Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hus kun med radiatorer

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 01 apr 2024 18:35

Hej

De gamles pillefyr driller meget igen, vi kigger efter noget luft til vand i stedet hvis ikke det kommer til at køre i morgen, men kan man i et rimeligt isoleret hus kun med radiatorer bruge luft til vand uden det bliver for koldt eller dyrt i strøm.?

lige nu bruger de ca 4 ton piller med 24 grader i hele huset.

Kan få et komplet sæt Panasonic monoblok 9KW og buffertank 100/200L + div for 30.000 kr , men købe det og de så ikke kan holde varmen er træls.

Hilsen Benny


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af Smoelfen » 01 apr 2024 20:08

Det handler om, hvor gode varmeflader der er i ejendommen og selvfølgelig isolering. Jeg har gennem vinteren haft nogle PB her på SP, som netop har spurgt mig om det samme. En med 4.5 ton piller pr. år til 150 m2, hvor det slet ikke ville komme til at hænge sammen med en varmepumpe.
Der har været 4 i alt hen over vinteren som netop spurgte mig om min holdning til varmepumpe efter de var ved at se enden på pille fyret. Jeg foreslog dem at prøve at kører disse anlæg ned i fremløbstemperatur og log-føre deres oplevelser, sammenholdt med udendørstemperaturen, specielt i denne kolde vinter. Et af stederne kunne det bestemt ikke svare sig, selvom der stod en VVS'er "med 40 års erfaring" og fortalte det kunne godt hænge sammen.
Jeg har også skrevet her på SP om en anden situation, hvor jeg anbefalede at køre videre med piller, men varmepumpen blev sat op, også på anbefaling af en af de "med 40 års erfaring". Den kører sig til døde på andet år, der mangler varme, og 230 kWh om dagen for 400 m2 er ikke unormalt i de kolde tider.
Et af stederne mente jeg det gav mening at sætte en varmepumpe op. De regner med at sætte op her henover sommeren.

Er der gulvvarme, eller er der radiatorer med nogle store flader til at aflevere varmen til omgivelserne i ejendommen, begynder det at ligne noget.
Om der står Panasonic, Vaillant, Bosch, Nibe eller et andet navn på skramlet, er efterhånden af mindre betydning. Dog har jeg hørt på vandrørene at Panasonic har det lidt svært med support / stumper til deres maskiner for tiden. Jeg har dog ikke gjort nogle erfaringer på dette problem, endnu.
Min anbefaling, få nogle data på ejendommen, hvad kræves der af fremløbstemperatur under de forskellige konditioner, det giver virkelig noget data der kan bruges for beregning af om det kan lade sig gøre, førend om det kan svare sig 😊 Især hvis man har nogle flere datasæt med udendørs temperatur, minimum fremløbs temperatur hvor komforten netop er ok over alt i ejendommen.

Jeg har beregnet en del ejendomme med U-værdier på vinduer, vægge, lofter, døre etc. og efterhånden kan man komme tæt på virkeligheden, men de faktuelle tal / datasæt ( gerne med 3-4 datasæt ) giver et langt bedre resultater, når det kommer til varmepumpe / ej varmepumpe.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 01 apr 2024 20:22

Tak for svar.

Vi har desværre det problem at det fyr de har ikke kører lige nu, så prøve os frem kniber det med.

men ellers må der et nyt fyr til.

men der er 150 kvm, rimeligt isoleret og radiatorer i den store ende, men det er plade radiatorer fra 1973 så nok ikke de bedste med at give varme fra sig.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BWJ » 01 apr 2024 21:01

Luft/luft pumper er heller ikke tosset, vi har 3 stk.- 1 i stueplan og 2 på 1 sal, grundet lukkede rum, de bedste laver mindre en 18 db .
Vi bruger i omegnen af 15 kwh om dagen og ved -15 brugte vi 26 kwh om dagen.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af Dunas » 01 apr 2024 21:34

BennyLarsen skrev:
01 apr 2024 18:35
Hej

De gamles pillefyr driller meget igen, vi kigger efter noget luft til vand i stedet hvis ikke det kommer til at køre i morgen, men kan man i et rimeligt isoleret hus kun med radiatorer bruge luft til vand uden det bliver for koldt eller dyrt i strøm.?

lige nu bruger de ca 4 ton piller med 24 grader i hele huset.

Kan få et komplet sæt Panasonic monoblok 9KW og buffertank 100/200L + div for 30.000 kr , men købe det og de så ikke kan holde varmen er træls.

Hilsen Benny

Lad være med og skifte til VP. Jeg bor selv i et parcelhus på lidt over 150 kwm. Har gulv varme i brygges og badeværelse. Resten af huset
er med radiator. Bruger ca. imellem 4 til 4,6 tons årlig, alt efter hvor hårdt en vinter er.
Når det er vinter med frost køre jeg med 75°C fremløbs temperatur. Det kan ikke VP ikke uden el patron køre på fuld drøn.
Når el patron først er i gang med og varme vandet på VP går det rigtig hurtig i strøm forbrug.
Som tommelfinger regel, skal man teste huset på en vinter dag med frost, og sætte fremløbstemperatur ned på 45°C. Hvis huset
kan klare dette over nogle vinter dage, kan der anvendes VP.
Det som mange glemme er, at når en radiator bliver fodret med 70-75°C varmt vand giver det rigtig mange kalorier. Når man reducerer til
45°C i fremløb mister man rigtig mange kalorier.
HUSK på ca. 80% af dit forbrug af træpiller vil blive fyret af Nov.-Dec-Jan-Feb. og marts mdr. Sådan er det ved mig.
Mange der er skiftet til VP i et ældre parcelhus, opdager først de mangler varme når de kolde dage dukker op. Når de så sætter
temperatur op på fremløb VP eksploderer el regningen, da de tænder for el patronen.

Jeg ville nok kigge efter et nyt pillefyr. Der er mange som taler/skriver meget positiv på et Easypell pillefyr. Det skulle køre ad sig selv (meget brugervenlig), lige bortset fra rensning. Jeg kender ikke selv Easypell. I bør vælge noget, som kan leverer ca. 70°C i fremløbstemperatur.
https://www.youtube.com/watch?v=Xp6IHWJZAwU


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af kreller » 03 apr 2024 17:12

Ideen med at sætte fremløb ned til 40-45gr er go til at teste, men ellers så få skiftet de gamle radiator ud til 3 lags. Jeg har panelvarme, der ellers er designet til de høje temp. klarer sig fint og da vi havde -12gr var mit fremløb oppe at snuse til de 58gr uden elpatron. Brugte 5938kwh sidste år til 22,5gr.
Det er bare vigtigt at vp ikke beregnes for lille, da det ellers hedder dyr elpatron. Vølund beregnede min til -12 uden elpatron og da den temp er afprøvet uden at kompressor er i max, så kan det altså lade sig gøre at beregne det som der er givet besked på.
Regelsættet er vidst noget med indetemp på 20gr ved udetemp på -7gr og -12gr med elpatron. Men det kan man jo forlange anderledes eller finde en anden fabrikant der vil. På diverse facebook forums, svømmer det i indlæg når vi kommer under -5gr, fordi der er beregnet for små pumper pga prisen eller uvidenhed.

BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 03 apr 2024 21:28

Hej
Tak for alle svar, det er lidt svært at finde ud af, men jeg har kontaktet en der skulle være fornuftig med VP og så skal vi se på et par MGM i weekenden så må vi se hvad der bliver besluttet, men denne vinter har jo ikke været kold.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af triumph » 03 apr 2024 21:52

Der er virkeligt muligheder for at købe et billigt brugt pillefyr nu

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af Smoelfen » 04 apr 2024 09:08

kreller skrev:
03 apr 2024 17:12
Ideen med at sætte fremløb ned til 40-45gr er go til at teste, men ellers så få skiftet de gamle radiator ud til 3 lags. Jeg har panelvarme, der ellers er designet til de høje temp. klarer sig fint og da vi havde -12gr var mit fremløb oppe at snuse til de 58gr uden elpatron. Brugte 5938kwh sidste år til 22,5gr.
Det er bare vigtigt at vp ikke beregnes for lille, da det ellers hedder dyr elpatron. Vølund beregnede min til -12 uden elpatron og da den temp er afprøvet uden at kompressor er i max, så kan det altså lade sig gøre at beregne det som der er givet besked på.
Regelsættet er vidst noget med indetemp på 20gr ved udetemp på -7gr og -12gr med elpatron. Men det kan man jo forlange anderledes eller finde en anden fabrikant der vil. På diverse facebook forums, svømmer det i indlæg når vi kommer under -5gr, fordi der er beregnet for små pumper pga prisen eller uvidenhed.
Som det ser ud de tal du lægger frem ser det jo fornuftigt ud, og jeg er også ret sikker på du som jeg følger med i hvordan varmepumpen performer.
- 10 C, ca. 55% last på kompressor, uden el-patron, var ikke noget problem på en 7 kW maskine til knap 200 m2 ejendom. Dette var en test på en billig Copmax. Det gjorde den godt med en fornuftig virkningsgrad, men hvor længe?? :) Disse tal kan læses andre steder på SP.

Jeg forstår nu også de mennesker som netop stiller spørgsmål ved om det kan betale sig at skifte til varmepumpe med alle de medfølgende ombygninger der mange gange skal foretages på en ejendom før det bliver rentabelt at sætte varmepumpe op. Hvis en stor del af varmeinstallationen skal skiftes ud ( en ting er varmeflader, en anden er rør installation for at få et ordentligt flow i installationen. Lige set som problem på et jordvarmeanlæg. ) og en Vølund eller Volapyk pumpe skal sættes op, vil mange menige mennesker nok gå ud og få en installatør til at lave dette. Priser på 300-400 k er hørt, så bliver det ikke på denne side af solens levetid det går break-even :-)

Jeg synes @Dunas beskriver det ganske godt, 75 grader dur ikke til varmepumpe drift, så det kan blive bekosteligt inden en varmepumpe kan gøre noget gavn.

Ja, der er mange som piver når temperaturen er under -5 C, men at skære alle over en kam med for små varmepumper eller uvidenhed, mener jeg skal nuanceres lidt:
  • Der er en del for små maskiner sat op derude.
  • Jeg ser dog også "40 års erfaringer" som lover en masse til ejendom som ikke er skabt til varmepumpe, men varmepumpen er stor nok.
  • "40 års erfaringer" som formår at sætte to-delt shunt anlæg på en varmepumpe i en ejendom med radiatorer. Han kunne lige så godt købe en Porsche, jogge speederen i bund, og samtidig træde med venstre fod på bremsen for at holde den under 200 km / h.
  • Nogle af de varmepumper som står ude i dag er sat op med el-patron sættes i drift ved -7 C, uagtet om der er behov eller ej. Der har Vølund og de andre også været :-) Godt at der findes software opdateringer.
Med hensyn til levetid på varmepumper, siger min erfaring mig, kompressorer som kører for hårdt, og veksler mellem kølemiddel / centralvarme vand er de hyppigste fejl på pumperne i dag. Kompressorerne er blevet væsentlig forbedret ifm. scroll-kompressorens indtog, dog hold fremløb under 50 C. Mange af leverandørene lover højere temperaturer på anlæggene, men faktum er, R32 kølemiddel -10 C og 50 C giver et differenstryk 20 -30 bar, kig blot i et h-log p-diagram. Det er fysikken uanset hvad navn der står på fronten af kassen :shock: Når maskinerne kører ved disse kriterier, vil overheds gassen være særdeles varm grundet det begrænsede flow af kølemiddel, men med stadig stort energiindhold, og det slider.
Mht. veksler er dette et udtalt problem på billige maskiner, og efter en del års drift, bliver de utætte.
BennyLarsen skrev:
03 apr 2024 21:28
Kan få et komplet sæt Panasonic monoblok 9KW og buffertank 100/200L + div for 30.000 kr , men købe det og de så ikke kan holde varmen er træls.

Hilsen Benny
Spørger nysgerrigt. Hvad er der galt med fyret? Håber ikke det er en simpel sensor dims, der gør at det hele skal skiftes ud :? Der sidder jo nogle hardcore pille fyre her på SP som ved alt :P


Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af Dunas » 04 apr 2024 09:47

BennyLarsen skrev:
03 apr 2024 21:28
Hej
Tak for alle svar, det er lidt svært at finde ud af, men jeg har kontaktet en der skulle være fornuftig med VP og så skal vi se på et par MGM i weekenden så må vi se hvad der bliver besluttet, men denne vinter har jo ikke været kold.
Du må da gerne lige lave en update efter weekenden. Hvad blev beslutningen, NY VP eller pillerfyr ???


Besvar