Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 22 sep 2018 15:31

Troldmand. skrev:
20 sep 2018 08:22
Min installation.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs&t=143s
Det ser da ellers smart ud, den lider da mindre under vind og vejr og når den er så langt inde så skal vinden vel næsten stå lige på, før regn kommer derind, så hvis det er vind og vejr forbehold, ser det smart ud, havde egentlig ikke set YT i første omgang :)


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 sep 2018 20:14

Hej Soren Mit anlæg har jeg selv sat op. Derfor ingen arbejdsløn til montør. Anlægget kommer til at koste mig incl. alt ca. 50000. Pumpen er købt i Danmark, og alt vvs er fra Tyskland. Bioèn er blevet skrotte på grund af velvære, orker ikke mosle med piller mere. Og da pumpen kan det samme, uden en masse arbejde, blev det sådan! I dag hvor det har været møgvejer med blæst og regn, har vi haft 24 grader i hele huset incl varmt vand for 7 kr.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 sep 2018 20:32

triumph. Den er sat under tag af flere årsager. Den står altid tørt og godt. Den kommer aldrig til at suge blade og andet skidt til sig, som hvis den stod i det fri. Med hensyn til at kunne komme af med luft og indtage luft står den optimalt. For at den kan yde optimalt, er det vigtigt den har så fri gennemstrømning af luft som muligt. De originale plast riste foran ventilatoren dækker ca 1/3 af arealet. Min har nu 100% areal den kan blæse ud af. En port ca 10m fra hvor den suger luft ind, står altid åben, så den kan trække alt det luft uhindret, den skal bruge. Ved normal udendørs opstilling, er der kun 5cm fra hvor den suger luft ind, til hvor den blæser ud. Vi kan ikke se det, men den vil stå og genbruge masser af den kolde luft den lige har blæst ud. Udblæsningstrakten på min forhindrer, den kan stå og genbruge luften. Levetid på pumpen. Alt elektronik er silikone forseglet. Rør og andet er i kobber. Selve pumpen - skulle den gå til efter 20 år så pyt, så har udviklingen sikker gjort, der skal en ny pumpe ind!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 sep 2018 20:35

pendec Regn kan ikke nå ind til den. Der er ca. 120cm ind til den.

Ronni1974
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2016 22:25
Givet likes: 1 gang

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Ronni1974 » 22 sep 2018 21:49

20 år. Med den opsætning der skal du være heldig hvis din kompressor holder til det 6 md. Det er virkelig vigtig at en varmepumpe er fri fra alle sidder, pga. Luft tilstrømning, og for at komme af med den varme kompressoren afgiver. Og forøvrigt er det bestemt ikke optimal at den står i en lukket garage eller andet. Den SKAL stå i det fri.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 sep 2018 22:03

Ronni1974 Står min varmepumpe ikke i det fri? Min instalation står mere frit end nogen anden gør. Det er ikke tilfældigt som den er opstillet. Der har været top kyndige fagfolk med ind over projektet! Strømforbruget på den viser også, den har det virkelig godt!

Ronni1974
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2016 22:25
Givet likes: 1 gang

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Ronni1974 » 22 sep 2018 22:13

Som jeg ser det er den pakket inde i en rum med bagenden ind i en garage eller andet.
Og hvis der er fagfolk der har anbefalet dette, så ved jeg ikke hvem de er.
Alle jeg har snakket med der ved noget om nettop dette fortæller at det er vigtig at den står ude i det fri.
Og har en kollega der nettop købte en Panasonic og pakkede den ind i en trækasse til formålet som han købte ved VVS Eksperten.
Der brændte komprasseron af inden der var gået 9 uger. Og de nægtede at dække over garantien da de sagde det var fordi at kompressoren ikke kunne komme af med varmen pga af kasse.??
Og 9.400,- til en ny kompressor efter 9 uger er lidt træls...

Men hvis du er overbevist omkring din installation, så lever vi jo heldigvis i en fri verden, og jeg indrømmer at din installation ser rigtig fin ud, og der er lagt tid i detaljerne.

Tillykke med den.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 sep 2018 22:33

Ronni Det der har været aller mest vigtigt her er, er at den kan få luft uhindret og komme af med luft uhindret. Luft indtag. Den står helt frit med hensyn til luftindtag. Ingen mur eller andet der kan bremse luften. De originale plast gitre ude hvor den blæser ud tager 30% af arealed den skal blæse ud af - de er fjernet, så den har 100% fri udblæsemulighed. Kassen fra vvs eksperten kan du slet ikke sammenligne med min opstilling. Kunne ikke drømme om at pakke den i en "expert" kasse! I linket kan du se dagens forbrug. Den kører på laveste ydelse. Kan ikke stilles længere ned. Forbruget er til hele husets forbrug! https://www.dropbox.com/s/sxxueo2r03bbs ... 1.jpg?dl=0

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 31 dec 2018 11:42

Jeg kan slutte mig til her, at man ikke skal være bange for en varmepumpe i et gammelt hus og måske kun med radiatorer.
De kan, hvis de er for små udskiftes til større modeller.
Flere og flere varmepumper kan klare 65gr fremløb ved -20gr uden brug af varmepatron. Så snakker vi nok også 1,5-2 i cop.

Fik selv beregninger fra 3 forskellige mærker og Vølund var den jeg havde mest tiltro til. De beregnede 55gr fremløb hele året og til 13300kr i strøm. Brugte 7 tons piller før.
Kan i dag aflæse bimåler til 2318kwh for 6 måneders drift. Her i julen har vi fråset lidt med 23gr indendørs. Vi har brændeovn, men gider ikke bruge den når vi fint holder varmen og med 82øre i rabat på el, så har det kostet noget i stil med 3400kr.

Savner lidt de -10gr, så vi kan se fremløb temp. og forbrug der. Det kommer sikkert på et tidspunkt.

I Sverige skelner de luft/vand og jordvarme ved -15gr.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 31 dec 2018 12:54

Lad jer nu endelig ikke forblænde af alle de positive ord, der falder om varmepumper.
Der er en bagside på medaljen, som jeg først har opdaget nu.

Jeg troede, pumpen ville give mig mindre arbejde. Men nej, konen har fundet ud af, at al den tid jeg nu sparer, ved ikke at skulle rense fyr - komme piller i pilletanken mm. listen er lang.
Nu vil hun nu have, at jeg skal bruge tiden, jeg før brugte på fyret, nu skal bruges til at male stue, nyt gulvtæppe mm. Listen er lang for hvad hun nu forventer af mig.
Og ikke nok med det - de mange penge jeg sparer, er hun også ude efter, hun vil ugentligt have mit visakort med til Aalborg, da hun har opdaget, at pengene jeg sparer ved pumpen, hober sig op.

Lad det være en advarsel. Tænk dig godt om, inden du køber varmepumpe :wink:
Bred endelig budskabet inden nogen kommer i samme uheldig situation, som jeg ufrivilligt er havnet i.

Sidste uges forbrug i liket.

https://www.dropbox.com/s/ms8hzrszhsnew ... 9.png?dl=0

Godt nytår til alle.


Besvar