Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombiner varmepumpe og pillefyr

Her kan alle forhandlere sælge deres produkter.
Det gælder både træpiller, stokerfyr osv.
Ligeledes er forhandlere og producenter velkommen til at informere os om nye produkter osv.
Forumregler
Her kan alle forhandlere skrive nyheder, sælge produkter osv.
Når emnet ikke længere er gældende, bedes I skrive det i emnet som en tilføjelse.
For andre brugere end forhandleren er det kun tilladt at spørge ind til produktet og/eller firmaet.
Alt andet vil blive betragte som spam og slettes uden varsel.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 07 sep 2023 22:17

Grundlæggende er det vel 18-20 år siden man begyndte at snakke om smartgrid til bedre balancering af elnettet og heraf billigere priser.
Dong mfl. skrev den gang om store forkromede projekter der skulle rulles ud de kommende år. Hvad har det afstedkommet - ikke en skid andet end at min elmåler straks afregner køb og salg med times interval(prissætningen) og der er blevet sat en hulens masse batterier op i de danske hjem.

Hvis det er hvad store forkromede projekter om smart grid kan magte, så lover det sku ikke godt for fremtidens el eller pris på samme.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af Lintz » 08 sep 2023 05:48

Hjemme teori skrev:
07 sep 2023 22:09
Du skal gætte, hvad du vil købe dem til næste gang og har du købt så mange, venter du nok ikke til den 23. dec 24 før du køber nye?

Jeg prøvede bare at forklare dig at det er præmissen og du så galt på den når du snakkede om prisen på pillerne i garagen.

Præmisen er at styringen ved vad du kan købe el til og du fortæller den hvad du tror du kan købe piller til. Du kan jo også bare taste prisen på de piller du har i siloen og så håbe du kan købe lige så billigt eller billigere næste gang.

Men det er sku da smart og hvis den kombineres med virkningsgrader og cop værdier og evt. flere brændsler eller VP'er synes jeg ikke ideen skal skydes til hjørne som skidt, fordi jeg har købt stort ind til forskellige priser.
Det skal lige siges med det samme at jeg på ingen måde har imod selve hybridsystemet som det vel reelt er.
Fint at man kan kombinerer to opvarmningsformer men lige den der med at systemet kan gå ind og opveje om det skal køre på den ene eller den anden opvarmningsform ud fra at den kan læse oplysningerne på el time for time (går jeg ud fra) og det så skal holdes op mod en pris som man tror er korrekt langt ude i fremtiden er for mig at se et for stort sikkerhedsmoment og du kan vel næsten ikke efterfølgende vurderer om man har fået den billigste varme.

Så hvis sådan et system skulle havner her på matriklen ville jeg nok ikke bruge lige dette parameter for om det skulle være den ene eller den anden opvarmningsform der skulle i drift.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 08 sep 2023 09:42

Du kan vel helle ikke i dag vide om du har fået den billigste varme, medmindre du holder øje med prisen på piller når du ikke køber?, så du kan vurdere om du har købt for dyrt. samt sammenligner med andre varmekilder i samme moment.
Lintz skrev:
08 sep 2023 05:48
Så hvis sådan et system skulle havner her på matriklen ville jeg nok ikke bruge lige dette parameter for om det skulle være den ene eller den anden opvarmningsform der skulle i drift.
Men hvis ikke pris, hvilket parametre ville du så ligge til grund i et sådan hybrid system? Ved NBE er åbne for input, det har de i hvert fald skrevet på stokerforum. https://www.stokerforum.dk/index.php?topic=10966.0
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af triumph » 08 sep 2023 10:26

Lintz skrev:
08 sep 2023 05:48
Det skal lige siges med det samme at jeg på ingen måde har imod selve hybridsystemet som det vel reelt er.
Fint at man kan kombinerer to opvarmningsformer men lige den der med at systemet kan gå ind og opveje om det skal køre på den ene eller den anden opvarmningsform ud fra at den kan læse oplysningerne på el time for time (går jeg ud fra) og det så skal holdes op mod en pris som man tror er korrekt langt ude i fremtiden er for mig at se et for stort sikkerhedsmoment og du kan vel næsten ikke efterfølgende vurderer om man har fået den billigste varme.

Så hvis sådan et system skulle havner her på matriklen ville jeg nok ikke bruge lige dette parameter for om det skulle være den ene eller den anden opvarmningsform der skulle i drift.
Jeg syntes egentligt at det er smart med et Hybrid system, og jeg syntes ikke det virker ret uoverskueligt og gætte på en fremtidig pille pris.
Det jeg synets er sindssygt, er at man er i en verden der er så skør, at det kan være økonomisk rentabelt at køben og installere 2 opvarmningsformer. Fordi energipriserne svinger så meget.
Forhåbentligt kan det heller ikke være rentabelt

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af svanggaard » 08 sep 2023 19:56

Systemet er da godt stykket sammen umiddelbart. Særligt hvis man er nervøs for om en varmepumpe kan følge med i de koldeste perioder (og det kommer nok ofte til at knibe med en 5,5kW model). Desuden får man, til en vis grænse, redundans. Hvis VP fejler, tager pillefyr over og vice versa.

På den anden side... Man kunne sagtens skrue et tilsvarende system sammen selv. Det behøver ikke være mere kompliceret, end at tidsstyre VP og pillefyr. Stumperne ville nok koste nogenlunde det samme, som det færdige NBE-anlæg.

Mht. pilleprisen handler det vel om at man "låser prisen" ved indkøb. Akkurat på samme vis, som hvis man vælger et el-abonnement med fast pris.

Mht. en eller flere varmekilder; Jeg har været gift så længe, at jeg har lært, at man altid skal ha' en backupløsning. Men det kunne nu sagtens være en brændeovn.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af pille bruger » 08 sep 2023 20:15

https://www.nbe-shop.dk/
Varmepumpen kan være flere størrelser icon_cheesygrin.gif
Man kan måske også kombinere med det man allerede har.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af svanggaard » 08 sep 2023 20:31

Jeg tror kombien af 5,5kW VP med 10kW fyr er rigtig fin.

Men hvor meget væske er der egentlig på VP? Er der ikke noget med årlig lovpligtig service, hvis der er mere end 1 kg? Det står ikke på databladet. Er det NBE der skal servicere, hvis garantien skal opretholdes?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af triumph » 08 sep 2023 21:00

svanggaard skrev:
08 sep 2023 19:56

På den anden side... Man kunne sagtens skrue et tilsvarende system sammen selv. Det behøver ikke være mere kompliceret, end at tidsstyre VP og pillefyr. Stumperne ville nok koste nogenlunde det samme, som det færdige NBE-anlæg.

men det er da smartere at anlægget selv holder øje med elpriser

Mht. en eller flere varmekilder; Jeg har været gift så længe, at jeg har lært, at man altid skal ha' en backupløsning. Men det kunne nu sagtens være en brændeovn.
Hvem er det der er backup for din kone, forhåbentlig ikke brændeovn, selv om den sikkert er varme end min ex. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af svanggaard » 09 sep 2023 08:43

Klart det er mest optimalt at systemet selv holder øje med elprisen. Men man kommer faktisk rigtig langt, blot ved at begrænse strømforbruget i højlast (17-21).

Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Kombiner varmepumpe og pillefyr

Indlæg af vilhapiller » 15 sep 2023 17:52

Bare lige et spørgsmål.

Hvis man sætter en varmepumpe op og samtidig beholder pillebrænderen går man så ikke glip af EL afgiftrefusionen.


Besvar