Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ustabil drift af varmepumper med inverter.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Ustabil drift af varmepumper med inverter.

Indlæg af Smoelfen » 06 mar 2024 09:54

Jeg har nu taget tiltag og skrevet til nogle leverandører af luft / vand varmepumper vedr. ustabil drift af varmepumper som kører med inverter.
Sagen drejer sig om at der i de fleste pumper findes en parameter for differens på tilbageløbs temperaturen, hvor omkring pumpen skal regulere effektproduktionen ift. effektbehovet. Denne parameter definerer kun hvornår pumpen skal stoppe og starte ved lavt effekt behov, hvor pumpen levere mere effekt ved minimums drift af inverter / kompressor end der er behov for. Når varmepumpen skal levere effekt mellem minimum og maksimum af inverter drift af kompressor er denne regulering så aggressiv, at varmepumpen / kompressoren kører op og ned i effekt. Det giver dårlig driftsøkonomi, og er ikke sundt for centralvarmeinstallationen. Jeg har prøvet at foreslå at der bliver indsat en parameter for differens mellem minimum og maksimum effekt på inverteren som funktion af et differens vindue på setpunkts tilbageløbs temperaturen.
Forholdet gælder også på væske / væske varmepumper.
Jeg er ikke sikker på at alle pumper lider af dette problem, men nu har jeg observeret det på to installationer. Lægmand opdager ikke en s… :shock: Hele denne reguleringssløjfe som dette jo er, er bestemt af pumpens effektproduktion, af centralvarme systemets tidskonstanter etc., så der er nok at kæmpe med. En ting er sikkert, kunne man definere en differens på pumperne ved kørsel i "inverter vinduet" ville det løse mange problemer.
Se vedhæftede eks. på varmepumpe der bliver ustabil når temperaturen udenfor falder.
Nu må jeg se om jeg får noget ud af det new24
heatpumpprint.png
Ustabil inverter varmepumpe drift.
Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Ustabil drift af varmepumper med inverter.

Indlæg af kreller » 06 mar 2024 20:29

Hvilken vp har du ?
På nibe kan man justere, hvor tidligt eller sent den skal hæve frekvens, hvis den kommer bagud ifølge gradminutter. Står den for tidligt så hæver og sænker den frekvens hele tiden og fremløbet følger med op og ned. Jeg har sat den til max, så den nærmest er ude af drift og selv lavet en kompressorkurve.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Ustabil drift af varmepumper med inverter.

Indlæg af Smoelfen » 06 mar 2024 21:05

Fuldstændig korrekt, Nibe har løst denne med gradminutter og det er en måde at løse det på ( vist nok det der hed lag-lead kompensering i det gamle reguleringsteori ). CTC har en anden måde som minder om det. Carel ( alt kineser skrammel ) har ingen settings på dette problem og Panasonic har også et problem. Jeg er ret sikker på Panasonic kan sættes men hvor? Vaillant er straks en gåde :-)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Ustabil drift af varmepumper med inverter.

Indlæg af kreller » 08 mar 2024 16:06

Når vi snakker Panasonic, så tænker jeg at "Troldmand" ved alt om styringen i den, men ham fanger du nu nok kun i en privat besked.


Besvar