går igang.
4. Grav nu rigeligt med slange ned i haven når nu i er igang, man hører om så mange der når haven er ordnet igen opdager at
de skal til at igang igen, fordi slangen ikke kan levere varme nok, det koster ikke mange basseøre for 100 m mere når det

Jeg tvivler på at det kan betale sig med solfangere sammen med jordvarme, Solfangerne laver jo mest varme om somren hvor jordvarmen er aller billigst at bruge , man kan sagtens lave det så overskudsvarmen gemmes i jorden men en god del af det vil nok bare forsvinde igen inden vinter.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup » 11 sep 2012 11:17

Hvis solvarmeanlægget er rimeligt stort 20 - 25 m2. eller 120 vaccumrør, så kan solfangerne jo klare det meste af varmen i sommerhalvåret, og varmepumpen hviler sig.
I den varmeste tid på året, vil det være muligt at sende overskudsvarmen fra solfangerne ned til jordvarmeslangerne, og hæve temperaturen en anelse, ikke ret meget, men du kan i al fald undgå permafrost.

Jeg har været ude ved to jordvarmeanlæg, hvor der var permafrost, fordi slangerne var alt for korte.
Det ene sted krydsede slangerne vandstikledningen, med det resultat, at det kolde vand var frosset.
En morgen de kom op, da var der ingen vand i hanerne. Der var frosset en hel meter rundt omkring jordslangerne.

Det andet sted, var slangerne også alt alt for korte. Så spar endelig ikke på slangerne.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af Rasmus Jensen » 18 sep 2012 10:41

Eviheat laver anlæg med præcis dette for øje. Har selv kigget på det, men det var desværre en for dyr løsning for mig.
Jeg er af den holding at anlægget skal kunne tjene sig selv hjem på ca. 10 år. ellers er det ikke en god forretning.
http://www.energywise.dk/solvarmepumpen.html
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

nemocharley

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af nemocharley » 20 dec 2012 21:29

Titanheating har en produktserie fra Tyskland - mener at huske at den hedder Rotex - den indeholder ihvertfald det du efterlyser, med måske en af markedets bedste akku-tanke.

Men jeg tror det er billigere at sætte sætte anlægget sammen - i anskaffelsespris forstås. Drift og effektivitet på Rotex skulle være blandt de abslolut bedste.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Skal købe varmepumpe og evt. solfanger

Indlæg af BWJ » 20 dec 2012 21:37

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar