Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Hvis man selv kan grave alle slanger ned, er der jo hurtigt hentet 35000kr. Men om vinteren er der vel ikke meget at hente i solvarme, til at opvarme brinen. ?
Læste på et svensk forum at de bruger en tommelfinger regel, der hedder ned til -15gr. luft/vand. Under -15gr. jordvarme.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Dertil skal vi lige huske. Det er først ved minus 15 grader, de nye varmepumper begynder at mangle at kunne følge med.
Skulle det ske, at temperaturen falder til drastigste -15 grader, træder varmepatronen til som hjælp. Varmepumpen stopper ikke sin ydelse ved -15 grader, den får bare sværrer ved at følge med, hvis kravet er fuld ydelse. Eksempel som min 9kwh. Først når der kaldes på mere varme, end de 9kwh pumpen normalt kan levere, træder varmepatronen til. Skulle varmepatrone træde til som hjælp, de få nætter hvor temperaturen virkelig dykker ned, vil det ikke kunne ses, på det samlet års regnskab.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Min laver 63gr ved -23gr uden elpatron. Håber aldrig vi kommer så langt ned. Men ja nogen dage med elpatron til hjælp vil ikke betyde det store.
Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
8
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 44 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Pawgs »

Han fandt et billigt brugt panel på nettet også kan han selv lave en styring til det. Så er for ham temmelig billigt.
Han har dog ikke sat det op endnu. Han har for mange andre projekter 🙂
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Kreller,
1. Februar, laver vi måneds status;-) er du med ?

Fornemmer allerede nu, at forbruget kommer til at ligge i nærheden af på pris af en halv palle piller.

Fra pumpens logger.

2019 energiforbrug - ind til nu 24 - januar = 639kWh = 960 kr.

Omregnet en smule over en sæk i døgnet.

Og dertil. Vi har godt nok varme på, der vil noget. Mit bedste og dyrete termometer ( konen), har ikke klaget over manglende varme i mands varmepumpe-minde ;-)

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Vi kan gøre status, hver måned 🙂
Jeg mener vi er på 733kwh denne måned. Nu får vi lidt vinter og pumpen kører upåklageligt.
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 24 jan 2019 21:45Fornemmer allerede nu, at forbruget kommer til at ligge i nærheden af på pris af en halv palle piller.
Hvis målet for jer begge, det har Troldmand så ikke skrevet, at det er komfort og problemer med kroppen, at man investerer 50.000 eller 100.000 i jeres løsninger. Hvorfor så vade konstant i at det sparer 50% i forhold til træpiller?

Som jeg ser, bruger Troldmand mindst 10 år på at få pengene hjem igen, og Kreller med sine 100.000, så nok 20 år på at det giver overskud. Men stiger priser på piller og el, så følges de måske lidt ad, og det kan tage længere at få overskud.

Men ville det ikke være mere spændende bare at dyrke komforten og så lade underskuddet forsvinde stille og roligt de næste 10-20 år, og så mærke overskuddet der, hvor i sidder med fuldskæg og ryggen i behold og nyder jeres otium, og så kan mærke i sparer penge.
Lige nu er det jo ikke penge sparet, når bundlinjen stadig er rød, ligemeget om det er opsparing, lån eller lotto gevinster som er brugt :)

Så vidt jeg husker, ville troldmand aldrig sammenligne sit produkt med træpiller eller andre fyringsformer, og er det ikke hvad stadig foregår her, skal man ikke snart blive voksen og se på komforten og lade økonomien tale sit eget sprog, for folk kan vel godt forstå det koster stadig en lille sum at få VP installeret og der skal være en gevinst men det kan være olie eller halm løsninger som man havde tidligere, og så giver det slet ikke mening for nye læsere at sammenligne med træpiller, for de kender ikke forskellen i priser, og så er det jo kun for at provokere på et forum hvor andre har pillefyr.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Kreller.
Ja lad os det.
Som man siger i kl. 24 nytårs velkomsten.
"same precidia as every year"
At du ligger lidt over, er helt naturligt, da I er to mere til at bruge varme. Men stadig et kanon flot resultat.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Jeg håner ikke andre med pillefyr, har kun mit eget pilleforbrug at sammenligne med. Skulle have nyt uanset hvad, så min mér investering er nærmere 96000kr - 5500kr for det gamle lort, - tilskud 4900kr, skal vi sige 30000kr til et nyt pillefyr? = 55600kr.
Medmindre vi skal have vinter til juni, så kommer jeg ca til at ligge på 5300kr indtil 1/7 og sidste år brugte jeg 3374kr fra 1/7. Det er noget i stil med 6000kr mindre end sidste vinter med pillefyret. Hvis vi siger det ligger konstant de næste mange år så er det jo omkring 10 år for min mér investering. Dem er jeg glad for jeg har brugt. Hvis jeg har regnet forkert på noget eller det tager 20 år, så er jeg stadig glad.
Til den tid skal jeg jo nok have fundet mig en ny varmepumpe. Måske de er blevet endnu bedre til den tid :)
Har brugt 41kwh det sidste døgn. Pumpen snuser til 52gr. ind, til et gennemsnit på 44gr. fremløb.
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Pendec, lad nu dem gå i troen. Tror bare der er nogen der ikke har haft kuglerammen helt oppe af skuffen, men dem om det. Ingen grund til at la sig provokere. Hvis nu de er glade, så er det sgu da fint for mig. Men det minder snart om den gang i børnehaven, hvor min fars var større, bedre end din far:))) man skulle ikke tro det var voksne mænd herinde.

Besvar