Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Troldmand, de naboer du har som har skiftet til varmepumpe, hvad havde de som varmekilde inden? Og ved du hvad de evt. Har sparet?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Der blev skrottet 4 pillefyr - resten oliefyr. 2 luft vand pumper mere er på vej. Begge de 2 nye luft vand pumper, der er på vej, er hos folk, der har savværk her i skoven, og som har alt det træ, de kan ønske sig til opvarmning. Skiftet sker udelukkende på grund af man ønsker mere velvære!

Dem jeg kender regnskab til er 2. Et meget stort hus fik 20kw jordvarmeanlæg. Der blev gravet 1000m rør ned. 2 store akkumuleringstanke. De har 2 kompressoren på anlægget. De havde en udgift til olie / el på over 50000,- om året. Sidste sæson blev varmeudgiften for dem ca 28000,-

Et hus fik (tror) det er en 16kw Vølund pumpe op i stedet for gammelt oliefyr. De brugte før en den del træ samtidig. Men på det reelle regnskab slap de for ca 8000,- mindre om året.

Et andet hus fik jordvarme, som ikke gik efter forventningerne. Hvad jeg ved fik de gravet alt forlidt slange ned. Det skulle dog være afhjulpet i sommer.

Jeg tror jeg har læst og set alt om varmepumper, herunder Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=j-dR3O1XUjU
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Som jeg læser dine naboers erfaringer, så er det dem der har skiftet fra olie/ el der har halveret deres forbrug. Min fornemmelse er at årligt er det ca. Samme pris med varmepumpe og pillefyr. Tror grunden til mange har valgt pillefyr frem for varmepumpe, er at etableringsomkostningerne er mindre, og dermed tilbagebetalingstiden kortere, plus der har været mange dårlige historier om varmepumper der ikke ku levere det lovede mht. Både pris og ydeevne. Personligt tror jeg det er hip som hap, hvad man vælger økonomisk, når man regner med initialomkostninger, altså anlæggets samlede omkostninger i hele levetiden.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Økonomi. Da jeg bestilte varmepumpen, var det ikke med den forventning, at det skulle være billigere at holde varmen.
Hvis holdbarheden på en varmepumpe er, som de skriver. 15 - 20 år Så tror jeg, der når at ruste to pillefyr op på samme tid.
Ydeevne. Så har varmepumpen bevist, at ved grader ned til frysepunktet tager den teten. Hvad den kan ved minus grader, har jeg tilgode at se.
Jeg tror ikke varmepumpen når at overhale pillefyret i kr og øre i forbrug. Den 27 i denne måned, har den kørt i 3 måneder, og når næppe at bruge for 1500,- Havde det været vores gamle pillesluger, var der røget minimum 1,5 palle piller.
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Kan godt mærke din begejstring for din pumpe, men at påstå et pillefyr ikke holder mere end 7- 10 år er vidst ikke realistisk,jeg kender ikke nogen hvis fyr ikke har holdt mindst 12-15 år,og desuden ved du jo heller ikke en meter om din pumpe holder, det er der jo ikke mange erfaringer med. Desuden skal du jo forrente mindst det dobbelte beløb. Personligt har jeg kostet 250 kr på 2 eltændere på 4.5 år....og er der ikke noget med der er lovpligtigt eftersyn på en varmepumpe hvert år. Tror du glemmer at tænke i totalomkostninger i hele installationens levetid. Men det vil fremtiden på fin vis afgøre.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. »

Jo der er lovpligtigt eftersyn. Tilgengæld kommer skorstensfejeren ikke mere.
Begejstring for pumpen. Er der noget at sige til det? Kører perfekt. Ilden går aldrig ud. Smuld i pillerne bekymrer den sig ikke om.
Til foråret kan vi tage snakken, om hvordan det er gået med økonomien. Lige nu gætter vi kun!
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Skorstensfejere er over skatten nu, så det er ingen udgift, jeg har ingen driftsstop , med mindre jeg skulle glemme at fylde piller på, kan godt se fordelen i man slipper for at fylde piller på, og tage aske ud, men det er ikke noget der betyder det store for mig, renser fyret max 4 gange om året, ca 1 time pr gang, og bruger vel ca. 15 minutter hver 14 dag til at fylde silo og tager aske ud her om vinteren, om sommeren går der vel 2 måneder mellem jeg fylder silo.... så det er ikke noget der generer mig, men der er vi selfølgelig forskellige, fyret har betalt sig selv hjem på 4.5 år, så fra nu af er det bare billig varme, til fyret ikke kan mere...vi brugte for mellem 24-27000 i gas, nu er regningen i omegnen af 13000 om året, kostprisen var 35000 på fyret for 4.5 år siden. Så det er betalt så rigeligt nu.
pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec »

skrot1 skrev: 17 nov 2018 22:07 Skorstensfejere er over skatten nu, så det er ingen udgift,
Kan du uddybe, eller er det kun regionalt? Så vidt jeg husker, så skiftede vi over til at fakturering kom direkte fra skorstensfejer engang i 2015?
Jeg får da regning direkte fra dem her.
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Jeg betaler over ejendomsskatten, mener ikke det er specificeret længere, men kan da ta fejl. Undersøger det lige, for at være sikker, ret skal være ret.
skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 »

Det står så udspecificeret på min skattebillet, koster 181,98 årligt, det er da ok billigt:)

Låst